Vincotto

Startat av agnetasch, 2007-10-18 12:48

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Är plötsligt lycklig ägare till en flaska vincotto(nån slags inkokt druvsaft) Efter lite googlande vet jag att den går att använda till praktiskt taget allting. Men jag har tänkt använda den till en dessert. Men vilken? Instinktivt vill jag skvätta den på en finare vaniljglass o ha....vadå till? Är det någon som brukar använda vincotto? Till vad?

Andreas

Vincotto var ett helt nytt ord för mig... är det nån alkohol i? Har du smakat, hur smakar det ungefär?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Det är nog ingen alkohol i, man har bara kokt övermogna druvor länge. Det smakar som flytande russin ungefär.

roffekock

2007-10-18 22:42 #3 Last Edit: 2007-10-18 22:50 by roffekock
Druvkoncentrat som framställts av Negroamaro och Malvasia druvor som sitter längre tid än normalt på vinstocken och ger en förstärkt sötma. Druvmusten kokas ner till 20% och lagras på ekfat i upp till 4 år.Vincotto är ett vidunder av smaker och spännande smaknyanser. En fantastisk produkt som vill ge många ideér för den kreative matlagaren. Finns smaksatt med olika kocentrat tex hallon,fikon.citron,apelsin mm. Det finns även en Aceto di vincotto lagrad i 4år men fullt jämförbar med 10 årig Aceto Balsamico. Dé ni
Denna produkt är relativt ny på svenska marknaden så det är inte så konstigt om man inte känner till den , men johannao kom loss detta är en produkt som jag tror att du ska gilla med din kreativitet.Den innehåller ingen alkohol.
Matforum är bäst

agnetasch

Citat från: roffekock skrivet 2007-10-18 22:42
Vincotto är ett vidunder av smaker och spännande smaknyanser

Hoppsan, o det enda jag kan komma upp med är att den smakar russin :-[

Anne

Jag har provat, till just glass, och det var väl.. ja, okej. Men inte sensationellt...
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Du har inte provat till nåt annat Anne?

Kan du kanske ringla vincotto över en fruktsallad Agneta? Russin är gott i fruktsallad. Eller kunde man kanske använda det som fyllning i bullar eller kakor?

Vad kostar en flaska och var kan man köpa?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Andreas - nä, fast nu när du säger fruktsallad så var det ju just fruktsallad, glass och vincotto.
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

På Oil&Vinegar där den kommer ifrån kan man se att en flaska på 50 ml kostar 5.95 EUR. Det är rätt lättrinnande så det är kanske svårt att ha som fyllning, kanske om man smaksätter socker som strösslas i/på kakor o bullar.
Saffransglass! Där borde det väl passa att ringla på det? Eller romglass, ännu bättre! :D

Cecilio

Jag såg på Masterchef Australia och där var det en som använde vincotto när hon kokade päron. Hon gjorde en sockerlag och hade i "en rejäl skvätt". Tyvärr vet jag inga mått o sådär men hon fick bra betyg av juryn!  :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal