Saker som jag ALLTID gör själv, dvs ALDRIG köper färdig"lagat"

Startat av groucho, 2009-01-11 13:50

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvasthilda

Citat från: ivanl skrivet 2009-02-02 00:11

Däremot har jag svårt för lax + rödvin men det beror mest på färgen... tycker inte det ser vackert ut med rosa + vinrött ihop.


Vi drack rosévin till lax på nyår. Det smakade bra och borde väl passa den mest färgkräsne? ;-)
Det gör inget om det är enkelt.

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

ivanl

Citat från: Kvasthilda skrivet 2009-02-04 22:08
Vi drack rosévin till lax på nyår. Det smakade bra och borde väl passa den mest färgkräsne? ;-)

Ja det låter betydligt trevligare! Varför inte ryskt rosébubbel?

bryggens

Om man läser ämnesrubriken så tycker jag att nu har det blivit lite OT här.

Soffiproppanol

Man kan även frysa egen fond i ispåsar..
Super smidigt! Bara att "ploppa" i önskat antal i grytan..

Citat från: ivanl skrivet 2009-01-13 22:26
Jag kokar egen fond när jag köpt hel kyckling eller fläskkött med ben. Tyvärr säljs inte nöt eller kalv med ben längre men när jag handlar kött över disk ber jag om några märgben vid sidan av.
Fonden sköter sig själv på spisen och när den är lagom reducerad kyler jag av, skrapar fettet och häller upp i portioner i plastmuggar för frysen.
Blir så lätt att snabbt göra god sås på det sättet.

Krista

Minns när jag som tonåring jobbade på ICA och en kund frågade efter pulverbechamelsås. Va finns det, frågade jag, det är ju jätteenkelt att göra - bara mjölk, mjöl och smör ju, men det ville inte tanten lyssna på utan hon skulle absolut ha sin lilla färdiga påse med mjöl man skulle tillsätta mjölk och smör till :P

Hankki

Frun är numera jästkänslig så allt som tillverkas genom jäsning går bort, eller så kliar händer och fötter i två-tre dagar. Det betyder att allt med bl a ättika, vinäger och E330, samt några andra E nummer, måste tillverkas själv. De vanligaste är då senap, ketchup och taco sås vilka håller ca två veckor med citron istället för ättika.

kallebakom

Citat från: Rasmus skrivet 2009-01-14 21:07
Praktiskt taget allting egentligen... Jag köper aldrig halvfabrikat, och även enklare saker gör jag själv, som t ex att jag alltid blötlägger och kokar baljväxter istället för att köpa konserverade. Hemkokta blir alltid så mycket godare och dessutom kan jag lägga i örter, lök eller annat under kokningen.

Hummus äter jag väldigt ofta men har aldrig köpt färdig. Har smakat sådan några gånger och tyckte mest att den smakade tamt och trist. Jag vill ha mycket vitlök och kryddor i min hummus: http://vegologi.blogspot.com/2008/07/hummus-med-rostad-paprika.html
Dessutom tycker jag om att experimentera med olika varianter av både den och andra röror.


korv då ? tex julkorv ? julskinkan saltar du den själv ?

Skogis

Det finns lite olika saker som jag slutat köpa och numera gör själv.
Visst blir det stödköp ibland, men jag ångrar mig var gång.

Bredgott
Majonnäs
Kallrökt lax med tillhörande hovmästarsås
Prinskorv
bacon
Matjesill
Öl

Funderar inte ens på att köpa färdiglagade kåldolmar, kålpudding, köttfärssås, lasagne, köttbullar eller färdiga hamburgare heller.
Mat är för roligt att laga för att köpas färdig.

agnetasch

Jag tycker jag nästan drunknar i matlagning "från grunden" Allt ska bakas hemma, matbröd som kaffebröd. Halva grisar ska saltas, torkas eller rökas. Olika sorters vilt ska också saltas, torkas eller rökas. Laxar o andra fiskar ska rökas eller gravas. "Lättsmör" ska tillverkas. Ostar ska lagras. Men några drycker tillverkas inte i detta hushåll längre, det gör dom så bra i Tyskland  ;D

Andreas

Frågan är varför man vill göra själv.
1) För att det är godare?
2) För att det blir billigare?
3) För att det är roligt?
4) För att det är status?
5) Fler anledningar?

Matbröd och fikabröd tycker jag i princip alltid är godare hembakt och då har man ju inte så mycket val annat än att baka om man hinner och har ork.  :)

Men köpt gravad lax och hemgravad lax är jag inte så säker på att jag kan säga om det ena eller det andra är godare. Men det är ju roligt med egen. Kanske sparar man en slant på att grava lax, men det försvinner ganska mycket vätska så nån jättebesparing kan det inte vara även om färdiggravad kostar det dubbla mot färsk laxfilé.
Den som inte frågar får inga svar.

Skogis

För egen del är det 1 och 3 som gäller.

Det kommer aldrig att bli ekonomi i att laga mat själv, inte när färdigrätter kostar 20:- eller lägre per portion, och om man skulle räkna ihop vad som inköpts för att laga maten lär man också gå back.

Prinskorv kostar mer för mig i råvaror än vad färdiga kostar men smaken är en helt annan. Mina smakar kött, vilket inte är så vanligt bland mina kommersiella kolleger i branchen.
Samma med både Matjesill och bacon, sillfiléer är ingen billig mat och sidfläsk är oftast dyrare än fläskfilé ???

Jag undviker kallrökt lax i butiken, de gångerna jag ätit köpelax har den varit mycket kostnadseffektiv med tanke på att jag ätit om den både två och tre gånger. Av någon anledning händer detta inte med den hemrökta.

Men det är förbaskat kul att laga mat, blir det sen gott också är det en ren bonus. Jobbar med stål dagarna i ända så att få röra i en gryta är bara ett trevligt avbrott  :)

Cathy

Fler anledningar att laga själv:
- Bristande tidsvinst. Det går inte så mycket fortare att laga sås från en pulverpåse att det är värt ett tråkigare slutresultat.
- Variation. Lagar du själv blir köttfärssåsen lite annorlunda varje gång. Findus är och förblir Findus.
- Det du vill ha finns inte att köpa. Rågkakor efter svärmors recept får man baka själv. Köttfärslimpa har jag inte sett färdig. Vill/måste man av någon anledning undvika vissa råvaror kan man också bli tvungen att laga själv.

Själv är jag rätt bekväm av mig, jämfört med många här. Färdig majonnäs är helt ok, jag gör den inte så mycket bättre själv att det är värt besväret. Bönor på burk är bekvämt, då behöver jag inte hålla på att frysa in resten av ett storkok. Men struvor är ohemult dyra att köpa, då får det vara värt besväret att göra själv. Soppor och såser är så enkla att göra själv, så pulverpåsar hittas inte i mitt kök. Och nån gång ska jag baka rågkakorna som salig svärmor brukade baka.


agnetasch

Jag tycker inte att man ska underskatta den ekonomiska sidan; en påse mjöl kostar 10:- o ett butiksbröd 25:- Sanslöst! Som sovel gör man "lättsmör"=halva priset av Bregott. Man lagrar en 39 kronors-ost ett år o vips blir den värd en hundralapp. Julskinkor för 29:-/kg varmröks o blir prisvärt både som pålägg o middagsmat osv, osv Sätter man det här i system blir det en bra slant till slut.
Sen är det inte fel att få känna sig duktig. Jag är inte världens vackraste o jag är inte världens intelligentaste men jag är en hejare på att trolla i köket  ;D

webguide

När det gäller bröd så tycker jag sällan att det är godare med hembakt (oavsett vem som bakar det), butiks- eller bageribakat smakar oftast bättre tycker jag. Jag tror att det har med ugnen att göra. Hembakat bröd får lätt en dammig smak som jag inte tycker man får i kommersiellt bröd (och ja jag menar allt från ultramegasupersurdegsbrödfrån värstingekologiskabagare till superfabriksproducerat). :)

Andreas

Vad kul med olika åsikter, det här med dammsmak i hembakt bröd har jag aldrig hört nån säga förut! Jag som tycker industribröd är så erbarmligt enahanda både i smak och konsistens. Det enda köpebröd jag tycker är riktigt gott är från mer eller mindre småskaliga småbagerier. Och det kostar då inte 25:- utan 40-50-60 kronor på tal om ekonomin i att baka själv.

Sen om en pratar om ekonomi och att färdigrätter kostar 20 så är handlar det väl också lite om vad en får för pengarna, är inte de färdigrätter du får för 20 kronor rena skräpet, och är det ekonomi att betala 20 kronor för skräp?

Apropå korv så då ska man väl relatera den egna korven till hantverksmässigt lokalproducerad korv snarare än industrikorven i butiken? Då blir prisbilden lite annorlunda...

Bra anledningar Cathy! När du skriver om findus färdiga köttfärssås så funderar jag direkt på var köttet i den kommer ifrån. Så ytterligare en anledning att laga själv:
- Bättre koll på vilka råvaror som används
Den som inte frågar får inga svar.

Skogis

Det finns en anledning till att dessa färdigrätter finns och säljs i stort antal. Målet för de som köper dom är nog att bli mätt för minsta möjliga kostnad, både i kronor och tid. Smak och kvalité är förmodligen inte något som prioriteras.

Håller med om argumentet att man vet vad maten innehåller när man lagar den själv, men främsta anledningen för min del är nog att det är kul.

Man har väl ätit en och annan macka på hembakt bröd som krävt mycket smör och inte allt för brett pålägget för att slinka ner. Men sen har jag också smakat butiksbakat som bara varit klibbigt och luktat jäst, inte gott.

agnetasch

Om man gillar hembakat eller ej kan ju kanske vara en vana. Min man är uppvuxen på hembakat o mumsar glatt i sig mina alster; mycket godare än köpebröd tycker han. Själv bryr jag mig inte så mycket eftersom jag alltid äter knäckebröd o DET vägrar jag att baka själv.


webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2018-04-26 07:31
Jag tycker inte att man ska underskatta den ekonomiska sidan; en påse mjöl kostar 10:- o ett butiksbröd 25:- Sanslöst! Som sovel gör man "lättsmör"=halva priset av Bregott. Man lagrar en 39 kronors-ost ett år o vips blir den värd en hundralapp. Julskinkor för 29:-/kg varmröks o blir prisvärt både som pålägg o middagsmat osv, osv Sätter man det här i system blir det en bra slant till slut.
Sen är det inte fel att få känna sig duktig. Jag är inte världens vackraste o jag är inte världens intelligentaste men jag är en hejare på att trolla i köket  ;D


Det är klart att det blir billigare att baka själv, men jag tycker att det blir lite fel att säga hutlöst om priset på butiksbröd (eller bageribröd som kan kosta bortåt 70 sek/kg och ibland mer). Om man kallar de priserna för hutlösa så får man nog tänka efter lite. För om priserna skulle ligga i paritet med vad det kostar att baka själv så skulle ingen kunna tillverka bröd eftersom det inte skulle vara lönsamt, det skulle innebära konkurs för den som försökte sig på det.

agnetasch

Äh, jag tror inte ett ögonblick på att bagerierna "måste" ta ut så ohemult mycket för sina limpor. Men det är en nördstämpel ;) på typ surdegsbröd som gör att man kan höja priserna.

Hur kan det vara så billigt med bröd i andra länder? Redan på Lidl här i Sverige kostar ju bröden nästan ingenting ???

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal