Effektivaste sättet koka bort vätska från mat?

Startat av Andreas, 2008-12-10 14:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

I episod 2 2005 av F-word (It's not rude, it's food.) med Gordon Ramsey lagar han pumpariosotto. Pumpa innehåller mycket vätska och för att få den torrare lägger han den tärnad i en het stekpanna för att koka bort vattnet. Så långt precis som jag själv skulle gjort. Men sen gör han någonting mer, han tar en bit aluminiumfolie och lägger över mitten av pannan, den täcker inte hela pannan utan den lämnar en glipa på ett par centimeter fram till kanterna så att vätska ska kunna dunsta genom glipan. Sen säger han att det går fortare att få bort vätskan med folie på eftersom folien håller kvar värme så att det blir varmare och dunstar snabbare.

Kan det stämma? Och hur mycket snabbare kan i så fall det tänkas gå med folie?

Fungerar folietricket så borde det även vara en toppenmetod för svamp...
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

Jag tror inte på det, ovansidan av pumpabitarna borde inte vara så mycket kallare än den sida som ligger i stekpannan. Ytan kan ju ändå aldrig blir varmare än 100 grader, så länge det finns vatten kvar.

Yoghurt

Men om du har ett lock på så borde ju puman under locket fortare bli 100 grader än den på kanten. Varmare än 100 grader blir det ju inte men en större % av biten borde ju kunna hålla 100 grader vilket borde kunna få det att gå snabbare... eller tänker jag fel?

Anne

Fast med ett lock kokar ju aldrig vätskan bort eftersom det blir kondens. Jag kokar bort vätska på hög värme utan något lock alls, jag...
Anne's Food - min matblogg

Jonas

[
Citat från: kurt skrivet 2008-12-10 20:10
  Ytan kan ju ändå aldrig blir varmare än 100 grader, så länge det finns vatten kvar.

Hmm varför blir det då en stekyta på tex en entrecote skiva. Det finns ju fortfarande vätska kvar i köttet när den är brynt?

Nilsson

Gordon Ramseys trick består nog i konceptet att pumpan skall bli genomvarm fortare, sedan om detta förångar vattnet fortare vill jag låta vara osagt. Dock kan naturligtvis ytan mot stekpannan vara över 100 grader och insidan på en bit fortfarande under 100 grader. Sedan kan temperaturer över 100 grader krävas för att förånga vattnet ur fysiska fickor i pumpan. Jag misstänker dock att Mr. Ramseys trick med aluminiumfolien tillåter en högre värme på pannan utan att skapa stekyta på pumpan och därmed gör den genomvarm fortare och förångar vattnet inuti fortare.
Älgfilé tillagas gott och enkelt genom att man slår på spisen, ställer dit pannan och visar pannan för filén innan den tunnskivas och äts.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal