Julgodis!

Startat av Urban, 2007-11-21 20:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Jag skulle vilja ha recept på både knäck och kola inför julgodis-tillverkningen.
Alla slags varianter och förslag är välkommna. Även recept på microknäck är intressant.

Urban

Är det någon som vet hur man ska gå till väga för att göra hemmagjord nougat?.

kryddburken

Marknadsnougat vet jag hur man gör!

Det här behöver du :
4 dl florsocker
7 dl vetemjöl
125 g smör
6 dl socker
1 dl vatten
1 dl kakao

GÖR SÅHÄR :
Blanda smör och socker med vatten i en kastrull och koka i en-två minuter. Blanda vetemjöl, florsocker och kakao i en skål för sig. Rör ner mjölblandningen lite i sänder i kastrullen och rör kraftigt! Smeten ska bli fast men ändå kunna rinna ur kastrullen. Häll ut på bakplåtspappersklädd långpanna och skär i rutor när den svalnat! ca 60st beroende på storlek.

Urban

Åh tack Kryddburken!. Marknadsnougat som e så gott  :P.
Var har du hittat receptet till detta?.

kryddburken

frågade på en lokal marknad här i trakten och visst fick jag receptet! naturligtvis köpte jag deras nougat som tack! ;-)

Urban

Jättetack Kryddburken. Nu kommer min mamma att bli jätteglad!. Hon brukar handla en riktigt stor påse marknadsnougat när det blir marknad i stan. Och det är ju inte alltför ofta det händer.

kryddburken


agnetasch

Jag tycker om fransk nougat, sån där vit med nötter i, men hittar inget bra recept. Det är möjligtvis ingen som har ett sånt?

Andreas

Men Kryddburken jag trodde att nougat innehöll nötter? ???
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag gör dajm varje år, kan man säga att det är en variant av knäck?

1 msk kakao
4 msk vispgrädde
4 msk ljus sirap
2 dl strösocker
200 g smör(knappt)

Kokas c:a 50 min
Hacka 1½ dl oskållad mandel o häll i smeten
Häll upp smeten på smord plåt
Smält 75 g ljus block o 25 g mörk block (eller en kaka Fazers Blå) Bred över smeten o dra ränder med gaffel.

God men svår att få knäcksmeten lagom seg/hård


Andreas

Oh så bra, jag älskar dajm! Fast svår att få lagom låter inte kul, fungerar inte dropptest i kallt vatten?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jo det gör det, jag är bara slarvig o säger "ska bara" o så hinner den bli för hård. På originalreceptet stod att smeten skulle kokas en timme, det har jag dragit ner till 50 minuter så lite har jag tänkt. Det går säkert att meka lite till med receptet.

agnetasch

Varför inte tjong? Det är rätt kul o stå o slita i den ;D

TJONG
3 dl socker
1,5 dl ljus sirap
1,5 dl vispgrädde
2 msk smör
Blanda allt i en tjockbottnad gryta.Koka blandningen under omrörning tills den klarar kulprovet, ca 20 minuter.
Häll upp massan på en plåt med bakplåtspapper och låt den svalna så att det går att bearbeta den med händerna.Mycket varmt - var försiktig!Börja med att arbeta den med en stekspade.
När den svalnat ytterligare är det dags att dra den i luften tills den blir ljus i färgen.
Avsluta med att dra ut den till en lång längd och klipp den genast till karameller i önskad storlek.Kan viras in i cellofan o ges bort i julklapp.


kryddburken

De vet jag faktsikt inte Andreas, men denna marknadsnougaten gör tydligen inte de!

Andreas

Var tvungen att kolla i Svenska Akademiens ordbok
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/167/42739.html

"jfr t. o. eng. nougat; av fr. nougat; av prov. nogat, en mot ett lat. nucatum svarande bildning med den urspr. bet.: ngt som är tillrett av nötter; ytterst till lat. nux, nöt"

Men det står också "äv. om viss sorts (ofta) mjuk choklad med (äv. utan) malda nötter l. mandlar"

Så tydligen var den ursprungliga betydelsen just något med nötter men numera kan det visst vara lite vad som helst, ungefär som filé. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Gräddkola som bara är ett MÅSTE till jul!!

Det här behöver du :
3dl vispgrädde
3 dl strösocker
50 g riktigt smör
1½ dl sirap
2 msk vaniljsocker

GÖR SÅHÄR :
Blanda i alla ingredienserna i en stor kastrull med vid & tjock botten. Låt koka upp ordentligt och dra sedan ner värmen på medel (4:an). Kolan stiger i kastrullen ganska rejält men rör så lite som möjligt första 10 - 15 minutrarna. När den sen "sjunker" mot botten och "bubblar stora bubblor" ska du däremot röra ganska kraftigt! Gör ett kulprov, eller gör som jag ta en liten udd kola på en tesked och låt kranen "skölja" över kolan, är den seg och i rätt kola-konsistens så är den färdig, (smaksak?) brukar då ha kokat totalt ca 25 min från start! (Jag vill ha kolan seg & mjuk, fast i konsistensen men inte klibbig! "Tuggvänlig" men absolut inte hård) Häll upp i väl inoljad mindre ugnsform eller ett ark aluminiumfolié med uppvikta kanter. Olja in med vanlig matolja, rapsolja använder jag! Låt kolan svalna i formen i rumstemperatur, ställ sedan in den i kylen täckt med plastfolié över natten. Ta sedan fram den dag 2 och skär den i rutor, slå in den i smörgåspapper, eller cellofan med söta snören!

ttt

Andreas! Kan du inte "baka ihop" allt julgodis i den här tråden? knäck, kola, tryffel, nougat mm mm... Såg att det fanns fler!

Andreas

Det såg läckert ut Kryddburken!

Har limmat ihop knäck och kola och nougat, men tryffeln känns mer året om så den får nog vara för sig.

Citat från: agnetasch skrivet 2007-11-23 10:23
Jag tycker om fransk nougat, sån där vit med nötter i, men hittar inget bra recept. Det är möjligtvis ingen som har ett sånt?


Fransk nogugat verkar väldigt spännande att göra själv! Här är tre ganska olika recept (det är ju roligare att gå över ån efter vatten än att leta rätt på något svenskt):

http://recipes.lovetoknow.com/wiki/French_Nougat_Recipe
227 gram florsocker
113 gram skållade finhackade mandlar
choklad

http://www.candymaking.net/Nougat.html (från 1915)
2,5 koppar socker
1 kopp vatten
1/8 tesked vinsten (var får man tag på det??)
5 äggvitor

http://www.astray.com/recipes/?show=French%20nougat
2 koppar socker
1 kopp vit sirap
1/4 kopp vatten
+
1/2 kopp vatten
3 äggvitor
2 matsekedar kakao
1/2 kopp körsbär
1 kopp socker
1 tesked vaniljsocker
1/2 kopp ?kokosflingor?
1/2 kopp hackade nötter
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Recept nr 2 tycker jag ser intressantast ut (+ lite skalade pistagenötter?) Enligt Recepthjälpen kan man ersätta vinstenen med vinäger, 1/8 tsk /äggvita. Vinsten finns på Grey´s, men det har vi inte här i Göteborg väl?

Anne

Grey's finns inte i Stockholm hellre längre, däremot säljs en del av deras sortiment på English Shop. Jag fick tag på vinsten - cream of tartar - via en snäll bloggläsare som skickade. :)

Jag har inte testat, men det är ganska bökigt att göra nougat, har jag fått för mig. Mycket vispa... :) Och jag gillar bara sån vit nougat som är hård, inte den mjuka. Hm.
Anne's Food - min matblogg

annamaria


Jag trodde inte det var sant att det kunde bli goda kolor av följande recept men jag hade fel! Så superenkla. Dessutom ingen grädde - för de som bryr sig om det. Det blir inga mängder kola men det går så snabbt och de är verkligen goda. Barnen instämmer. Världens bästa gåbort-present för övrigt.

Anna pannas Julkola

2 msk vetemjöl
1 tsk kakao
2 msk sirap
2 msk smör
4 msk socker
1 tsk vaniljsocker

Blanda alla ingredienser i en djup tallrik. Kör smeten i mikron i 30 sekunder på full effekt. Ta ut och rör om väl. Kör igen i 2 minuter. ta ut och rör om. Häll upp smeten på bakplåtspapper. Låt stelna. Klipp i lagom bitar.


ttt

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal