Räksoppa på räkskal?

Startat av TriKri, 2007-10-25 14:12

Föregående ämne - Nästa ämne

TriKri

Hej!

Nu har jag en massa räkskal i frysen för jag har hört att man kangöra en jättegod räksoppa på sånna. Har någon något tipps på en räksoppa gjord på räkskal?

Urban

Det är relativt enkelt att göra en god soppa på räkskal.

Fräs skalen från 1 kg räkor i rikligt med smör i några minuter.
Slå på vatten så att skalen täcks.
Låt skalen koka/sjuda i vatttnet i ca: 10 min.
separera sedan fonden (buljongen) från räkskalen (lättast är att använda en sil)
Häll sedan fonden i en kastrull och slå i 3 dl grädde.
Låt koka upp och smaka av med salt, peppar och lite vitt vin.
Red sedan av soppan med lite maizenamjöl för krämigare konsistens.
När du är nöjd med smaken så kan du lägga i valfri mängd räkor eller kräftstjärtar i soppan.
Låt soppan sjuda endast en eller ett par minuter så räkorna/kräftstjärtarna har blivit varma (inte för länge annars blir dom sega).
Servera genast!. Gärna med ett gott vitt bröd till.

Lycka till

Kocken

Gör som Urban skriver men hoppa över att sjuda räkorna, lägg dem i stället i tallrik/skålen du ska servera i och slå den kokande soppan över.
Ha gärna med lite vittvin, dillstjälkar, morötter, timjan, tomatpure när du kokar buljongen och krydda upp soppan med färsk chili eller cayennepeppar en uns strösocker.
Jag en stark förespråkare av att lite socker gör de flesta maträtter godare ;)
Driver en webbutik med köksredskap

annamaria

Bli inte fullständigt förskräckt - stekning av skalen luktar INTE gott, det ska det inte heller.... Men det blir gott, så ha tålamod och håll för näsan. Jag skulle gärna ta lite aioli i soppan vid servering också. Och så lite vitt vin till kocken också.... ;)

TriKri

Haha, jag får terrorisera de övriga korridorsbora ett tag då ^_^ Kanske sätta på fläkten lite också ;)

TriKri

Urban, hur många portioner blir det enligt ditt recept?

annamaria

Om man är lat....och den är mycket godare än man tror.... ;D

Räksoppa med fusk   4p

200 g räkor i lag eller handpillade såklart....
400 g räkost
3 msk fiskfond
6 dl vatten
½ dl vetemjöl
1 riven morot
3 dl vispgrädde el creme fraiche
dill
2 msk margarin
salt och vitpeppar

Smält margarinet, häll i mjölet och vispa. Späd med buljong under vispning. Tillsätt räkost, grädde och klippt dill. Sjud 10 minuter. Smaka av med salt och peppar. Lägg sist i räkorna - värm någon minut. Obs soppan får inte koka för då blir räkorna sega.

Aioli till och örtbrödspinnar!!



roffekock

Räksoppa finns i påse behöver bara tillsätta vatten.
Klart enklast. Du kan sätta din pers.tuch på om du slå i en skvätt vitt vin av god sort. ;D
Matforum är bäst

Urban

Trikri: Jag kan inte säga exakt hur många portioner du får ut.. Men jag skulle gissa på 4 st.
Vill man ha ut ytterligare portioner så kan man späda på med mjölk (men glöm inte att smaka av med salt).

Jag håller med Kocken angående sockret. En liten dutt socker lyfter maten ytterligare ett snäpp.

TriKri

Okay, låter som om det finns rätt många kockar på det här forumet! ;) Jag har inte gjort soppan än eftersom jag åker iväg under heljen, men jag tror den kommer bli supperbra!

Förresten, jag har inget vitt vit, kan man köpa vitvinsvinäger och ha i istället?

TriKri

Går det bra med vitvinsvinäger istället för vitt vin? Och maizenamjöl, är det deras majsmjöl eller potatismjölet? Vad blir det för skillnad (förutom att potatismjölet har dyrare kilopris)?

agnetasch

Nej det går inte lika bra med vinäger, det blir för surt. Maizena är ett firmanamn för majsmjöl = det mjöl du ska använda. Tar du potatismjöl får du räkkräm. Jag funderar på om du inte ska ta till dig roffekocks råd med räksoppa på påse i alla fall ;)

Krista

Två matnördar, en fredagskväll och ett gäng räkor...eller f.d. räkor, nu bara räkskal. Självklart slänger inte matnördar räkskal utan man gör buljong/fond/soppa på dem. Google säger lite olika saker, så nu undrar jag om nån här tagit tillvara räkskal för att få god räksoppa? Recept? :)

dePaul

Det här är mitt recept på hummersoppa men du kan lika gärna byta ut hummer mot räka:

Hummersoppa
Jag kör med antingen alla eller vissa av dessa ingredienser, beroende på vad jag har hemma. Det blir m a o mycket improvisation: Hummerskal, sardellpasta, W-shiresås, vitt vin, madeira, cognac, portvin, grädde, rotsaker, saffran (!), smör, cayennepeppar eller liknande, tomatpuré, boquet garni på färsk timjan/dragon/fänkålsblad/lagerblad/persilja, sirap, hummerfond, hummerkött, salt, peppar, rött paprikapulver för färgen (tillsammans med saffranet), buljong, soppasta (!), dill.

Sauterar lök och mirepoix i smör samt kryddar lätt! Slänger i de andra grönsakerna och tomatpurén. När tomatpurén har fräst en stund så häller jag på buljongen. Sjuder sedan tillsammans med skalen i ca 20 minuter. Inte längre eftersom de kan bli beska!! Silar och pressar. Ställer tillbaka på spisen, värmer upp igen och tillsätter soppastan. När denna är mjuk så häller jag på grädden och lägger i hummerköttet i bitar (eller andra skaldjur!). Smakar av och toppar med färsk persilja eller dill. Serverar antingen krutonger eller crostini till.

Allt som allt ganska elementärt som synes. Det viktiga är balansen mellan ingredienserna.

~Paul~

Andreas

Det var ett hjälpsamt och kreativt svar dePaul! [Om någon tycker att Kristas fråga verkar lustig mitt i tråden så beror det på att jag klippt ihop ovanstående två inlägg med befintlig tråd i ämnet. Sök gärna i Matforum innan du startar ny tråd Krista. ;)]
Den som inte frågar får inga svar.

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2009-03-14 08:56
[Om någon tycker att Kristas fråga verkar lustig mitt i tråden så beror det på att jag klippt ihop ovanstående två inlägg med befintlig tråd i ämnet.
OK, då fattar jg :). Tack förresten.

~Paul~

Krista

2009-03-15 14:25 #16 Last Edit: 2009-03-15 14:28 by Krista
Ah sökfunktion, det är bra grejer... :) Tack för info och recepttips, nu är det räkskalsoppedags!

annamaria

Jag var så ordentlig att jag kokte en räkfond av skalen efter att vi sist åt räkor (vilket nu är länge sen).

Men nu till min fråga: Hur länge håller min frysta räkfond?

dePaul

Citat från: annamaria skrivet 2009-03-19 20:42
Men nu till min fråga: Hur länge håller min frysta räkfond?
Beror på vilken temperatur din frys håller. Om det är endast fond utan grädde och övrigt så bör den hålla upp till ett år (minst).

~Paul~

annamaria

Hej och tack! Ingen grädde i fonden, dock stekte jag skalen i culinesse. Den är inte ett år ännu så då kan det nog bli en fin fisksoppa i påsk.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal