Bästa kockkniv under 300 kronor?

Startat av Andreas, 2007-05-20 14:05

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Det vore mycket snällt om du ville titta på det, men om du köper det och det är uselt kommer jag att få dåligt samvete.
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Tyvärr håller jag chansen att jag gillar en kniv av 18/8-stål som liten, men man skall ju aldrig ha allt för stora förutfattade meningar....

Andreas

Det här med stålkvalitet i knivar är något jag skulle vilja veta mer om. Startar en ny tråd om det här:
http://matforum.nu/index.php?topic=184.0
Den som inte frågar får inga svar.

Knivmannen

Bra svarat av Rob.

Jag såg att ni har uppmärksammat de "Japanska" knivarna från Clas Ohlson och kan direkt säga att det är skräp. Knivarna är massproducerade i Kina med 18/8 stål. Ingen som helst härdning för att inte tala om trähandtaget som spricker vid kontakt med vatten. En normal sådan här knivmodell i klassisk japansk design har trä av magnolia eller liknande träslag som tål vatten. Dessa spricker inte utan sväller istället. (Lite överkurs kanske)

De här knivarna kommer in på slipning ibland och alla ser totalt misshandlade ut. Egentligen är dom hanterade som andra knivar men de håller inte måttet.

Rob! Köp inte. Du slänger pengarna i sjön.
Dessutom har dom en billig skålslipning...  :P
Professionell knivslipare. Har webshop och är både återförsäljare och generalagent för ett flertal välkända knivmärken.

Andreas

Citat från: Knivmannen skrivet 2007-05-23 23:25
Dessutom har dom en billig skålslipning...  :P


Jag tror inte så många begriper vad skålslipning är. Svara gärna på det i denna tråd:
http://matforum.nu/index.php?topic=190.0

När du får in en sån där Japansk Clas Ohlson kniv på slipning, får du till den i bra skick igen då?

Det är en väldigt billig kniv, finns det något annat du hellre skulle rekommendera för samma pengar?
Den som inte frågar får inga svar.

Knivmannen

Citat från: Andreas skrivet 2007-05-24 09:22
Jag tror inte så många begriper vad skålslipning är. Svara gärna på det i denna tråd:
http://matforum.nu/index.php?topic=190.0


Jag har nu lagt in en bild i tråden ovan.

För att svara på din fråga Andreas. Alla knivar går att slipa och de flesta går att få supervassa. Men sedan är det fråga om vad det är för material i bladet för att få en egg som håller skärpan. Det gör inte de här billiga knivarna. Stålet är för dåligt tyvärr. Ofta när man pratar om knivar så får man vad man betalar för.

Om ni dock gillar denna typ av traditionell japansk design till lågt pris så kolla på Sataké. Tyvärr är även dessa tillverkade i kina men med något högre kvalitet och tillräckligt bra för det normala hushållet. Annars blir det att titta mer på knivar från KAI eller varför inte köpa riktiga knivar på en gång?!
Professionell knivslipare. Har webshop och är både återförsäljare och generalagent för ett flertal välkända knivmärken.

Rob

Köp riktiga på en gång, låt en duktig knivslipare slipa polera dem och samtidigt tunna ut eggen lite.
Använd försiktigt och njut av känslan av att flyta igenom potatis och tomat utan att trycka....

Andreas

Tack så mycket för all intressant information.

Men det känns tyvärr inte riktigt som vi har kommit fram till något konkret i tråden - antingen ska man köpa en dyr kniv eller beställa från utlandet. Men den absoluta majoriteten vill köpa sin kniv i Sverige och många har inte möjlighet att lägga ut mer. Så frågan kvarstår tycker jag - vad är bästa köp (i Sverige) runt 300 kronor (ja ni får töja liite på summan) anser ni? Konkreta förslag!
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Victorinox har funkat för mig i många år....

Knivmannen

Victorinox kockkniv 22 cm med rosenträhandtag.

Frosts kockkniv 4216P (21 cm) eller den längre kniven 4261P (26 cm).

Alternativt finns även knivar från Giesser med färgade handtag till billig penning.

Detta är mina bästa förslag på prisvärda bra knivar.
Professionell knivslipare. Har webshop och är både återförsäljare och generalagent för ett flertal välkända knivmärken.

Andreas

Ni verkar överens om Victorinox men förstår inte varför ni förordar den framför Anders Petter Oxelgren om man läser vad ni skrivit tidigare:

Citat från: Knivmannen skrivet 2007-05-21 22:55
Anders Petterknivar är legotillverkade av KAI. Samma stål som Global och samma härdningsgrad 56-58 HRC. Krom/molybden/vanadiumstål. Faktum är att KAI är det företag som har utvecklat denna ståltyp som sedan Yoshikinfabriken (Global) har tagit efter. Med andra ord så är detta samma standard som Global.

Clas Olsons Victorinoxknivar är riktiga Victorinox och inga kopior eller liknande. De ni förmodligen mest är familjära med är rosenträhandtagen. De här knivarna har fibroxhandtag. Annars är det samma blad.


Citat från: Rob skrivet 2007-05-21 15:24
Victorinox Fibrox skiljer så vitt jag vet endast med att det är ett plastskaft, samma blad som vanligt. Jag har flera Victorinoxar och tycker de är prisvärda om än inte håller skärpan och egg som en hårdare Japansk kniv.


För mig verkar det efter att ha läst ovanstående som om de billigare Anders Petterknivarna har ett hårdare stål än Victorinox? Varför då välja Victorinox?

Och varför råda till att köpa rosenträhandtag när det gäller budgetkniv om de billigare med fibroxhandtag har exakt samma blad?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Jag har ingen erfarenhet av Anders Petter och vill därför inte uttala mig om deras kvalite/brahet.
Victorinox med Rosenträ har jag flera själv och även om de inte är de knivar jag använder mest är de helt ok i förhållande till priset.

En brasklapp om man tittar på stål od. Bra stål och en dålig geometri på knivbladet kommer alltid att vara sämre än tvärt om. Man skall alltså inte stirra sig blind på stålkvalite.

Jag skulle om jag fick välja igen ta fibrox-handtaget som är robustare. Rosenträ ser vackert och mer exklusivt ut, men hygienen är sämre med glipor od.

Andreas

Flyttade följdfrågan om egenskaper för fibroxhandtag till "Om handtaget på kniven" http://matforum.nu/index.php?topic=232.0

Flyttade följdfrågan om bladgeometri "Bladgeometri - om formen på knivbladet - vad är bra?" http://matforum.nu/index.php?topic=239

Anders Petter Oxelgren måste helt klart utredas mer framöver! Det hade varit skoj med något ytterligare lågbudgetalternativ till Victorinox.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Var på en butik som heter Expo Stormarknad och såg dessa knivar - kockkniv Fiskars gourmet rek ca pris 299:- för 119:- Det låter som ett bra pris om de nu verkligen kostar 299:- på andra ställlen.

Håller dessa knivar månne sån kvalitet att detta blir prisvärt för den som behöver en riktigt billig men ändå hyfsad kniv?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Fiskars gör väl inga direkt dåliga knivar kan jag tänka. Undras vilken hårdhet dom har i stålet?.

Betula

När du nu är inne på att ta dig till Clas Ohlsson bör du definitivt överväga att köpa en Mora of Sweden Cooks Knife 216 millimeter den kostar 199 pix är väl så bra som en global sopar mattan med victorinox och hela granngården med fiskars. Både fiskars och victorinox är ergonomiska men håller skärpan dåligt. Global är överprissatt och har en ergonomi som för de flesta är helt horribel. Mora of Sweden är tillverkad i ett mycket bra stål från Sandvik men har dessvärre ett limegrönt plasthandtag som förvisso är väldigt ergonomiskt men tämligen fult. Kan du leva med att inte ha en snygg kniv som är extremt prisvärd föreslår jag att du köper en Mora of Sweden.

Pliant

För att förtydliga och rätta så är det inte alls samma stål i Anders Petter och Global, inte ens samma i Global och Global (de har bytt 2002/2003).
Anders Petter tillverkar alla sina knivar i uddeholm stål som är ett väldigt bra stål, Globals Cromova 18 stål är något sämre. Fördelen är att Global slipar sina till något som kallas ZeroEgg direkt, Anders Petters knivar levereras i tjockare gods och lite sämre slipade. Men om du bara ha basala kunskaper i slipning får du en fin-fin egg på AP:n medan de allra flesta lägger en andra egg utanpå den fabriksslipade på Globalen. Dessutom bör man skära lite med en Global först om man nu envisas med sådan för handtagen är, diplomatiskt sagt, individuella i egonomisynpunkt. Vissa avskyr dem helt. Victorinox är bra men lite för mjuka, slipa ofta! Anders Petter är alltid rätt. Mora of Sweden är billigare och lättare att få tag på men har hemska handtag färgmässigt (sköna som fasen dock). Frost gillar jag inte så mycket. Undvik även IKEAs nya serie Slitbar även om de har en damaskuskniv (eller fejk) i vad de kallar VG10 stål för 499:-. Det är inte äkta VG-10 (ett av de bästa för knivtillverkning om man vill hålla sig under 3-5 000:- per kniv)

Pliant

Citat från: Urban skrivet 2007-09-05 21:09
Fiskars gör väl inga direkt dåliga knivar kan jag tänka. Undras vilken hårdhet dom har i stålet?.

Förmodligen kring HRC 55

Pliant

Citat från: Rob skrivet 2007-05-21 14:58
Jag kan av egen erfarenhet rekommendera att surfa förbi denna adressen (http://www.japanesechefsknife.com/DPSwdenSteelWoodenHandleSeries.html) och funderar på att töja budgeten till en Tojiro DP Gyuto 180mm (själv rekommenderar jag 210 mm som jag känner ar en mer användbar längd) som inklusive frakt till Sverige kostar US$52 (361 kronor).


Inte provat denna själv, men bara hört översvallande bra kritik. Absolut ett alternativ om man orkar beställa därifrån (och dregla över Hattori HD:s)

Pliant

Citat från: Rob skrivet 2007-05-22 13:40
Jag har en Fiskars 240 mm kockkniv, den är ungefär lika vass som mina fin-knivar. MEN eggen har jag fått slipa så tunn att den viker sig om den kommer minsta snett. Så svaret blir, JA din anders petter kan bli lika vass, men den kommer bara att hålla i ett par minuter...


Detta förstår jag dock inte, vad har din Fiskars med en AP att göra? Olika stål, olika värmebehandling.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal