Gojibär, nyhet i Aromia's naturgodissortiment

Startat av Lyman, 2009-05-07 09:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Lyman

Nu har vi (www.Aromia.se ) äntligen Gojibär i vårt naturgodissortiment.

Gojibäret är världens nyttigaste bär. Bäret ger bl.a. mer energi, förbättrad fertilitet, är lugnande och sägs vara anti-åldrande.
I Kinesisk naturmedicin har Gojibären använts i över två tusen år.

Gojibären äts som godis eller i t.ex. musli, på gröt, eller i sallad. Smaken och utseendet liknar russinets. Det går även bra att göra 'te' på bären, lägg då ca. 5st bär i kokande vatten och låt dem dra några min.

Gojibär är rikt på aminosyror, antioxidanter och C-vitamin (500 gånger så mycket C-vitamin som apelsiner). Hela 7 av de 8 aminosyror som bäret innehåller är essentiella, dvs. livsviktiga syror som kroppen inte kan producera själv och därför måste ingå i kosten. Bäret innehåller Betasitosterol som sänker kolesterolet. Lutein och zeaxantin som skyddar ögat och gula fläcken mot skadlig uv-strålning. Järn, zink, E-vitamin, B2-vitamin, selen, kalcium och kalium är exempel på andra nyttigheter som finns i gojibär. Rekommenderad mängd 20-30g/dag (vuxen).

Mickan

Citat från: Lyman skrivet 2009-05-07 09:53
Nu har vi (www.Aromia.se ) äntligen Gojibär i vårt naturgodissortiment.

Gojibäret är världens nyttigaste bär. Bäret ger bl.a. mer energi, förbättrad fertilitet, är lugnande och sägs vara anti-åldrande.
I Kinesisk naturmedicin har Gojibären använts i över två tusen år.

Gojibären äts som godis eller i t.ex. musli, på gröt, eller i sallad. Smaken och utseendet liknar russinets. Det går även bra att göra 'te' på bären, lägg då ca. 5st bär i kokande vatten och låt dem dra några min.

Gojibär är rikt på aminosyror, antioxidanter och C-vitamin (500 gånger så mycket C-vitamin som apelsiner). Hela 7 av de 8 aminosyror som bäret innehåller är essentiella, dvs. livsviktiga syror som kroppen inte kan producera själv och därför måste ingå i kosten. Bäret innehåller Betasitosterol som sänker kolesterolet. Lutein och zeaxantin som skyddar ögat och gula fläcken mot skadlig uv-strålning. Järn, zink, E-vitamin, B2-vitamin, selen, kalcium och kalium är exempel på andra nyttigheter som finns i gojibär. Rekommenderad mängd 20-30g/dag (vuxen).



Det var inte illa! Ger mer energi förstår jag då det är kolhydrater som ju är energi medan jag undrar hur bevisat det är att man blir mer fertil... Du skriver att det sägs vara anti-åldrande vilket inte låter lika övertygande som de klara påståendena innan.
Video meliora proboque deteriora sequor

Krista

De är rätt ok fast inte supergoda. Brukar äta dem tillsammans med mandel som mellanmål. Priserna varierar hiskeligt i alla fall. Nu har jag inte kollat sajten ovan, men på min Ica får man 50 gram för 42.90 medan Hemköp har dem för 19.90 för 100 gram (eller om det var 90 gram).

kjpil

Jag tycker de är jättegoda, har de på gröten tillsammans med banan. Eller på salladen, filen etc.
Fast jag är osäker på alla effekter
20 spänn för 100g på Ica, Bio-active eller vad märket nu heter.

Krista

De smakar som en blandning mellan torkade tranbär och hö... ;D

20 kr för 100 gram är bra pris. 17 kr för 80 gram, som på sajten ovan, är också helt ok. Sist köpte jag 3 hg för 66 kr i en butik med ekologiska varor. Tänkte att det är bra att supporta butiker man vill ha kvar, plus att jag är en sucker för roliga förpackningar (typ rustik miljövänlig pappersförpackning...) :)

kjpil

hehe.. att du köper dem om du inte gillar dem? I och för sig behöver man ju så lite för att få mkt smak - så ganska mycket för pengarna ändå tycker jag.

Jag ska ladda massor för vandring - så vill hitta nåt billigare

Anne

Det är väl tyvärr som med det mesta annat, man behöver äta väldigt mycket för att få de där fina effekterna.. :) Jag har en hel del hemma, men gillar dem inget vidare, håller med Krista om blandningen tranbär/hö :)
Anne's Food - min matblogg

Lyman

Citat från: Anne skrivet 2009-05-07 18:34
Det är väl tyvärr som med det mesta annat, man behöver äta väldigt mycket för att få de där fina effekterna.. :)

5st bär täcker dagsbehovet av c-vitamin

Anne

Hur är det möjligt? Rekommenderat dagsbehov är för en vuxen 75 mg. Enligt den här sidan innehåller 100 gram gojibär 35 mg c-vitamin.
Anne's Food - min matblogg

Lyman

Citat från: Anne skrivet 2009-05-09 19:59
Hur är det möjligt? Rekommenderat dagsbehov är för en vuxen 75 mg. Enligt den här sidan innehåller 100 gram gojibär 35 mg c-vitamin.


Du har rätt, ursäkta mitt felaktiga inlägg. Jag litade på leverantörens uppgifter.
Jag surfade runt lite och sökte information om bären och hittade mycket varierande uppgifter.
Rekommendationer för dags behov är:
Livsmedelsverket menar att vi behöver få 75 mg C-vitamin dagligen.
Food standards agency, UK, menar att man behöver 40 mg dagligen.
WHO sätter dagsbehovet till 45 milligram.
National Academy of Sciences, USA, menar att kroppen behöver 60 - 95 mg C-vitamin dagligen.

Innehåll i Gojibär: (här varierar uppgifterna mycket, men detta är en uppgift som förekommer i många undersökningar)

Gojibär innehåller ca. 148 mg/100 grams.





Krista

Citat från: kjpil skrivet 2009-05-07 18:01
hehe.. att du köper dem om du inte gillar dem?


Klart jag gillar dem, annars hade jag inte köpt dem :) Men jag ska inte sticka under stol med att det mest är för att de känns nyttiga, men smaken är ändå helt ok.

Lyman

Hittade en intressant sida när jag sökte information om Gojibär, kinagoji heter den och finns på: http://www.kinagoji.se/information.html

Bla kan man läsa om Goji bärens orac-poäng.
Citat 
'ORAC - är en förkortning av Oxygen Radical Absorbance Capacity och är en mätmetod som  mäter kraften av antioxidanter i födan. Mätmetoden är utvecklad av dr. G. Cao, National Institute on Aging, Baltimore och metoden används sedan flera år tillbaka av Amerikanska Jordbruksverket.
Gojibären har en extrem hög orac-poäng 25.300 på en viktenhet av 20g närmast kommer svarta vinbär med 7.700 poäng på en viktenhet av 65 gram. På tredje plats kommer katrinplommon.
Ref. http://www.gojijuices.net/gojiandorac.html








Lyman

Aromia har nu även Gojibär i 200g per förpackning. Tidigare har de endast funnits i 80g/påse.

Se: http://www.aromia.se/produkter/kryddornaturgodis.htm#9053

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal