Mat-Kändisprodukter

Startat av Andreas, 2007-06-13 09:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Många företag marknadsför sina matprodukter med hjälp av en kändis. Några exempel:

¤ Glenn Strömberg - Pastaprodukter
¤ Jonas Borssén - Ridderheims grillsåser
¤ Jamie Oliver - Tefals köksutrustning
¤ Paul newman - Vinegrette

Jag har inte provat någon av ovanstående produkter och kan därför inte säga något om kvaliteten. (Någon annan?) Säkert varierar det mycket från fall till fall med hur noga de är med att verkligen själva gilla "sina" produkter.

Men just själva företeelsen med kändisar, köper man automatiskt en pastaprodukt med Glenn Strömbergs nuna på för att man gillar Glenn Strömberg? Eller tror man att just han har väldigt bra omdöme på just pasta eftersom han spelat i Italien? Eller räcker det med igenkänningsfaktorn, att det är en känd person, så att man uppmärksammar produkten och köper den?

Fler tips på mat-kändisprodukter mottages förresten tacksamt.
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

(Paul Newman har betydligt mer än vinegrette)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Carolina Klüft gör reklam för Rishultskorv


Andreas

Calle: vad mer? Finns nån bra sida där man ser alla hans produkter?

Urban: vad för slags reklam? Jag kanske skulle förtydliga att jag bara menar produkter folk har satt sitt namn på.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Nästa besök på Ica MAXI så kan du titta på en förpackning Rishultskorv.
En glad leende Carolina Klüft stoltserar på förpackningen.. Hennes signatur finns också med. Räcker det?.

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Urban: det räcker! Förstår inte riktigt den naturliga kopplingen mellan Carolina och korv? Är inte hon mer havregryn? Har du provat Rishultskorv?

Calle: tack! Paul Newman har alltså popcorn, dressing, nektardrcyker, salsa, såser och marinader i sitt sortiment. Har du provat något av dem?

Apropå Glenn Strömberg så låter åtminstone pastan riktigt bra, hittade precis detta: "Vikingen från Bergamo levererar nu nämligen en av de bästa torkade pastasorter som går att hitta i Sverige"
http://hemulensblogg.blogspot.com/2007/06/forza-glenn.html
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Jag har testat majonäsen och den smakade väl.. inte majonäs. Nä men den var rätt smaklös. Kanske amerikansk majonäs som smakar så i allmänhet?

Däremot har jag testat en av Strömbergs pastasåser och pastan  - var ju tvungen att köpa när han stod och demade dem på ICA Focus här i Götet ;) och det var riktigt gott. Kommer så klart inte ihåg vilken av sorterna då hela förra sommaren är en dimma.. fick ett litet snack med Glenn på köpet också.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

crlhrv

Räknar vi in köksutrustning i den här listan också? I sådana fall är ju Jamie Oliver given.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Andreas: Jaa, jag har provat rishultskorv.
Fyllningen i korven påminner om isterband, men är inte sur i smaken. Smaken är lite söt och lite rökig.
Det är en god korv omän ganska så dyr. Prova den gärna själv.

Stellan

Oj, det finns ju massor. Paul Newman är väl mest känd för sin glass? Sedan har vi ju Linda McCartneys vegetariska färdigmat. Och Rikards Fiskgratäng från Findus, Marcus Samuelsson har tecknat samarbetsavtal med Santa Maria och Leif Mannerström säljer färdigmat på sjukhus i Göteborg. Tina Norström har ju kapat bandet till SVT, så hon lär finnas i butik i någon form när som helst. Jag intervjuade henne för 5-6 år sedan, och då sa hon i alla fall att hon var helt öppen för något sådant.
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

Sweber

George Forman Lean Mean Grilling Machine eller något sånt. En elgrill som klämmer och värmer all saft ur köttet så att det blir "smalt" torrt och segt. ;D
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

crlhrv

Såg just Kajsa Bergqvist i reklam för Risifrutti Drinkit. Pernilla Wiberg var väl Risifruttis originalansikte för ett antal år sedan?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Just Pernilla Wiberg gjorde en riktig blunder när hon signerade ett reklamkontrakt angående risifrutti reklamen..
Hon blev erbjuden en viss summa per såld förpackning som betalning (tror att det var 50 öre) varvid hon tackade nej för att hon inte riktigt trodde på produkten (att den skulle sälja så bra).
Hade hon tackat ja så hade hon blivit mångmiljonär bara på risifrutti..

Andreas

Citat från: crlhrv skrivet 2007-06-28 17:12
Såg just Kajsa Bergqvist i reklam för Risifrutti Drinkit.


Risifrutti Drinkit?! Är det som det låter, risifrutti som man dricker? Det lät inte gott!
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

2007-09-02 14:07 #15 Last Edit: 2007-09-03 14:30 by Andreas
Här är ytterligare ett slags kändisprodukt. Undrar hur mycket Falbydens fick betala för det här?

(Personligen hade jag tyckt det varit roligare med Jan Guillous nuna.)
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

2007-09-12 07:25 #16 Last Edit: 2007-09-12 07:33 by crlhrv
Såg en ny mat-kändis-produkt i senaste reklambladet från Hemköp. Steffo Törnqvist säljer numera spritkryddade ostar från Wernersson, "Steffo Präst" och "Steffo Ädel". Båda ostsorterna finns i minst två olika spritkryddningar. Det säger väl sig självt att även Steffos nuna dominerar förpackningarna.

Vad säger ni? Känner ni att denna "livsnjutare" borgar för någon form av produktkvalitet? Brukar Wernersson göra bra ostar i övrigt? (jag köper i stort sett aldrig ost så jag har ingen koll).
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Stellan

Wernerssons gör och importerar massor av ost, mängder av sorter. Företaget köptes nyligen av norska Tine, så inom en snar framtid lär de även bli återförsäljare av Jarlsberg, som är en riktig höjdare. Samarbetet med Steffo var nog lika viktigt för honom som för Wernerssons, men jag tror säkert att det är schyssta ostar.
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

Andreas

Ingen som smakat Steffoosten?

Här är två till:
¤ Carolina Klüft HTH-kök - "Ihopsatta skåp - levereras direkt till dörren. Tufft!"
¤ Stefan Holm - McDonalds.

Vad säger man om de kopplingarna?
Den som inte frågar får inga svar.

Filippa

Jag har smakat Steffos ostar; Ädel Punch och Ädel Rom tror jag det var.  Goda ! Riktigt goda :-)

annamaria

Jag måste säga att de hårdostar jag smakat av Wernerssons så är det väldigt vanliga något intetsägande ostar. De har billig färskost av philadelpihatyp - den är jätte-god.

roffekock

Dom har varit en lev. till oss i jultider och naturligtvis har dom en del bra ost men mycket är focus på varuhus och därmed sitter dom i rävsaxen.

/rolf
Matforum är bäst

Stellan

Carro har ju ett avtal med Lindvalls Chark också: hennes nuna sitter på deras Rishultskorv.
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

Andreas

Ah jo fast det har redan framkommit här i tråden.

Hade varit intressant att veta hur bra de olika produkterna går, vad gäller Glenn Strömberg undrar jag just för varje gång jag besöker coop forum så står den där: frysboxen med 2 st förpackningar Glenn Strömberg focaccia för 25 kronor, tror den stått där i två månader nu och jag tycker inte det ser ut som om innehållet i boxen minskar.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Vi har idag ätit Strömbergs spagetti. Lite tjockare spagetti, helt ok men inget utöver det vanliga. Jag gillar Barillas pasta!

Stellan

Strömberg kommer att få det kämpigt, helt klart. Men jag tror han kanske har den uthållighet som krävs, och jag tror dessutom att det finns ett sug efter varumärken som borgar för kvalitet. Att ta reda på "hur det går" är praktiskt taget omöjligt, om man inte har tillgång till AC Nielsens databaser eller liknande. Ringer man Haugen-Gruppen, som är Strömbergs agent i Sverige kommer man garanterat att få svaret att "det går jättebra, vi håller budget" osv.
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

Andreas

När jag handlade igår på Ica Maxi var det utförsäljning och 50% på alla Strömbergprodukter... är sagan redan slut?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Och Leif Mannerström har börjat kränga tunnskivade kycklingfiléer från Guldfågel i reklamspotar i anslutning till Idol. http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=185621

Det känns som en onödig produkt som tyvärr inte riktigt rimmar med hans image - eller har jag missupfattat nåt - kan man inte skiva kycklingfilé själv?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Håller med, känns som en rätt onödig produkt. Men Guldfågel har fler onödiga produkter, vad sägs om mörad kycklingbröstfilé? Vilken bragd att få bukt med den skosulesega kycklingfilén ;D

Jag tittade lite på Guldfågels recept på kycklingskivorna; clubsandwich, gnocchi m kyckling, grillade kycklingskivor o kycklingschnitzel inget speciellt revolutionerande. Men så kom jag till grillad kycklingcarpaccio. Carpaccio = lövtunna skivor vanligtvis av rå nötfilé (helst kalv) Ordet används (felaktigt) även om fisk mm (kyckling?)
Varför använder man ett felaktigt namn på rätten, det borde väl herr Mannerström ha stoppat. Och varför i hela friden ens förknippa kycklingköttet med en rå kötträtt, jag hickade själv till.

Man vänder sig till barnfamiljer ??? Nu ska ungarna inte ens få se föräldrarna skiva en kycklingfilé. Matlagningskonsten står på topp i stugorna ;D

Andreas

Hmm det där med carpaccio var verkligen knasigt i kycklingsammanhang.

Undrar just hur djupt engagerad Mannerström själv är i vem han gör affärer med, har han kanske nån agent? Och undrar om han kör med Guldfågeln på sin egen restaurang?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Jag som här nyss härovan trodde att Glenn Strömberg höll på att slå igen verksamheten i samband med utförsäljningen av hans produkter på Ica Maxi, men inte då. Nu lanserar han tillsammans med SIA glass "Base della Pizza, färdiga italienska pizzabottnar med tomatsås, redo att "toppas" och gräddas i ugnen. Och till dessert: Semifreddo Limone och Frutti di Bosco, parfait på maräng med fruktspegel av citron eller skogsbär." http://www.newsdesk.se/pressroom/sia_glass_ab/pressrelease/view/glenn-stroemberg-collection-ger-receptet-foer-perfekt-hemmakvaell-italiensk-pizzabotten-och-semifreddo-250146
Den som inte frågar får inga svar.

linnwegemo

Bengt Frithiofsson (vinexpert, programledare och författare enligt wikipedia) har en kollektion av flera olika sorters oljor, har jag sett på jobbet. Jag har inte provat någon av dem, men är lite nyfiken på en som enligt förpackningen ska ha smak av Karl-Johansvamp!

agnetasch

Jaaa, den med Karl Johanssvamp! Den vill jag ha:
http://www.bengtfrithiofsson.se/Funghi%20Porcini-504.aspx

MiGa

På tal om Mannerströms image så tycker jag hans reklam är mer ok än Carros och dom andra stjärnornas matreklam.
Jag tror inte dom äter varken risifrutti eller Mac Donaldsmat på det sättet dom vill framstå i reklamen.

Mickan

Vår lokala deli säljer Mannerströms egen surströmming. "Från romstinna honor"
Video meliora proboque deteriora sequor

Shanta

Bengt Frithiofsson har egna oljor, jag har provat den grekiska och den var det inget fel på. Han har tydligen egna viner också, fast dem har jag aldrig sett.
http://www.bengtfrithiofsson.se/Oljor-483.aspx


Mickan

Bengts vin? Kolla på systemet. Finns i hyllorna bland billiga röda.

Gillar ni Bengan på lyset?

http://www.youtube.com/watch?v=sOT_0e51H_c
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Anders "Moneybrother" Wendin skall börja sälja tomatsoppa. " Jag har en kompis som är kock och vi lagade käk och fick idé. Vi köper in giftfria tomater och gör soppa, vi kommer att sälja den på turnén och så får vi se om vi får ut den i butiker.."

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article4623668.ab
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Prins Carl Philip har designat besticken "CPB 2091" åt Mema/GAB. "Jag gillar enkel dukning, vill ha det rätt rått. Det kan ju bero på att vi under uppväxten inte alltid hade det så enkelt dukat hemma."

http://www.e24.se/lifestyle/vinmat/artikel_1210703.e24

Priset = 1000 kronor per bestick?!
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

2009-03-28 16:34 #39 Last Edit: 2009-03-28 16:44 by Hasse
Citat från Andreas länk:

"Med priset 1000 kronor per bestick skulle det innebära en omsättning i butik på 30 miljoner kronor.
[...]
Vi siktar mot kvinnor 40-plus som köper det till sig själva för att använda till vardags."


Enkel dukning? Jo, jag tackar...    :-\

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Citat från: Hasse skrivet 2009-03-28 16:34
Vi siktar mot kvinnor 40-plus som köper det till sig själva för att använda till vardags
Tycker jag inte verkar så troligt, inte med det priset. Jag skulle gissa på att det är prinsens kompisar som får sådana bestick i bröllopspresent. Hoppas, för fabrikens skull, att han har många kompisar :D

Miss Fish

1000 kr per del är väl inte så våldsamt dyrt tycker jag.. Många av de populära matsilveruppsättningarna så kostar en del runt 700 kr per del. 300 kr mer för en gaffel designad av prisen tror jag att det är fler som kan tänka sig betala.
Sen att prinsens bestick inte passade min smak är en annan femma.. För moderna för min smak.

Mickan

Citat från: Miss Fish skrivet 2009-03-29 16:38
1000 kr per del är väl inte så våldsamt dyrt tycker jag.. Många av de populära matsilveruppsättningarna så kostar en del runt 700 kr per del. 300 kr mer för en gaffel designad av prisen tror jag att det är fler som kan tänka sig betala.
Sen att prinsens bestick inte passade min smak är en annan femma.. För moderna för min smak.


Med andra ord tycker du att det är motiverat att betala mer för kändisdesign än för föremål av erfarna människor i branschen? En prisskillnad på nära 50 % tycker jag är alldeles för mycket...
Video meliora proboque deteriora sequor

Miss Fish

Citat från: Mickan skrivet 2009-03-29 17:14
Med andra ord tycker du att det är motiverat att betala mer för kändisdesign än för föremål av erfarna människor i branschen? En prisskillnad på nära 50 % tycker jag är alldeles för mycket...


Självklart tycker jag att det är motiverat att köpa något designad av prinsen om han nu, precis som t.ex. Sigvard Bernadotte, vill satsa på en karriär inom design.. Sigvard B var ju en mycket kompentent designer, Carl Philip är ju skolad inom design så varför skulle han inte räknas som branschman bara för att han råkar vara prins?

Sen får man ju själva välja smärtgränsen då det gäller matsilver, som sagt, jag tycker inte att 1000 kr per del är allt för dyrt för matsilver. "Mina bestick" kostar omkring 800 kr per del och det är en klassisk matsilvermodell.

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Järnspikar vad många kändisdrycker det finns.

Mumford & Sons ska skapa egen whiskey http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen/article17209773.ab

I den här artikeln i DT provas 18 kändisviner.
- - - Betyg 5 - - -
¤ 6312 (O) (Rö) Elvis The King Cabernet Sauvignon 2010, 750 ml Pris: 103 kronor.
- - - Betyg 3 - - -
¤ 74765 (B) (Rö) AC/DC Highway to Hell Cabernet Sauvignon 2008, 750 ml Pris: 119 kronor
¤ 73035 (B) (Rö) Kent III Edizione Toscana Rosso Tua Rita 2011, 750 ml Pris: 179 kronor
¤ 5547 (B) (Vt) Ledin Chardonnay 2011, 750 ml Pris: 119 kronor
¤ 75547 (B) (Vt) Ledin Chardonnay 2011, 750 ml Pris: 119 kronor
¤ 74527 (B) (Rö) Slayer Reign in Blood Red Cabernet Sauvignon, 750 ml Pris: 119 kronor
¤ 72873 (B) (Vht) Blue Hawaii Riesling 2009, 750 ml, Pris: 74 kronor
¤ 6318 (O) (Rö) Motörhead Shiraz 2011, 750 ml Pris: 119 kronor.
¤ 74700 (B) (Vt) 74700 AC/DC Hells Bells Sauvignon Blanc 2010, 750 ml Pris: 119 kronor
¤ 74741 AC/DC Back in Black Shiraz 2010, 750 ml Pris: 119 kronor
¤ 73382 (B) (Vt) Kent II Edizione Toscana Bianco Tua Rita 2011, 750 ml Pris: 139 kronor
¤ 6575 (O) (Rö) Kiss Zin Fire Zinfandel 2010, 750 ml Pris: 99 kronor.
¤ 75546 (B) (Rö) Ledin Shiraz 2011, 750 ml Pris: 119 kronor
¤ 74164 (B) (Vs) AC/DC You shook me all night long Moscato 2011, 750 ml Pris: 119 kronor
- - - Betyg 2 - - -
¤ 70700 (B) (Ro) Motörhead Rosé 2010, 750 ml Pris: 119 kronor
¤ 74680 (B) (Vt) AC/DC Thunder Struck Chardonnay 2011, 750 ml Pris: 119 kronor
¤ 73723 (B) (Rö) Lasse Stefanz 2010, 750 ml Pris: 99 kronor
- - - Betyg 1 - - -
¤ 73578 (B) (Rö) Kent I Edizione Toscana Rosso Tua Rita 2011, 750 ml Pris: 119 kronor

Hos Wines that rock erbjuds
¤ 2009 Grateful Dead Red Wine Blend
¤ 2009 Rolling Stones Forty Licks Merlot
¤ 2010 Pink Floyd's The Dark Side of the Moon Cabernet Sauvignon
¤ 2011 Woodstock Chardonnay
¤ 2009 The Police Synchronicity

Hos The Stir kan man läsa om
¤ Barrymore Pinto Grigio by Drew Barrymore - Verdict: Bland
¤ Madonna Pinot Grigio Ambrato $29.99  - Verdict: Yuck!
¤ The Dreaming Tree Chardonnay by Dave Matthews - Verdict: Overall, pretty good
¤ Anta Banderas Crianza by Antonio Banderas - Verdict: Great for a steak dinner

Hos Winestyle nämns dessutom dessa vinmakare: Mariah Carey, Barbra Streisand, Bob Dylan, Johnny Depp, David and Victoria Beckham, Sting, Francis Ford Coppola....
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Ett norskt par på semester i Rimini i Italien har hittat vin med bilder på Hitler och Mussolini.
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article8028765.ece

Och i Lido di Jesolo norr om Venedig säljs hitleröl.
http://www.expressen.se/nyheter/efter-hitlervinet---har-saljs-hitlerol-i-affaren/

Vinet kommer från I Noastagici. Där hittar man förutom Hitler- och Mussolinivin även vin som pryds av Che guevara, David Ben-Gurion, Erwin Rommel, Franz Joseph, Josip Broz Tito, Lenin, Marx, Sissi von Habsburg och Stalin.
Den som inte frågar får inga svar.

webguide


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal