Hur gör jag "krabbpaté"?

Startat av agnetasch, 2007-06-27 15:59

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Nu har jag snurrat till det o behöver hjälp.Jag ska göra en typ fisk- eller skaldjurspaté som går att frysa.Den ska vara lite annorlunda,inte smaka som vore den köpt på Martin Olsson.Så här långt har jag kommit i försöken:
2 gula lökar(hackade o mjukkokta i en klick smör)
300 g crab sticks
2 ägg(råa)
2 msk majonnäs
2 tsk hummerfond
1 tsk salt+v.p
Allt detta körde jag till en smet,hällde i en plastform o körde i micron 10 min under lock.
Problemet;patén blev lite för "grov" som mannagrynspudding ungefär.Jag tror jag behöver något som binder,men vad?Vispgrädde?Mera ägg?Men då är jag rädd att frysförmågan försämras.Maizena?Men blir den färdigkokt i micron?Som ni ser behöver jag HJÄLP.Jag är beredd att göra många försök,så ös över mig förslag.

Kari

Jag har ätit en (slät) fantastisk räk & laxpaté som var hemma gjord, ska fråga om hur och vad den gjordes på och om den klarar frysen!

agnetasch


Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2007-06-27 15:59
300 g crab sticks


Är crab sticks samma sak som surimi sticks, dvs med skaldjurssmak smaksatta hopklistrade kokade fiskrens-rester från alaska pollock? I så fall tror jag du får mycket bättre resultat med bättre råvara.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Ja det är det.Men jag är sjukt förtjust i crab sticks,älskar smaken o älskar att laga mat med dem.Jag kan gå upp mitt i nätterna o äta halvtinade "fiskrenspinnar" ;D Men jag är inte den som är den,jag tar emot alla förslag.

Andreas

Du kanske har hittat något riktigt bra fabrikat... jag har lite svårt för de jag provat.

Men nu var det inte främst smaken jag funderade på utan jag tänker mig att om man gör paté på en hopklistrad produkt kanske man får konstigt resultat? Om stickorna innehåller bindmedel kanske det ger den konsistens du beskriver?
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Citat från: agnetasch skrivet 2007-06-27 17:06
Ja det är det.Men jag är sjukt förtjust i crab sticks,älskar smaken o älskar att laga mat med dem.Jag kan gå upp mitt i nätterna o äta halvtinade "fiskrenspinnar" ;D Men jag är inte den som är den,jag tar emot alla förslag.


Välkommen till klubben! ;D
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kari

Citat från: agnetasch skrivet 2007-06-27 15:59
Nu har jag snurrat till det o behöver hjälp.Jag ska göra en typ fisk- eller skaldjurspaté som går att frysa.Den ska vara lite annorlunda,inte smaka som vore den köpt på Martin Olsson.Så här långt har jag kommit i försöken:
2 gula lökar(hackade o mjukkokta i en klick smör)
300 g crab sticks
2 ägg(råa)
2 msk majonnäs
2 tsk hummerfond
1 tsk salt+v.p
Allt detta körde jag till en smet,hällde i en plastform o körde i micron 10 min under lock.
Problemet;patén blev lite för "grov" som mannagrynspudding ungefär.Jag tror jag behöver något som binder,men vad?Vispgrädde?Mera ägg?Men då är jag rädd att frysförmågan försämras.Maizena?Men blir den färdigkokt i micron?Som ni ser behöver jag HJÄLP.Jag är beredd att göra många försök,så ös över mig förslag.


Nu vet jag! Gelatinblad, lätt creme f, undviker stavningen  :) , och den går att frysa!

agnetasch

Tack för tips;
Creme fraiche kan fungera,syrligheten balanserar nog också crab fishens o lökens sötma på ett bra sätt.
Gelatinbladen avvisar jag bestämt,dels bakas ju patén i värme, dels gillar inte gelatinblad frysen utan blaskar till sig vid upptining.

Kari

 :-\ Den jag åt... Ska inte ugnas... Det kanske var något helt annat.. *ler*

agnetasch

En mousse kanske,där har man gelatin?

agnetasch

Nu kan jag berätta att jag är väldigt nära lösningen.Igår kväll fick jag till en "krabbpaté" som var jättegod(tyckte både jag o mannen)Den är lite smakrikare än vanliga fiskpatéer så man blir inte så beroende av att såsen ska smaka så mycket(=innehålla så dyra ingredienser sa snåljåpen)

Experiment-recept nr 2:
2 gula lökar
200 g crab sticks
150 pangasiusfilé(ungefär en filé)
3 ägg
2 dl creme fraiche
1 msk hummerfond(Borggårdens)
2 tsk salt+v.p.
Hacka löken o koka den mjuk i lite smör,låt svalna.
Kör allt i matberedare till slät massa.Häll upp i en 1l plastform o kör i mikron full effekt 12 min med lock(4x3 min,vänd varje gång)

Som sagt var den jättegod men lite,lite blaskig.Ser i andra recept att man har i någon matsked potatismjöl eller vetemjöl,får nog prova med det.Vilket är bäst,någon som vet?

Andreas

Flyttade Elkas fråga om pangasiusfilé till ny tråd: http://matforum.nu/index.php?topic=371.0

Bra fråga om potatismjöl eller vetemjöl, jag har ingen aning, hoppas nån annan vet.

Hur äter du och mannen krabbpatén? Några speciella tillbehör eller drycker?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vi brukar äta fiskpatéer med stekt bröd o drivor med tunnskivad gurka.Såsen jag har använt hittills har varit en gräddfilssås med stenbitsrom o dill men nu har jag plötsligt tänkt om o ska prova en av Arlas gamla recept; medelhavssås ,också en gräddfilssås men med saffran,vitlök o tomatpuré.Inte så uttjatad som romsåsen.Nåt sydafrikanskt vitt vin till,i sommar är Brandvlei Chardonnay favoriten :P

agnetasch

NU är jag äntligen klar med min crab fish-paté(eller ska jag kalla den Pang-i-krabban?)

2 gula lökar(300 g skalade)
200 g crab sticks
150 pangasiusfilé(ungefär en filé)
3 ägg
2 dl creme fraiche
1 msk hummerfond(helst Borggårdens)
1,5 tsk salt+1 krm v.p.
1 msk vetemjöl (ska prova med 1,5 msk nästa gång)
Hacka löken o koka den mjuk i lite smör,låt svalna.Kör allt i matberedare till slät massa.Häll upp i en 1l plastform o kör i mikron full effekt 12 min med lock(4x3 min,vänd varje gång)Kör inte sista minuten om ytan ser för mörk ut.

Patén är god varm, med färskpotatis o hollandaisesås eller kall med Medelhavssås.
Den går bra att frysa,blir nästan godare av det.

Färdig!  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D




Andreas

Kul att det går framåt!!

Först trodde jag att du gjorde den i en aluminiumform, men sen läste jag lite noggrannare och såg att det var i mikron och att du använde en 1 l plastform. Hur ser den formen ut och var är den köpt?

Går det inte lika bra att göra paté i vanlig ugn?

Exakt vad gjorde vetemjölet för skillnad?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vetemjölet gjorde att patéen inte blev så blöt i konsistensen,en klar förbättring med 1 msk,men jag ska prova 1,5 msk också.
Självklart går det lika bra att göra patén i vanlig ugn men jag utgick från ett recept för mikron o envis som en iller fortsatte jag med det.Jag gillar att laga mat i mikron.
Plastformen har jag ingen aning om var jag fått ifrån,plötsligt bara bodde den i mitt "plastskåp" Samma typ som en 1,5 l al.form men kortare o i ganska kraftig plast.

agnetasch

NEJ,det går inte lika bra att göra patén i vanlig ugn!Rent tekniskt går det bra; den blir hel o fin o ser tjusig ut MEN den smakar inte lika bra, inte som den "krabbpaté" jag skapade utan mer åt fiskbullshållet. Märkligt. Jag återgår till mikron.

Andreas

Du kanske borde rengöra ugnen? :)

Har du förädlat receptet något sen sist förresten eller är det exakt samma?

När gör du paté på riktig krabba? Hade varit kul att höra om det blir lika gott.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Rengöra ugnen?Nu igen?Spisen är ju alldeles ny,bara 10-12 år o jag har för mig att jag torkade ur den när vi fick den.
Hittills ingen förändring av receptet,nöjd än så länge.
Det kommer nog att dröja länge innan jag använder riktig krabba.Jag tycker inte om köttet i klorna o det är nog det som ska användas i en paté o inte det bruna gojset som jag gillar :P

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal