Bröd med mer än brödsmak? Vilka kryddor passar att baka med?

Startat av Kari, 2009-03-11 23:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Vilka kryddor fungerar och ger mer-smak i bröd?

Klassiker är ost, vitlök och olivolja - var en för sig eller tillsammans. Surdeg ger sin smak. Så har vi anis och kummin.
Vad finns det för mer för brödsmaker där ute? Några tips?

--

Själv bakade jag frallor med rosépeppar idag. Tänkta att fungera som ackompanjemang till alfalfa groddarnas lätta och fräscha smak.
Resultatet blev över förväntan av en nybörjare som jag.

Hittade på receptet själv, fick jäsa lääänge och mina bästa bröd kom till världen! ;D   



roffekock

Det finns väl inga regler för vad man inte kan ha som smak i sitt bröd,men jag tänker på rostade pumpa kärnor. Att rosta sina brödkryddor är bra och förstärker smaken.

Att baka in helt ägg i sitt bröd nu till påsk är ju fräkt. ;D

/rolf
Matforum är bäst

Per


Kari

Roffekock: Ägg är gott och roligt i bröd! Tack för påminnelsen!

PerG & Per: Tackar!

Hur tror ni banan skulle fungera? Äpple i tunna skivor?

linnwegemo

Banan är gott i bröd! Jag brukar göra grahamsbullar med lite banan i. Det blir lite sötare än vanligt.

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

Kari

Linnw: Hur gör du med bananen då? Mosar i degen? Mogna eller gröna? Sugen på att prova blev jag.

--

Idag bakade jag grova frallor med bulgur som blivit över. Luftiga och goda men inte smakar bulgur mycket inte...

linnwegemo

Jag brukar mosa mogna bananer och röra ner dem efter att jag rört ut jästen. Man får ta ganska rejält med banan om man vill ha någon smak och så får man ju minska lite på vätskemängden.

ivanl

Jag bakar ibland fullkornsbröd med kanel, koncentrerad äppeljos och russin.
En nybakt smörgås med mild ost eller färskost blir nästan som kaffebröd, fast nyttigare.
När jag är i USA äter jag alltid rostad cinnamon-raisin bagel med cream cheese, något som jag är mycket svag för.
Vilket år som helst ska det bakas sådana bagels hemma.

En annan trevlig "brödkrydda" är maltsirap. Ger härligt bruna och fylliga bröd, gärna i kombination med solrosfrön.
Maltsirap ska inte kombineras med surdeg då de motverkar varandra. Vanlig jäst är bättre i detta fall.

Vill man däremot baka surdegsbröd med råg så rekommenderas honung som krydda, det förstärker den goda rågsmaken.

Kari

Hur mycket riven morot tror ni man skall ha till en ½liter degvätska deg? Skall man minska lite på degvätskan då tro?

--

Provade kardemumma som Mickan föreslog i brödet jag bakade igår, okej blev det. Får se vad barnen tycker om den brödsmaken.

Sara W

När jag bakar focaccia smaksätter jag med citron/rosmarin eller soltorkade tomater/basilika. Inte dumt med prosciutto, parmesanost och oregano, gärna i styckbröd till en god sallad eller pasta. Har smakat en grövre limpa som var smaksatt med rabarber och rosmarin. Just den kombinationen var kanske inte min favorit, men rabarber i bröd var helt otroligt gott och det blir det här när rabarbern mognat.

ena

äpple, citron och rosmarin blir det ofta till focaccian...

gärna äpplemos i lite grövre bröd för sötma o smak, allra helst osötat äpplemos om man kan få tag i det...

torkade/förvällda nässlor ger en spännande smak o härlig färg...

en massa örter i brödet till soppan (blanda o ge :) här blir det ofta persilja/basilika/timjan)
man kan prova allt -minst en gång!!;)



Snötrollet

en av de givna ingredienserna som man med fördel kan laborera med:
honung istället för socker  (Se upp så du inte handlar sådan ful-honung som är prutad med socker, bäst är lokal biodlares så man inte får något oknytt i )
smaksätt med Pilsner gärna mörk sådan typ Porter eller liknande.
sedan är det alltid lite kul att variera med Olivolja.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal