Bröa kakformar

Startat av agnetasch, 2009-01-09 10:55

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Vad bröar ni era kakformar med?
Jag tycker inte om ströbröd, smakar illa o ser slarvigt ut på kakan. Mannagryn o vetemjöl kan vara ok men inte riktigt bra på mörka kakor. Provade att blanda kakao o vetemjöl sist jag bakade chokladkaka men det blev en väldigt bitter smak. Vad sjutton finns det för mörkt "ströbröd"

Mickan

Mörkt till färgen är lite svårt. Kanske hemgjort ströbröd av kavring? Mixade chokladkex? Vill man slippa bröd är mixad mandel bra.
Video meliora proboque deteriora sequor

Anne

Inget..? Jag smörar formen, that's it.
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Varför står det då i alla recept att man ska smörja o bröa en form (utan närmare beskrivning)

Är det en matmyt?

Andreas

Vilken bra fråga Agneta! Fast använder kanske Anne moderna teflonformar från vilka det alltid lossnar lätt, men om man använder gammaldags aluminiumformar kanske ströbrödet hjälper till på nåt sätt? Eller handlar det alltid bara om vilken yta man vill ha på kakan?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Tja, det står sällan i mina recept ;) Klart beläggningen spelar viss roll, men även formen - jag bakar nästan uteslutande i springform, och det finns ingen anledning att bröa. Däremot använder jag gärna en rundel av teflonpapper i botten, då släpper det garanterat.
Anne's Food - min matblogg

Kvasthilda

Man kan "bröa" med strösocker. Kanske det är därför det heter "sockerkaka"? Det funkar på både ljusa och mörka kakor.

Det går även att bröa med chokladströssel om man gör chokladkaka.  :)
Fast olika strössel uppför sig olika när dom blir varma. Jag gjorde så en gång och just det strösslet smälte och blev som en skorpa på kakan. Ja det var gott men....
Det gör inget om det är enkelt.

agnetasch

Citat från: Kvasthilda skrivet 2009-01-09 22:57
Man kan "bröa" med strösocker
Det hade jag aldrig kunnat lista ut. Tvärtom hade jag nog trott att sockret kristlliserat sig fast på formens sidor :o

Kvasthilda

Njää, jag fick lära mig det av syrran och det funkar. Först smörja och sen bröa med strösocker. Det är nog inte tillräckligt hett i ugnen för att sockret ska börja bete sig underligt. Tror jag.

Hoppas inte folk förstör sina sockerkaksformar nu!  :-[
Det gör inget om det är enkelt.

Gotish

Min sambon gillar inte heller ströbröd, så jag brukar använda mig av kokos. Tyvärr ger det det ju kokos smak (Föga förvånande) men det fungerar väldigt bra.

//Mattias

agnetasch

Kokos låter jättegott. Funkar det på mörka bakverk också?
Läste nånstans att när man bakar en kaka med kakmix kan man ta lite av den torra mixen o bröa formen med.
Då kanske man kan köpa ett paket chokladkaksmix o ha i frysen, så tar man lite o bröar formen med när man ska baka sin hemgjorda chokladkaka.

Gotish

Nja, tänker du rent estetiskt så kan jag faktiskt inte svara på det då jag alltid serverar mina bakverk i formen på bordet. Jag har aldrig märkt något problem när jag använder det till kladdkakor. Enda jag har märkt är att kokos smaken kan slå igenom och förändra smakbilden, men det behöver ju inte vara något negativt. Bara man är medveten om det.

Kakmix tipset låter intressant.

Enda sättet är att pröva, varför inte snickra ihop två sockerkakor ikväll, en med kakmix och en med kokos?

//Mattias

agnetasch

Citat från: Gotish skrivet 2009-01-14 12:48
varför inte snickra ihop två sockerkakor ikväll
Blir din uppgift! Jag har gått över till LCHF igen efter helgerna ;D

MiGa

Man kan bröa med Sesamfrö det ger en god smak.

Kvasthilda

Man kanske kan bröa formen med O´boy när man gör chokladkakor?!
Proteinpulver med chokladsmak? Nej, det ska man inte värma upp kom jag på nu. Men jag har dekorerat en kladdkaka med proteinpulver en gång på jobbet när jag hade glömt florsockret hemma.  ;D

Jag måste baka en sockerkaka och testa med socker i formen så jag inte far med osanning.
Det gör inget om det är enkelt.

Gotish

"Blir din uppgift! Jag har gått över till LCHF igen efter helgerna "

Jag är en riktigt kock, jag har inte kakmix hemma ;)

//Mattias

agnetasch

Ändamålet helgar medlen; iväg o köp kakmix då ;D

Mickan

Apropå kakmix! Om man har vänner som ofta nyttjar dessa kan man göra egen mix och ge dem i present eller istället för blomma. Fin glasburk och sedan ingredienserna i proffsiga lager. Toppen! Prova både mjuk kaka och cookies!
Video meliora proboque deteriora sequor

Mickan

Obs! Glöm inte att skriva receptet på snyggt papper och fästa på burken...
Video meliora proboque deteriora sequor

ena

jag  använder springformar av gammal "hederlig" bleckplåt, ärvda från farmor och smörar dem bara.
Dock måste det vara riktigt smör, margarin missfärgar formen och det släpper inte alls lika bra.

Dessutom sköljer jag bara formen med hett  vatten och torkar torrt sen...för så skulle det vara enligt farmor ;) diskar man med diskmedel och ställer undan dem rostar de...bättre att skölja ur dem inför användning och ha fina formar :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal