Lidl ger bort mat till charterturister

Startat av Andreas, 2012-08-07 15:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

"Lidl ska locka till sig nya kunder på svenska flygplatser genom en kampanj där företaget delar ut matkassar till hemkommande charterresenärer. ... Utdelningen av matkassar ska äga rum vid två tillfällen. Den 11 augusti finns Lidl på plats i ankomsthallen på Malmö Airport och den 17 augusti på Göteborg Landvetter Airport."  http://www.dagensmedia.se/nyheter/article3515795.ece

Det måste ju vara väldans fina matkassar det ifall det skall bli positiv reklam!? För vem blir positivt inställd av nån liten snålkasse?
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

På flyget har man traditionellt delat ut jordnötspåsar, mer än så behövs uppenbarligen inte för att göra passagerarna positivt inställda!

Andreas

:) Det var länge sen jag fick jordnötter på nån flygning faktiskt.

Just Lidl har väl lite rykte om att ha billiga (läs lågkvalitiativa) varor så om de vill locka kunder borde de nog satsa på att visa upp det bästa i sortiment i sina gåvokassar.

Nog inte alldeles enkelt klura ut vilket slags produkter som gör sig bäst i en gåvokasse?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en kasse från Lidl med kallrökt skinka, hel salami, grillkorv, goudaost, blåmögelost, deras urgoda fruktyoghurt, fransk senap, bambuskott i glasburk, kokoskakor/valnötskakor o chokladkakor med hela nötter. Dom får gärna stoppa med lite rundstycken o äppelpajer från brödavdelningen också ;)


Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch


Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2012-08-10 16:41
Just Lidl har väl lite rykte om att ha billiga (läs lågkvalitiativa) varor så om de vill locka kunder borde de nog satsa på att visa upp det bästa i sortiment i sina gåvokassar.


Ett - i mitt tycke - oförtjänt dåligt rykte i så fall. Ge Lidl en chans! Speciellt charkavdelningen kan vara en guldgruva.

Andreas

Det kan kanske vara vi här i norr som har fördomar mot sådana där butiker sörlänningar handlar i. :) Vårt närmaste Lidl ligger i stockholmsförorten Sundsvall 26 mil söderut.

Lustigt nog har faktiskt Lidl en färdig nybyggd butikslokal här i Umeå sen 2009, butiken öppnade aldrig men ägs fortfarande av Lidl och står helt tom. http://www.market.se/Brancher/Dagligvaror/Lidl-vill-hyra-ut-butik-i-Umea/
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2012-08-12 10:34
Jo. Vilket datum sa du det var? ::)


Landvetter 17:e augusti. Hemkommande charterresenärer sägs det rikta sig till vilket borde innebära utrikeshallen. Men det borde inte vara alltför svårt att få sig en matkasse, de borde rimligen inte delas ut innan passagerarna gått genom tullen, tror inte tullen/säkerhetskontrollen skulle godkänna ett arrangemang där massor med kassar skall in- och ut i säkerhetsområdet. Så gissningsvis någonstans i ankomsthallen utrikes efter tullen. :)
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2012-08-14 09:14
Det kan kanske vara vi här i norr som har fördomar mot sådana där butiker sörlänningar handlar i.


Jo då, det har man ju hört hur utvecklingsfientliga ni nordbor är.   ;)

Allvarligt talat, så välkomnar jag lite mer konkurrens på den svenska matvarumarknaden. Därför handlar jag gärna av uppstickare som t.ex. Lidl. Alla produkter är inte bra, men ger man sig lite tid att undersöka sortimentet finns det många prisvärda och bra varor att fynda. En nackdel med Lidl är dock att sortimentet varierar en del, och man kan långt ifrån vara säker på att en produkt som finns en vecka, återfinns veckan därpå.

Andreas

Jovisst är det jättebra med konkurrens. Men samtidigt är det knepigt om vissa matvaror, exempelvis mjölk, transporteras alltför långt. Ett tag sålde väl Lidl bara tysk mjölk? Men det här med transportsträckor är förstås inget som bekymrar charterturister, Lidl kanske har tänkt till när de valde målgruppen för sin kampanj? :)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag kanske ska ta en tur till Landvetter i morgon i alla fall. Efter Tunisienresan är jag fortfarande brun som en pepparkaka (välsignade hamam) o kan mycket väl tas för en hemvändande charterresenär ::)

Jag handlar mycket på Lidl. Det är sant att det inte är världens mest välsorterade butik, men man lär sig snabbt de bra grejer dom har. Det som fattas stannar jag till vid ICA o kompletterar med.
Att varor fraktas långt blir ju relativt i vårt avlånga land; jag köper i så fall hellre fläskkarré från Rostock (50 mil från Göteborg) än "närproducerat" renkött från övre Norrland (c:a 160 mil bort) ;)

Andreas

Självklart beror avståndet på var man bor i förhållande till var saker produceras. Men fläskkarré och renkött är inte riktigt samma sak. Och inte heller kött och mjölk. :) Ett genomsnittsligt hushåll köper betydligt större volym av mjölk än kött och då är det ett betydligt större miljömässigt problem att välja långväga mjölk än långväga kött.

(Att sen sämre djurskydd i andra länder samt att många svenska bönder går på knäna kan vara gott motiv välja svenskt oavsett transportsträcka är en annan sak.)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2012-08-19 10:27Men fläskkarré och renkött är inte riktigt samma sak
Nej tack o lov, då hade grillsommaren varit spolierad ;D

Citat från: Andreas skrivet 2012-08-19 10:27Ett genomsnittsligt hushåll köper betydligt större volym av mjölk än kött
Är det så säkert? Genomsnittshushållet i Sverige är på strax över 2 personer o ser man på vårt hushåll (på 2 pers) köper vi inte en liter mjölk per vecka medan vi äter betydligt mycket mer kött i olika varianter.

Att svenska bönder går på knäna är väl inte så konstigt, dom har ju både ekonomin o vargarna att slåss mot. I takt med att vargstammen växer till sig minskar köttuppfödarna. Snart är det bara samerna som har kött till salu ;)

Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2012-08-20 14:21
Är det så säkert? Genomsnittshushållet i Sverige är på strax över 2 personer o ser man på vårt hushåll (på 2 pers) köper vi inte en liter mjölk per vecka medan vi äter betydligt mycket mer kött i olika varianter.


Nu har jag hunnit kolla närmare på detta och skillnaden är betydligt mindre än jag trodde. Mjölkdrickandet minskar och köttkonsumtionen ökar.

2011 konsumerades det 92,9 kg mjölk per person och år.
http://www.svenskmjolk.se/Statistik/Mejeri-och-konsumtion/Konsumtion-per-capita/

Hittade preliminära siffror för köttkonsumtionen 2011 på 86 kilo per person och år.
http://www.jordbruksverket.se/formedier/nyheter/nyheter2012/konsumtionenavkottochannanproteinrikmatfortsatterattoka.5.44bedb3513533e95e6180001418.html

Vi svenskar äter åt helskotta för mycket kött! :o Fast jag får inte ihop det, 86 kilo/365 dagar = 235 gram VARJE DAG. Det är helt orimligt, det kan inte stämma.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal