Vad bakade du för matbröd senast?

Startat av Andreas, 2007-05-06 13:41

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

2008-03-30 14:07 #140 Last Edit: 2008-03-30 14:10 by roffekock
Jag har använt boken som förebild i min bakning ett år nu och trivs väldigt bra med det. I början kan det tyckas vara många moment i det hela och det är så men det är priset man får betala för ett gott bröd,allt har sin tid. Efter ett tag så får man sina favos och har allt på plats och då känns det inte lika jobbigt längre det uppvägs av det fina resultatet man får. Men det gäller att ha koll på sina surdegar,tänk nu på att du kan frysa och torka dessa så det hela tiden finns en starter klar. Du bör sätta dig in i surdegens värld först innan du kör igång.
En sak som man dock behöver ha kollen på är att Jan´s degar innehåller ofta för mycket mjöl så det krävs ett tränat öga för att se när degen är tillräckligt matad,tänk på att mjöl är en levande vara som kan vara olika i olika mijöer och olika årstider speciellt om du maler själv,och det  ska man försöka göra om möjlighet finns,det är en otrolig skillnad.

/rolf

andreas vilken degblandare använder du jag tycker att jag känner igen den den ser i vart fall väldigt bra ut.
Matforum är bäst

jelvis

Idag har jag gjort Martins folklevain. Det blev riktigt lyckat, mycket bättre än den ciabatta jag gjorde igår men som tyvärr flöt ut och bara blev 3cm tjock. :-(

http://paindemartin.blogspot.com/2008/03/folklevain.html

Dessa blev riktigt höga och bra, bättre än vad bilden visar. Jag är verkligen ingen matfotograf.


annamaria

I morgon ska mitt finska surdegsbröd skåras. Då har det fått vila i 2 dygn efter att det bakades. Spännande. Vilken väntan det är på den här finnen - första degen sattes i onsdags.

justrom

jelvis: Brödet ser fint ut. Alltid trevligt med bild. Jag är inte någon expert men du får gärna gå lite närmare så att man kan studera detaljerna (och då slå på makro mode).  :D

annamaria: Mycket väntande med många bröd. Svårast tycker jag är att vänta efter att man bakat. Jag brukar inte kunna hålla mig. Men då märker man verkligen skillnaden när det legat till sig.

Själv insåg jag att det var omöjligt att starta ett 2-dagars bröd för jag har inte tid att baka imorgon. Så nu håller jag på att göra tekakor från Bröd-boken. Helt utan surdeg!

annamaria

Jag har inte provat detta mycket intressanta bröd men kolla gärna.... ;) Han är väl för duktig ändå!

http://paindemartin.blogspot.com/2008/04/gott-brd-snabbare.html

justrom

2008-04-03 22:12 #145 Last Edit: 2008-04-03 22:14 by justrom
Jag gjorde för några dagar sedan Jan Hedhs Basel bröd. Blev otroligt fluffigt och det hade en krispig och smakfull skorpa. Jag gräddade i 40 minuter istället för de rekommenderade 50 minuterna. Andra brödet ser bränt ut men det är bara en blixteffekt även om brödet blev lite, lite bränt. (35-37 minuter i ugnen hade varit perfekt).

Tror att han anger stenugnstider för även om man sprutar in vatten i ugnen så smiter ju ångan ut och värmen blir torrare i min vanliga ugn.

Sen knäppte det hemtrevligt om brödet när jag sprutade på vatten på skorpan efteråt.

roffekock

I dag har jag bakat mimmis sodabröd med ligonsylt och nötter. Jag kan bara säga att lättare bröd och godare finns inte.
Matforum är bäst

Cohen

Citat från: roffekock skrivet 2008-04-04 15:03
I dag har jag bakat mimmis sodabröd med ligonsylt och nötter. Jag kan bara säga att lättare bröd och godare finns inte.


Ser jättegott ut!
Har letat efter ett bröd bakat utan jäst som går snabbt att göra. Har du en länk till receptet?

roffekock

Idas Yogabröd
http://mimmismat.wordpress.com/2008/03/30/idas-yogabrod/
;D ;D

/rolf

ha gärna lite koll på denna dam hon har bra karma och en hel del luft under vingarna dessutom är hon ägare till en Tullikivi vilket inte är vanligt men otroligt fett. ;)
Matforum är bäst

Mimmi

Det blev ett Yogabröd idag med några förändringar och goda tips från roffekock

http://mimmismat.wordpress.com/2008/04/06/yogabrod-igen/

Tobias


jelvis

Jag provade Isobels grova bröd. Jag är ingen rågfantast men det här var en kompromiss som även jag tycker om. I förlängningen så kanske jag vågar ge mig på ett riktigt rågsurdegsbröd. :-)

http://kortomgott.taffel.se/2008/03/28/grovt-ar-gott/

Det var i alla fall ett mycket gott bröd! Det enda som var lite tråkigt var att det inte expanderade så mycket i ugnen som andra vetesurdegsbröd jag gjort. Men det gör kanske inte bröd med mer rågmjöl? Fröerna i det här brödet bör ju dessutom ha gjort det tyngre.

roffekock

Matforum är bäst

justrom

Tobias: Snyggare än de jag gjorde förra veckan.
jelvis: Rågbröd på surdeg är ju det godaste brödet (enligt mig iaf).

Igår gjorde jag Naan-bröd från Bröd. Denna deg blev väldigt trevlig och smidig att arbeta med. Gott blev det också.

Tobias

Gjorde du tekakorna från Bröd också?

Jag tycker de blev lite väl små med 60 gr stycket. Sen står det inte om man ska smälta smöret eller inte. Jag gjorde inte det, och degen blev mätt med 300 gr mindre mjöl än vad som står i receptet.

De blev bra och goda i alla fall. Osmält smör ska ju ge luftigare bröd än smält också.

justrom

Jo, det var från Bröd. Nej, jag smälte inte smöret. Faktiskt första gången jag gjorde så.

Jag gjorde varianten med rågmjöl och solrosfrön. I princip alla recept jag gjort hittills från den boken har varit med mindre mängd mjöl än vad receptet skriver, men 300 gram mindre mjöl var ännu mindre än vad jag använde. Jag mätte aldrig iofs vikten som blev kvar. I framtiden skall jag försöka komma ihåg att väga mjölet som jag inte använder.

jelvis

Citat från: justrom skrivet 2008-04-06 19:32
Igår gjorde jag Naan-bröd från Bröd. Denna deg blev väldigt trevlig och smidig att arbeta med. Gott blev det också.


Oj, så många Naanar. Hur blev dom? Jag har inte lyckats få dem så sega som jag de man får på restaurang. De jag har gjort liknar dina och blir hårda och lite luftiga men inte alls så seggoda som jag vill ha dem.

justrom

Nej dessa blev nog inte lika seg-goda som på restaurang. Men mjuka och luftiga. Kanske hade jag kunnat kavla dem ännu tunnare. De vinner inte mot de bästa Naan-bröden jag ätit, men klår de lokala Umeå-varianterna.

Men om en elastisk deg är vägen till lyckade naan bröd tror jag att Hedhs fördegar, och långa bearbetningstider i assistenten är vägen till framgång. (Samt sent tillsättande av salt, vilket jag numera har märkt har stor betydelse för elastisiteten)

Här har vi förresten Naan-tråden.
http://matforum.nu/index.php?topic=999.0

Om du är intresserad kan jag skriva ner receptet där så kan man vidare fundera på hur det perfekta Naan-brödet kan göras. Men jag tror att man måste ha en stenugn så det kan bli svårt.

jelvis

Justrom: Jo, jag har beklagat mig i den tråden tidigare. :-)

Om du vill och har tid så får du gärna knacka in receptet. Jag har bakat två olika sorters bröd med sega degar. Dels är det Bagels enligt Rose Beranbaum (förkalljäsning med sponge) och med lång knådningstid. Sedan har jag även gjort hennes pizzadeg som inte knådas alls, och den blir ganska seg i min ugn.

Så jag hade tänkt experimentera lite när jag får tid över och se vad som händer. Fler uppslag från Hedh skulle uppskattas. Kanske är det så enkelt som du säger, att man måste kavla dem supertunna.

bryggens

Idag, grahamsbröd i lergryta.
Passade bra att grädda medan man tog morgonpromenaden med vovven.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal