Färsk mynta och glass, förslag och idéer?

Startat av SimonH, 2011-10-12 20:42

Föregående ämne - Nästa ämne

SimonH

Nu när frosten börjar komma tänkte jag använda min mynta till någon efterätt med hemmagjord glass. Färsk mynta med vaniljglass tycker jag är gott. Kanske bara hacka riktigt mycket och lägga ett täcke över glassen, och servera med ex. hallon, eller kanske choklad.

Eller har ni några andra idéer?

Blir det gott med mintglass på färsk mynta, eller brukar man använda pepparmintsdroppar då?

Rookie-T

Jag har ett recept på chokladsås som är ganska basic men väldigt god och enkel. har inte testat att tillsätta mynta i den men antar att det inte skulle vara några problem.

Chokladsås
160g kakao
500g socker
3dl vatten

blanda och sjud, sila. Klart!

För att blanda in myntan skulle jag låta såsen få svalna en aning (forfarande över ljummen) och sedan tillsätta färsk hackad/strimlad mynta.

Var några år sedan jag gjorde den här chokladsåsen men jag vill minnas att den är väldigt trevlig med tanke på sin enkelhet och sitt råvarupris ;)
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

djohansson

Det vore jäkligt häftigt om du testade att göra en glass med riktigt generöst med färsk mynta och med lite högkvalitativ choklad i också. Tänk vad lyxigt att få äta äkta chokladmintglass :)

Ev. kan du toppa den med någon sorts coulis av hallon eller jordgubb. Testa ev. med passionsfrukt i som ger en ordentlig friskhet. Dock kan jag tänka mig att något sådant kan dominera lite för mycket.

Annars skulle jag testa att göra en sorbet på mynta. http://frenchfood.about.com/od/sorbetrecipes/r/mint.htm listar ETT av många möjliga recept (t.ex. skulle jag vara tveksam till vitt vin). Pröva dig fram tills du träffar rätt (smaka på lagen, helt enkelt).

Fast jag är, som sagt, mest pepp på tanken på en glass.


Receptförslag:
__________________

2,5 dl fet mjölk
150 gram socker
5 dl vispgrädde
En nypa salt
80 gram färska myntablad
5 stora äggulor

Gå till http://www.davidlebovitz.com/2010/05/mint-chip-ice-cream-recipe-chocolate för originalreceptet med instruktioner.

Enligt receptet kan du antingen lägga i hackad, mörk choklad eller så kan du temperera den (smält den försiktigt till dess att den når cirka 40 grader) och ringla ut den så att du skapar nya, unika bitar/flarn att lägga i glassen. Temperering är viktig här, inte så mycket för glansen (den ligger ju i glass) utan för rätt konsistens när den väl torkat. Satsa på en riktigt bra choklad, nu när du ändå använder riktig mynta.


Serveringsförslag, om du verkligen vill lyxa till det:

Baka en helt neutral sockerkaka, skiva i relativt tunna skivor och stek som fattig riddare i generöst med smör. Låt den få en krispig yta. Toppa med en kula av glassen och lite tunt skivade, färska jordgubbar (som du ev. sockrat upp för smaken, nu när det är vinter.). Kanske skulle jag även smälta lite av den mörka chokladen, lägga i en klick smör, smaka av med salt och socker och ringla över som en rik chokladsås.

SimonH


djohansson

Den där Salted Butter Caramel ser (även om det inte är mynta i :P) smått fantastisk ut. Glöm bara inte att servera glassen med rätt temperatur, hehe. Har du inte en specialfrys som håller kring -13 grader kan man ju köra glassen kvickt i mixer (så får den en skönare konsistens).

Tyvärr har jag f.n. ingen glassmaskin själv. Annars hade jag så klart varit solidarisk nog att pröva först. Nu hoppas jag verkligen att du återkommer med en recension när du provlagat de båda recepten!


SimonH

Det där mintglassen såg så god ut att jag ändade mig. Provar dock med mitt vanlig glassrecept som är lite enklare. Men rapport kommer.

SimonH


SimonH

Mintglassen med chokladbitar blev mycket god. Jag följde mitt vanliga recept, men använde djohanssons länk för att göra "mynt-mjölk" och chokladbitar.

Ingredienser

  • 2,5 dl mjölk

  • 2 dl grädde

  • 2 ägg

  • 1,25 dl socker

  • Mynta

  • 70% choklad




  • Hackade myntan. Min våg visade 6 gram, ungefär 1,5 dl om man inte packar det. Originalreceptet säger 80 gram vilket låter som väldigt mycket. Jag kokade upp myntan och mjölken och lät det sedan stå i cirka en timme. Det luktade mer kokt mjölk än mynta, så jag blev orolig för att jag haft i för lite. Jag tog ungefär lika mycket till och mortlade med lite socker, hällde i mjölken och lät stå en halvtimme till. Sen silade jag bort myntan och pressade med en sked. Det gav mycket smak och mjölken blev grå-grön.


  • Vispade upp ägg + socker, i med myntamjöllken och koka tjockt. Ut på balkongen till det var dags för glassen.


  • Smälte chokladen och hällde upp på plåt med bakplåtspapper. Ut på balkongen tills det stelnade. Bröt bitarna, men det var inte helt stelna, så jag la över dom på ett fat och in i frysen. Sen var det lättare att få småbitar.


  • Blandade i grädden och körde i glassmaskinen.


  • Blandade i chokladen när glassen var klart.


  • Serverade med en myntakvist, hallon, riven choklad och ett rån.




djohansson

Underbar dokumentation och roligt att höra att det blev ett lyckat resultat. Otroligt coolt med äkta, hemlagad glass med choklad och mynta. Det känns som väldigt långt ifrån desserter med After Eight.

Fin blev den också. Vad använde du förresten för choklad och lyckades du temperera den korrekt? Det kanske inte var så petigt ändå, om du gjorde lite mindre bitar som ändå inte knastrar så mycket.

F.ö. hittade jag lite diverse grejer i kylen och försökte mig på en glass (utan glassmaskin) med champagne (Gula änkan), jordgubbar, passionsfrukt och lime. Resultatet står just nu och tinar på diskbänken och det verkar ha blivit riktigt illa. Ska toppa skiten med lite kanderade jordnötter så kanske det går att äta.

SimonH

Jag använde Änglamark 70%. Konsistensen blev bra. Jag har aldrig gjort det förut och jag var inte så noggrann, men jag tror det var bättre än att bara hacka.

Spännande ingredienser i din glass, låter som en frisk och sommarglass.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal