En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Flytande kväve  (läst 8484 gånger)

webguide

• Kock
  • Antal inlägg: 953
    • Visa profil
    • Vassaknivar.se
Flytande kväve
« skrivet: 2011-11-29 07:10 »
Någon som vet var man kan få tag på flytande kväve i Stockholm (jag har mailat AGA och frågat).

vilsjin

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Flytande kväve
« Svar #1 skrivet: 2011-11-29 09:29 »
Vad skall du ha det till?
Handlar det om kylning så finns det torris (-78C) så finns det att köpa i Stockholm här.
Fråga på fysiska institutionen annars. I Lund vet jag att de säljer flytande kväve billigt.

vilsjin

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2011-11-29 09:36 »
Kolla även här: http://www.airliquide.se/sv/kontakt-forsaljning.html Finns bla. Liljeholmen.

webguide

• Kock
    • Visa profil
    • Vassaknivar.se
« Svar #3 skrivet: 2011-12-02 08:38 »
Vad skall du ha det till?
Handlar det om kylning så finns det torris (-78C) så finns det att köpa i Stockholm här.
Fråga på fysiska institutionen annars. I Lund vet jag att de säljer flytande kväve billigt.

Man kan använda flytande kväve till en hel del kul grejer, bla att göra glass med, frysa cokladmousser etc.etc. Torris funkar inte till detta (eftersom det inte är en vätska). Ringde Airliquid de var mest sura och hänvisade mig till ett annat kontor. Aga har inte ens bekvämat sig med att svara på mitt mail. Kan ju kolla med KTH! Tack för tipset!

Gastrofysik

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-06-28 17:09 »
Bumpar denna urgamla tråd - hur gick det, fick någon tag på lite flytande kväve?

webguide

• Kock
    • Visa profil
    • Vassaknivar.se
« Svar #5 skrivet: 2017-06-30 09:51 »
Bumpar denna urgamla tråd - hur gick det, fick någon tag på lite flytande kväve?

Nej, jag har inte försökt igen sen dess.

kurt

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 451
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-06-30 19:55 »
I Engelsktalande länder talar man dessutom om flytande kväve av livsmedelskvalitet (food grade), det är ju destillerad luft. Jag vet inte om den annars kan innehålla eller förvarats i något olämpligt kärl ?

webguide

• Kock
    • Visa profil
    • Vassaknivar.se
« Svar #7 skrivet: 2017-07-11 11:14 »
I Engelsktalande länder talar man dessutom om flytande kväve av livsmedelskvalitet (food grade), det är ju destillerad luft. Jag vet inte om den annars kan innehålla eller förvarats i något olämpligt kärl ?

Det är nog mest ett modeord, Kväve är ju helt inert så kväve är kväve ehlet enkelt.

kurt

• Kallskänka
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2017-07-11 11:59 »
Förutom kemikalier från tillverkningsprocessen så kan kan själva tanken också innehålla bakterie- och svampsporer (de konserveras pga nedfrysningen) , är den inte av livsmedelskvalitet så lär ju inte termosen rengöras som livsmedelsbehållare bör göras.

DOI: 10.1590/S1516-35982014000500004 

Etanol är också bara etanol, ändå vill man ju inte dricka etanol som innehåller metanol!

webguide

• Kock
    • Visa profil
    • Vassaknivar.se
« Svar #9 skrivet: 2017-07-13 10:17 »
Förutom kemikalier från tillverkningsprocessen så kan kan själva tanken också innehålla bakterie- och svampsporer (de konserveras pga nedfrysningen) , är den inte av livsmedelskvalitet så lär ju inte termosen rengöras som livsmedelsbehållare bör göras.

DOI: 10.1590/S1516-35982014000500004 

Etanol är också bara etanol, ändå vill man ju inte dricka etanol som innehåller metanol!

Varför skulle Etanol innehålla Metanol?

kurt

• Kallskänka
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2017-07-17 18:38 »
Varför skulle Etanol innehålla Metanol?

Har man inte kontroll på sin jäsprocess, så kan svampar eller bakterier som producerar en blandning av etanol och metanol växa där, det är en av de vanligaste orsakerna till metanol förekommer i etanol. Det är något man bör tänka på när man köper t ex ett naturvin och på köpet kanske blir blind

DOI 10.1186/s40064-016-3303-1

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Write pancake in Swedish!:

- Annonser -