Alufolie

Startat av bryggens, 2008-11-30 16:07

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

Eftersom aluminiumfolien har två sidor; en matt och en blank.
Hur vänder man den vid olika användningar?

Hasse

En sådan bra fråga! Men först och främst blev jag nyfiken på varför en sida är blank och den andra matt.

Enligt Wikipedia beror detta på att under tillverkningsprocessen valsas två folier tillsammans. Sidan mot valsarna blir blank men "insidan" blir matt*).

Fysikaliskt reflekteras värmestrålning bäst av en blank yta. Vill du behålla värme ska du alltså vända den blanka sidan inåt, vill du stänga ute värme vänder du den utåt. Men jag tror faktiskt inte att det har någon betydelse i praktiken.

Mitt svar blir alltså att det knappast spelar någon roll hur man vänder folien.


*) http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium_foil#Manufacture

ena

Det spelar ingen som helst roll....vi har gjort helt ovetenskapliga försök hemma och inte märktes det nån skillnad, kanske nån 100-dels grad som vår digitaltermometer inte registrerade ;)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch

Citat från: Hasse skrivet 2008-12-01 19:12
Först och främst blev jag nyfiken på varför en sida är blank och den andra matt

Haha, undrar jag varje gång jag använder al.folie :D

Andreas

Citat från: Hasse skrivet 2008-12-01 19:12
Fysikaliskt reflekteras värmestrålning bäst av en blank yta. Vill du behålla värme ska du alltså vända den blanka sidan inåt, vill du stänga ute värme vänder du den utåt. Men jag tror faktiskt inte att det har någon betydelse i praktiken.


Tror?! Som praktiskt lagd fysiker borde du väl vira in två lerklumpar bestyckade med noggranna termometer i aluminiumfolie vänd åt olika håll, stoppa in dem i varm ugn och låta dem värmas upp och svalna och verifiera din utsaga till mänsklighetens fromma? :) (Vill inte förringa dina experiment Ena men du skrev ju faktiskt "helt ovetenskapliga" och så är det ju trist att få svaret på en så pass intressant fråga så snabbt. ;))

Hur skall folien appliceras, lindas så tätt som möjligt eller luftigt?

Lerklumpar var förresten bara nåt jag skrev och inte så genomtänkt, vilka material skulle man kunna tänkas använda för att få fram största möjliga skillnad mellan blank och matt folieyta vid uppvärmning respektive avkylning, nåt som normalt värms sakta respektive svalnar snabbt?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Ibland blir jag så trött... Nu till exempel. Kan vi inte bara komma överens om att det inte spelar någon roll hur man vänder folien?

Din fråga om hur folien ska appliceras kan inte besvaras utan att du noga specificerar syftet med appliceringen. Om syftet t.ex. är att skydda fingrarna från kladd, bör folien lindas så tätt som möjligt för att maximera friktionen mellan folie och livsmedel. Vid ett lågt värde på friktionskoefficienten finns nämligen risk för att en tyngpunktförskjutning äger rum i foliepaketet. Detta kan innebära att du inte förmår kompensera denna förskjutning med dina muskler och därmed inte lyckas upprätthålla den till gravitationen motriktade kraftens verkan på foliepaketet. Detta medför, med automatik, en oftast icke önskvärd och plötslig minskning av foliepaketets potentiella energi med avseende på jordens gravitationsfält. Följderna av detta torde vara välkända.

;)

Andreas

Det var roligt skrivet och det var väl OK när det var jag som frågade men jag hoppas verkligen att du inte skojar bort "besvärliga" frågor från dina elever på samma sätt..? ;)

Jag tycker i alla fall det vore intressant att veta om skillnaden ens över huvud taget är mätbar i en experimentsituation med noggrann utrustning och där man verkligen anstränger sig för att få fram en skillnad. Provade söka lite på nätet och man får rätt många träffar på http://www.google.se/search?num=100&as_q=%22which+side%22+aluminium+foil Men lyckas inte hitta nån som verkligen prövat riktigt seriöst.

Och nog måste det väl vara skillnad på hur hårt man lindar folien? Lindas den löst har du ett luftlager mellan det du virat in och folien.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

2008-12-02 16:08 #7 Last Edit: 2008-12-02 16:36 by Hasse
OK. Jag ska försöka vara seriös.

Om man experimentellt ska mäta en skillnad, kan man ha två föremål som är identiska så när som på att det ena är blankt och det andra har en matt yta. Dessa placerar man sedan exakt lika mot en värmestrålare som t.ex. ett grillelement. Sedan gäller det att ha två noggranna termometrar som mäter temperaturen inne i de två föremålen. Temperaturen kommer att stiga snabbast i föremålet med matt yta. Om skillnaden är mätbar när det handlar om aluminiumfolie, vet jag inte. Men det finns noggranna termometrar, så det är inte orimligt att det går att mäta.

Om man har tillgång till en värmelampa, dvs en reflektorlampa med rödfärgat glas, eller ett grillelement, kan man visa detta hemma. Man tar två läskburkar och slipar av färgen på den ena så att den blir blank. Den andra målar man med matt, svart färg. Burkarna fylls med lika mycket vatten och placeras på lika långt avstånd från värmekällan. Med en termometer i varje burk kan man följa hur temperaturen ökar i vattnet. Skillnaden mellan burkarna blir påtaglig.

Det är inte bara så att temperaturen ökar snabbast i den svarta burken. Den kommer också att svalna snabbast efter att man stängt av värmelampan.

Så problemet är inte helt okomplicerat. Som du var inne på har det också betydelse hur folien lindas kring maten. Om vi vill behålla värmen i maten bör vi först och främst se till att vi har ett lager luft mellan mat och folie. Detta lager försvårar värmeförlust genom ledning. Dessutom bör vi vända den blanka sidan inåt för att reflektera tillbaka värmestrålningen från maten.

Det allra bästa vore om foliens båda sidor är blanka. Då hade dels värmen från maten reflekterats tillbaka in i paketet, dels hade foliens utsida strålat så lite värme som möjligt.

Sedan funderar du kring material som värms långsamt men svalnar snabbt.

När ett föremål värms tillför man energi till förmålet. Lika mycket energi avges från föremålet när det svalnar till sin ursprungliga temperatur. Olika material fordrar olika mängder energi för att värmas ett visst antal grader. Men när föremålet sedan svalnar igen, avges lika mycket energi som man tillfört vid uppvärmningen.

Hur fort ett föremål värms respektive svalnar beror dels på materialet i sig, dels skillnaden mellan materialets temperatur och omgivningens temperatur. Det enda sätt att få materialet att svalna snabbare är att sänka omgivningens temperatur, givet att övriga förutsättningar är oförändrade. Det finns inget material som i sig svalnar snabbare än det värms. Det är alltså skillnaden mellan materialets och omgivningens temperatur som är avgörande.

När vi talar om vardagsfysik är det ofta så att vi måste nöja oss med grova förenklingar av verkligheten. Att penetrera ett problem i detalj leder lätt vidare till nya, allt mer komplexa frågeställningar, och till slut måste man inse att problemet är för svårt att analysera i detalj. Vi får då nöja oss med en förenklad modell som visserligen inte är fullständigt korrekt, men som är tillräckligt bra för att duga i sitt sammanhang.

Detta blev en alldeles för lång och inte helt sammanhängande utläggning. Syftet var inte att förklara fysiken bakom aluminiumfolien, utan snarare att åskådliggöra hur ett till synes enkelt problem kan visa sig vara ganska komplext.

Sweber

För att återgå till ursprungsfrågan så är den matta sidan bättre lämpad om man vill använda den som reflektor vid fotografering. Normalt sett. (Brasklapp Sedan kan det vara bättre att använda den blanka sidan i specialtillämpningar, men jag kommer inte på någon just nu.)

 
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal