Meditera bort övervikt

Startat av kjpil, 2009-04-06 13:30

Föregående ämne - Nästa ämne

kjpil

2009-04-06 13:30 Last Edit: 2009-04-06 13:35 by kjpil
Kognitiv beteende terapi har varit ganska framgångsfullt i överviktsbehandling. Mindfulness är en gammal meditationsteknik som har börjat ta plats inom KBT. Mindfulness går ut på att lära sig leva i nuet - observera och acceptera sig, sina tankar, världen etc.. utan att lägga in värderingar eller försöka förändra. Det finns massor med metoder för mindfulness - så någon vetenskaplig konsensus kring området lär ju dröja.

Nu har det i alla fall kommit ett par studier kring enbart mindfulness (alltså utan att det används i samband med KBT) som fått positiva resultat. Studierna är små och av utforskande karaktär. De antyder i alla fall på ett par saker, att mindfulness kan hjälpa mot stigma och övervikt - bättre psykisk hälsa (1). Och att meditationen kan leda till en "acceptans" av att allt inte går som planerat jämt. De som praktiserade mindfulness i 6 månader fick minskad frekvens hetsätning (binge eating) - mekanismen skulle här då vara att ätandet är ett flyktbeteénde som mindfulness då skulle motverka (2). De som praktiserade mindfulness ökade också fysisk aktivitet och gick ner i vikt - och åt mer som de planerat att äta. Minskat BMI korrelerade mot fysisk aktivitet, hetsätning och "emotional eating" (= om man äter vid känslotillstånd som sorg, nedstämdhet etc.). Något som är anmärkningsvärt är att i den här viktminskningsstudien så fick deltagarna inte några kostråd - de fick instruktioner kring mindfulness.

1. Teaching acceptance and mindfulness to improve the lives of the obese: a preliminary test of a theoretical model. Ann Behav Med. 2009 Feb;37(1):58-69. Epub 2009 Feb 28. http://www.springerlink.com/content/h82627680794g72x/
2. Exploratory randomised controlled trial of a mindfulness-based weight loss intervention for women. Appetite. 2009 Apr;52(2):396-404. http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WB2-4V2NK6J-3&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=a0ec7d4269c90a0930b5ac219c5c1e88

PS. det är studie nr 2 som är intressant om nån tänkte läsa

Miss Fish

Va kul! Detta har jag gått runt och småtänkt på ett tag nu, men nu finns det ju till och med studier om detta.. Tack!
Jag är övertygad om att KBT kan hjälpa många som har problem med maten, varesig det är övervikt eller "fel" kroppsuppfattning. Har själv gått i KBT pga utmattningsdepression och det har varit ritkigt positivt tycker jag.

kjpil

Hehe, KBT verkar ballt tycker jag också - kring KBT finns det mycket vetenskaplig litteratur. Jag tyckte mest de här studierna var intressanta eftersom de inte handlade om KBT utan enbart om mindfulness - som man ganska enkelt kan komma igång med på egen hand. Men vi får se, - ganska flummiga grejer, jag räknar med att det är ganska svårt att räkna bort alla cofounders och verkligen få någon vetenskaplig konsensus kring ämnet även om det görs massa fler studier framöver. Det finns betydligt fler studier kring mindfulness och utbrändhet samt depression... men inte heller där någon koncensus så vitt jag kan bedömma.

Andreas

Sökte lite i Sverige på mindfulness och viktminskning, mest konkret är DN-artikeln Bli bitchig och gå ner i vikt som handlar om Stahremetoden, en kombination av pedagogik med kbt och mindfulness. Upphovsmannen Lisbeth Stahre: "Många kvinnor blir sjukskrivna för att make och barn skämts bort med för mycket hänsynstagande och omsorg, det är faktiskt min erfarenhet. De behöver stärka sin självkänsla och komma till rätta med ovanan att alltför ofta åsidosätta sig själva. Vägra vara offer, bli lite bitchiga." http://www.dn.se/nyheter/sverige/bli-bitchig-och-ga-ner-i-vikt-1.463988

På Lisbeths hemsida http://www.lisbethstahre.com finns länkar till fulltexten av två av hennes egna studier som hon menar visar "att metoden leder till både snabb och bestående viktnedgång." Men ordet mindfulness nämns vad jag kan se inte i någon av studierna. :)

Försökte sen hitta något om viktminskning på mindfullnessgurun Dr Ola Schenströms webbplats mindfulnesscenter.se, ordet vikt hittar jag inte, men under rubriken Ökad livskvalitet nämns  "Angenäma erfarenheter som till exempel god mat, musik eller sex blir mer intensiva och tillfredsställande genom mindfulnessträning." samt under rubriken Livsstilsförändring "Vi äter, dricker och stressar för mycket. ... Det mesta i vår livsstil är djupt rotat i våra vanor ... Mindfulness hjälper oss att öka medvetenheten om de val vi har. Vår benägenhet att uppträda automatiskt minskar och vår valfrihet ökar." http://www.mindfulnesscenter.se/content/view/58/70/
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal