Skaldjurslasagne - Guldfisken (3/5) - Norrländskt utmärkt!?

Startat av Andreas, 2008-10-10 12:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Konsum Nord har börjat märka vissa utvalda varor med en grön stjärna med bokstäverna NU i som är en förkortning för "Norrländskt Utmärkt". Så här står det bland annat på Konsum Nords hemsida http://www.konsumnord.se/default.asp?id=6530 "Vi på Konsum Nord älskar norrländska varor. De håller hög kvalitet, är smakrika och ofta ett smart val för miljön. Och framför allt skapar de jobb i Norrland - kanonbra tycker vi!"

En av fabrikanterna som förärats en NU-stjärna är Guldfisken som tillverkar lite lyxigare kyld färdigmat. Så här skriver Guldfisken på sin hemsida http://www.guldfisken.com/index.php "Vårt mål är att servera Sveriges bästa färdiga fiskmåltider med en unik ätupplevelse! Detta klarar vi av genom att vår produktion till stor del är ett hantverk och vi använder bara de bästa råvarorna."

Jag har provat Guldfiskens skaldjurslasagne - Ostgratinerad lasagne varvad med skaldjur, bladspenat och krämig sås.

Vi kan väl börja med innehållsförteckningen? Ingedienser: Räkor(10%), kräftor (10%), vete, mölk, spenat, ägg, oljagrädde, tomat, ost, sötningsmedel, socker, vinäger, lök, vitvin, sherry, fläder, konjac, selleri, hummmer, morot, glukossirap, kryddor (bla. curry, cayennepeppar), konserveringsmedel (E211, E202, E251), antioxidationsmedel E300, E330, E331, E334, färgämne E160b, E160c, E160E, E163, smakförstärkare E621, förtjockningsmedel E1442, E1422, emulgeringsmedel E471, lecitin, stabiliseringsmedel E421, E410, E415, arom. En ganska diger lista, eller hur, undrar just hur många ingredienser som är norrländska? Men hållbarheten på denna "högst +6 grader" kylvara är fantastisk, när jag åt den var det 11 dar till bäst-före!

Sen vet jag inte om detta är ett tecken på nåt men de som sett mission impossible känner igen frasen "this message will Self-destruct in five seconds." och det tar inte 5 sekunder, men faktiskt blir innehållsförteckningen helt oläsbar efter mikrotillagning.

Själva rätten ser annars god ut när den är klar tycker jag! Det smakar också gott men är på gränsen till översalt och då gillar jag ändå när det är ordentligt saltat. Märker också att räkorna är lite sega (jo mikrade räkor kan vara knepigt) och lasagneplattorna är lite för mjuka. Och efter ett tag börjar smaken kännas mer och mer intensiv och enahanda, den är konstigt överfyllig. Lustig effekt för jag tyckte att det smakade som en fyra i början men som en svag trea i slutet. Kanske fungerar denna skaldjurslasagne bäst i mindre portioner, varför inte som ett litet välkomstsnacks på Kocklandslagets middagsbjudning?

¤ Utseende 4/5
¤ Konsistens 3/5
¤ Smak 3/5
¤ Helhetsbetyg 3/5
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Inte vet jag men alla E-medel måste väl ändå mätta? (försökte räkna men tappa just "räk"ningen efter E621)

Skämt o sido. Sista bilden är ju inte motbjudande i mina ögon iaf. 40:- för en NU rätt måste vara bättre än mycket annat i frysdisken? Om inte annat så psykologiskt? ;)

Jo, salt är gott Andreas. Undra om dessa NU rätter kommer till Stockholm?

Andreas

Tror du missuppfattat, det finns inget som heter NU-rätter, fabrikatet på skaldjurslasagnen är "Guldfisken". "Norrländskt Utmärkt" är en märkning som Konsum Nord hittat på och den finns på alla typer av varor som är tillverkade i norrland, allt från råvaror, grönsker, chark till färdigrätter. Märkningen är lokalpatriotisk, motsvarigheten i Stockholm skulle väl vara Svealändskt utmärkt.

Hur menar du när du skriver att denna skaldjurslasagne är "bättre än mycket annat"? Den är bland det sämsta jag nånsin sett! Jag skäms uppriktigt över att denna usla lasagne fullproppad av onödiga tillsatser är tillverkad i norrland och jag förstår inte alls hur Konsum Nord resonerar när de märker den "Norrländskt Utmärkt", NU-märkningen blir värdelös när den utan kvalitetskrav placeras på precis vad som helst som är tillverkat i Norrland - "utmärkt" tappar sin betydelse och märkningen går inte att lita på.
Den som inte frågar får inga svar.

Elin B

Hej! Jag jobbar på Konsum Nords marknadsavdelning, bland annat med Norrländskt Utmärkt. Den är helt klart en lokalpatriotisk märkning, där "Utmärkt" främst syftar på att den är utmärkt i butiken, men självklart även kan tolkas som att varorna är utmärkta, alltså bra. Vi har diskuterat frågan om vilka varor som ska märkas och kommit fram till att vi märker varor som är tillverkade och/eller förädlade i vårt område. Rena råvaror som kött, mjölk, ägg etc ska även komma från regionen, medan blandade varor kan innehålla ingredienser från olika håll. Syftet med märkningen är att gynna vår region och kunna bibehålla och utveckla lokal livsmedelsproduktion. Innehållet (kvalitets- och näringsmässigt) i varorna är en annan fråga, där är norrländska varor varken bättre eller sämre än andra, däremot finns det så klart lokala specialiteter med unika smak- och/eller kulturvärden som verkligen förtjänar att kallas utmärkta på alla sätt.

Jag jobbar med kvalitets- och miljöfrågor, för mig är det jätteintressant att följa debatten och det gör mig glad när konsumenter engagerar sig i frågor om vad vi egentligen äter. Det går absolut att påverka livsmedelsindustri och handel med aktiva val och debatt, se bara på det ökade utbudet av ekologisk mat.

/Elin Bäckman

Andreas

Välkommen till Matforum Elin och tack för din trevliga kommentar!

Visst är det lovvärt att utveckla och gynna lokal livsmedelsproduktion men går det inte att göra utan att luras? Märkningen "Norrländskt utmärkt" är vilseledande på två sätt:
1) Precis som du säger kan "utmärkt" vara tvetydigt och vitsigt men för majoriteten av oss kunder är det enbart vilseledande när det gäller en märkning som används helt utan kvalitetskrav, den gängse uppfattningen om vad ordet betyder är "bra" och inte "märkt med".
2) "Norrländskt" klingar som om produkten till största delen härstammar från Norrland men det stämmer inte då vad som helst som är hopblandat i Norrland kan få er märkning.

En korrekt märkning hade varit "Tillverkat i Norrland".
Den som inte frågar får inga svar.

Elin B

Tackar!

Jag kan lova dig att vi fört många diskussioner inför lanseringen av Norrländskt Utmärkt, detta eftersom vi inte bara är en detaljhandelsdrivande förening med marknadsföring som ska vara slagkraftig och synlig, utan även en medlemsorganisation som ska stå för trovärdighet mot konsument. Vi kan ställa kvalitetskrav på våra leverantörer och gärna efter synpunkter från våra medlemmar och försöka vara tydlig i informationen om vad Norrländskt Utmärkt står för, men det är svårt att vara kvalitetspolis och det är också därför vi fokuserat på det lokalpatriotiska i marknadsföringen.

Utmärkt i betydelsen bra kan ju även betyda bra smak, bra pris, bra för vår region - det finns lika många åsikter om vad bra mat är som vi har medlemmar. När kooperationen drar igång sin rikstäckande aktivitet runt lokaproducerat arbetar de under namnet Mat från regionen och då finns det ursprungskrav. Ett ursprungskrav skulle dock plocka bort en av våra största lokala varor, nämligen bröd, eftersom det inte produceras spannmål i Norrland. Lokalt bröd har vi likväl i våra butiker, och det är Norrländskt Utmärkt för oss.

Vi hoppas att Norrländskt Utmärkt och liknande satsningar på att lyfta fram närproducerade varor kan innebära att fler norrlänningar vågar satsa på livsmedelsproduktion, gärna då råvaror som det finns ont om i vissa kategorier. Självklart är det allra bästa en vara som från jord till bord är lokal, men såna finns det ont om.

Andreas

Förstår dilemmat med brödet men hade det då inte varit bättre att ha kriteriet att lejonparten av råvarorna i produkterna skall härstamma från Norrland med ett enda undantag, bröd?

Och i vilken av dina betydelser av ordet "utmärkt" menar du att Guldfiskens Skaldjurslasagne med 18 tillsatser är det?

Ordvalet kvalitetspolis klingar väldigt negativt, om det är så ni ser det förstår jag varför ni inte bryr er om vilka produkter ni marknadsför. Men det behöver faktiskt inte vara mer komplicerat än att införa ett minimikrav på att det som får er märkning är fritt från färgämnen och glutamat, inte är marinerat med vatten och vätskebindande medel och kanske även innehåller ett begränsat antal stabiliseringsmedel och konserveringsmedel. Då kanske ordet "utmärkt" kunde få en mening istället för att vara en del i en lurendrejerifras som drar skam över norrländska produkter.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal