Otrevliga nyheter om kött (bör man kanske dra ner på konsumtionen?)

Startat av Andreas, 2007-11-09 08:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Kollade text-tv tidigt i morse och hajade faktiskt till lite av dessa två nyheter -

Dagens nyhet är definitivt SvD:s nyhet "Rött kött ger cancer" http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_577387.svd

"Världscancerfonden uppgraderar varningen för rött kött till högsta nivån och avråder helt(!!) ifrån alla processade charkvaror, som korvar och pastejer. Budskapet är att äta mindre än 500 gram tillagat rött kött i veckan. Kött från fisk, fågel och vilt anses däremot säkert. ...

Slutsatserna dras av 22 av världens ledande experter på kost och cancer ...

Lika säkra belägg för cancerrisker i vanliga livsmedel har WCRF bara hittat för mögelskadade frön och baljväxter, för arsenik i vissa länders dricksvatten samt för alkohol."

Och sen då den här till råga på allt: Kastreras - helt utan bedövning http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1200120.ab

"Varje dag får drygt 4000 svenska smågrisar sina testiklar avskurna helt utan smärtlindring, trots att alla är överens om att ingreppet gör oerhört ont.
Bedövning blir för dyrt, tycker köttbranschen."

Låter inget vidare, eller vad säger ni?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Känns som denna nyhet är ny igen, visst är det skrämmande, riks för cancer och kastrering utan bedövning av kultingar.

Men hur mycket kött äter man på en vecka? Jag har ingen koll men inte kommer jag upp i 500g på en vecka i rött kött. Jag är beredd att väga köttet under en vecka.

Men processade charkvaror, avråder helt gör dom, vad skall man då ha på smörgåsen? Kalkon, makrill och ost?

Hur är det med lammkött tro?


agnetasch

Det beror på vilken sorts lammkött du menar ;D
86 stora studier visar att risken för tjock- och ändtarmscancer är 30 procent större för dem som äter mest rött kött, jämfört med dem som äter minst och vad mer konsumerar dessa, troligtvis välbärgade, personer mer av; alkohol, tobak, socker, transfetter? Det måste vara svårt att bryta ut ett livsmedel o skylla cancern på det.Likaså att oskyldigförklara andra; vad är det för skillnad på nöt o älg? Nuförtiden är väl den skillnaden minimal. Vildsvin kan man alltså äta men inte tamgris? Vad räknas ren som? Hur ställer man sig till vild o farmad hjort? Då tror jag mer på charkvarorna som bovar i dramat, men inte för deras köttinnehåll, utan för alla andra onaturliga ämnen de innehåller.



Andreas

Elka: Nä jag är också osäker på om jag kommer upp i 500 gram. Fast vissa veckor så säkert...

Agneta: Jag tror att svaret på de fllesta av dina frågor finns i själva rapporten: http://www.dietandcancerreport.org/?p=ER
Det gäller bara att få nån kvart över och läsa den.

Speciellt det där med 30% större är en riktigt intressant fråga - risken är 30% större men vad är risken från början?
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Citat från: Andreas skrivet 2007-11-09 11:46


Speciellt det där med 30% större är en riktigt intressant fråga - risken är 30% större men vad är risken från början?


20%? 15 st? 100ml?

Jag misstror inte forskarna, men däremot reportrarna som ska försöka att förklara detta som dom förmodligen inte själva förstår.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Här är en till otrevlig nyhet så här på blanka fredagskvällen: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=106&a=384506

"En ny rapport visar att ämnet PAH, som ger cancer hos försöksdjur, är vanligt i rökt mat. ... Av 30 prov på rökta köttprodukter överskred nio gränsvärdet...."
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Citat från: elka skrivet 2007-11-09 10:26
Men hur mycket kött äter man på en vecka? Jag har ingen koll men inte kommer jag upp i 500g på en vecka i rött kött. Jag är beredd att väga köttet under en vecka.


Enligt tabell 2b i Jordbruksverkets statistikrapport 2007:2 över konsumtionen av livsmedel och dess näringsinnehåll åt vi preliminärt totalt 83 kg per person och år 2005 eller 230 gram om dagen eller 1,6 kg i veckan. Visst låter det osannolikt mycket!

http://www.sjv.se/webdav/files/SJV/Amnesomraden/Statistik%2C%20fakta/Livsmedel/2007%3A2_korrigerad/20072_korrigerad_tabeller4.htm
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Det låter mycket ja, man hoppas dom vet vad dom gör på Jordbruksverket.
Men ser man på det som har ökat mest, procentuellt sett, så är det ju inte rött kött utan fågelkött, det är ju bra. Dessutom ser det ut som om vi är självsanerande med tanke på blandade chark-produkter, 1970 åt vi 2kg mer pastej o korv per person o år än 2005. Men om kassler o påläggsskinka räknas som processade charkuterier ligger vi illa till :-\

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal