Biff Lindström - Dafgård brasserie (3/5)

Startat av Andreas, 2009-11-27 13:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Biff Lindström med tärnad potatis, skysås & broccoli

Utseendet är medelmåttigt.

Potatisen beskrivs bäst som stekt pyttipannepotatis. Broccolin är något för mjuk men går an. Skysåsen smakar tämligen ordinärt men är fylligare än brukligt i färdigmat. Biffen till sist är inte alls pjåkig, bra konsistens och smakar mycket, fast det vill till att man gillar kapris, vilket jag gör. Min invändning mot helheten är att den är på gränsen till övermäktig. Dels för att det är stabbigt med stekt potatis och biff. Dels för att det blir det för mycket smak med både sås och biff som var för sig smakar mycket, och till det stekt potatis som också smakar en del. Behållningen för mig är biffen, skulle Familjen Dafgård kanske kunna ge den en fräschare och mer balanserad inramning?

¤ Utseende: 3/5
¤ Konsistens: 4/5
¤ Smak: 3/5
¤ Helhetsbetyg: 3/5
Den som inte frågar får inga svar.

chepplin

När man läser innehållsførteckningen på denna rätt får man ju hopp om att det går att laga färdigmat som inte är fullproppat med diverse tillsatser! Nog första gången jag läst ordet köttfond i en inehållsførteckning! Kanske inte en äkta efter konstens alla regler men ändå..
Det kan väl också vara så att dom har valt lite "snällare" namn på vissa av ingredienserna istället før ett E-nummer?? Har inte "Äkta Vara" tillgänglig..men var är egentligen modifierad stärkelse?? Förtjockningsmedel eller smakförtärkare??

Andreas

Citat från: chepplin skrivet 2009-11-28 10:20
Nog första gången jag läst ordet köttfond i en inehållsførteckning! Kanske inte en äkta efter konstens alla regler men ändå..


Ja frågan är vad köttfond egentligen innebär i det här fallet, köper man fond i affären så innehåller den väl diverse tillsatser?

Citat från: chepplin skrivet 2009-11-28 10:20
Det kan väl också vara så att dom har valt lite "snällare" namn på vissa av ingredienserna istället før ett E-nummer??


Ja precis, det är något jag tror förekommer rätt ofta.

Citat från: chepplin skrivet 2009-11-28 10:20
var är egentligen modifierad stärkelse?? Förtjockningsmedel eller smakförtärkare??


Jag skulle tro att modifierad stärkelse innebär förtjocknings-/stabiliseringsmedel.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal