Vad heter fläskytterfile på engelska?

Startat av Rymdsmula, 2009-02-02 14:47

Föregående ämne - Nästa ämne

Rymdsmula

Försöker hitta något bra recept på fläskytterfile. Men det går inte bra alls.
Dom få jag har hittat när jag sökt på internet är inte speciellt roliga.
Tänkte söka efter engelska recept men kommer inte på vad fläskytterfile heter.
Någon som vet?

annamaria

Kan du inte använda recept för hel fläskkotlett - för det är ju den delen utan ben (eller fläskfilérecept). Tänk så poppis det har blivit med fläskytterfilé. Nu betalar vi nästan mer för ytterfilé som inte är filé än för äkta fläskfilé som säljs ut rätt billigt överallt. Men jag går på det som allt annat med hull o hår, har en paket i frysen.....

Rymdsmula

Jo det har jag inte ens tänk på.  =)
Ja folk tror att fläskytterfile skulle vara finare än fläskfile, det låter kanske så.
Såg att Coop hade "benfrifläskkotlett" för 50kr/kg , det är ju rätt bra pris.
Tror jag..vad brukar det kosta när det är billigt?
Jag kanske kan fylla den med någonting.

annamaria

Ja 50kr/kg är helt okej! Jag fyllde min ytterfilé med salami, färsk basilika och brieost för ett tag sedan - hällde sedan en sås av grädde och chilisås runt och så in i ugnen. Det var enkelt och väldigt gott.

ivanl

Citat från: Rymdsmula skrivet 2009-02-02 14:47
Tänkte söka efter engelska recept men kommer inte på vad fläskytterfile heter.
Någon som vet?

Pork Loin Sirloin Roast är såvitt jag kan se den benfria kotlettraden

Nilsson

Pork loin låter korrekt i mina öron, eftersom det faktiskt betyder "grisrygg" rakt översatt... lite knepigt att man inte kan sånt här faktiskt, jag blev helt ställd när jag såg frågan.

Angående ytterfilé kontra vanlig filé förstår jag varför, den som styckat gris vet att 70 cm filé kräver ungefär 5 meter gris att börja med. köttkvaliteten på det som kostar 49 kr kilot från danmark innehåller viss mängd filé, dock mest förlängningen av filén i baklåret som är innanlår. Det är även därför billig filé är tjockast i en ände, "riktig" filé är oval och tjockast på mitten.
Älgfilé tillagas gott och enkelt genom att man slår på spisen, ställer dit pannan och visar pannan för filén innan den tunnskivas och äts.

ivanl

Att döma av wikipedia på engelska och svenska är pork loin benämningen på hela partiet kotlettrad + filé.
Stämmer även vid en titt i Larousse.
Delarna benfri kotlettrad = sirloin och fläskfilé = tenderloin

http://en.wikipedia.org/wiki/Pork
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fl%C3%A4skk%C3%B6tt

Rymdsmula

tack då vet jag vad det heter=)
Tänk om man skulle bli inslängd i ett kök i Amerika eller England, undra hur man skulle klara sig=) Jag har börja läsa engelska recept. Många från Gordon Ramsey, det är ett bra sätt att lära sig.

Hm tänk att jobba för Ramsey..skulle ni klara av det? Om han är som han är på tv så skulle jag aldrig klara av det, inte ens en dag. Jag skulle bli så jamarns arg..eller helt knäckt.


Mickan

Ramsay skulle inte få behålla chefsjobb någonstans med den ledarskapsinriktningen. Fattar att det är ett sätt att sticka ut i myllret av kändiskockar! Det finns många andra jag hellre skulle jobba hos. Tror själv på ett ledarskap där man får människor att växa genom positiv förstärkning. Ett 100 % salutogent tänkande är den enda vägen.
Video meliora proboque deteriora sequor

annamaria

Nu är vi utanför ämnet men....jag var hos Fredrik Eriksson en dag - inte något args där inte. Precis som du beskriver - det var positiv förstärkning inget annat.

Shanta

Grymt Offtopic, men tror KNAPPAST att Gordon Ramsey är så där när det inte är en kamera brevid. I the F word t.ex så är han ju ganska lugn t.om.
Marco Pierre White däremot, det verkar vara en riktig bad boy..

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal