Edgepal Chef

Startat av Andreas, 2010-07-29 18:05

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag gillar verkligen inte alls att slipa knivar. Skaffade ett japanskt våtbryne för ett par år sen men att hålla på och blaska med vatten och blötlägga och grisa känns besvärligt. Jag har dessutom inte det tålamod som krävs att sitta och nöta på en sten och få in handlaget.

Har tittat på olika enklare och snabbare lösningar, bland Spyderco Tri-angle Sharpmaker, men fastnade till sist för Edgepal Chef som har en finess jag inte sett på nån annan sliputrustning - helt steglös slipvinkelinställning. Men smakar det så kostar det, priset när jag beställer den från Edgepal är 2700 kronor. Nåja det får man kanske ha förståelse för då det är en rejäl pjäs och den tillverkas hantverksmässigt.

Edgepal Chef består av en vinklingsbar knivhållare och en rörlig del med ett bryne. Man lägger kniven på ett magnetfäste som suger fast kniven, fäster ett bryne i brynhållaren, ställer in vilken slipvinkel man vill ha med en justerskruv och slipar sen genom att röra den rörliga armen med brynet i cirkelformade rörelser över knivseggen.

Mitt första övningobjekt är förstås en billig och dessutom rejält slö kniv. Fäster den i magnetfästet och ritar med tusch på eggen. Med Chef medföljer ett Fällkniven DC4, ett vändbart bryne där ena sidan är 25 mikron diamant och den andra "mycket fin keramik". Tar den grövre diamantsidan och slipar försiktigt för att se hur det tar på tuschen på bladet, justerar vinkeln på Chef tills jag får samma vinkel som orginaleggen. Sen slipar jag och slipar och slipar och slipar. Visst, tuschen försvinner men vad tusan jag kommer ju ingen vart, sitter säkert bortåt en timme och nöter utan att få vinklarna att mötas i spetsen. Nej det här är för ineffektivt, det går inte, jag ger upp.

Nu har jag beställt det grövre brynet som rekommenderas i bruksanvisingen till Edgepal Chef, ett diasharp diamantbryne D6CX dubbelsidigt 60 och 40 mikron för 588:- från Malco. Hoppas det kommer att bita bättre.

För övrigt har jag på minussidan noterat att vinkelinställningen kärvar lite (mellan gängorna och hålet i den med rött inringade genomföringen på slipvinkelinställningsbilden nedan). Och att det känns som kanske för lite med stöd längst ut under bladet på den kniv jag försöker slipa, det sviktar en smula. Det följer visserligen med ett längre knivstöd, men det är för stort för den här kniven som därför så att säga hamnar mellan stolarna.
Den som inte frågar får inga svar.

ayhan

Har du pratat med han som gjort den om ditt problem? Jag har också en edgepal chef och när jag skaffa det grövre brynet så fick jag helt plötsligt en vass kniv. Jag har en helgjutetn global som jag aldrig varit riktigt nöjd med men nu när jag slipade om den till 20 graders vinkel så blev det en riktigt fin kniv. Jag har helt plötsligt börjat lära mig lite om knivar och förstå att det är exaktheten man betalar för.

Det enda problemet jag haft  är att slipa smala filéknivar. Men det problemet löser man säkert snart. För supporten av han som gjort systemet är väldigt bra. Han är beredd att fixa de problem man har på direkten.

Andreas

Har fått diasharpen och ja, den avverkar rejält, märkligt att det skall vara sån skillnad på 25 och 40/60 mikron.

Nackdelen är att den känns på gränsen till för stor och för tung för Edgepal Chef, Dmt Dia-Sharp CX är 51x150x6 mm och väger 350 gram att jämföras med Fällkniven DC4 på 32x100x6 mm och 80 gram. Med diasharpen monterad ger chefen ett lite vekt intryck, jag blir jag nästan rädd att styrpinnen ska böjas av brynets tyngd om det hamnar fel.

Citat från: ayhan skrivet 2010-08-01 12:05
Har du pratat med han som gjort den om ditt problem?


Nä, har inte pratat med Thomas, men han brukar vara in på Matforum ibland så rätt vad det är så läser han och han vet ju att det är fritt fram att svara på frågor om egna produkter.

Citat från: ayhan skrivet 2010-08-01 12:05
Det enda problemet jag haft  är att slipa smala filéknivar.


På vilket sätt problem, är det samma som jag upplever att det sviktar?
Den som inte frågar får inga svar.

Thomas2

Andreas,
DC4 (som medföljer Chef) är ett bryne för lättare slipning och för underhållsslipning, alltså inte ett bryne som man slipar en rejält slö kniv med. I bruksanvisningen står att när man skall avverka mycket metall behövs grövre brynen. Alltså gjorde du rätt som köpte ett D6CX - och du såg också skillnaden. Med D6CX kan du slipa upp rejält slöa eggar och även lägga om eggar till andra slipvinklar. Efter det att du använt D6CX byter du till DC4 och fortsätter slipningen och får då fram en finare yta, med keramiksidan får du fram spegelfinish på eggen.

Tunna knivblad, som t.ex filéknivar, sviktar eftersom de är tunna. Detta motverkas genom att man slipar enbart rakt framför magneterna, alltså, man ändrar läge på knivbladet allteftersom man slipar det, då får bladet bra stöd underifrån. (Skall du slipa många filéknivar kan jag tillverka ett större slipbord som ger stöd för hela bladet - men det passar då enbart till filéknivar).

Barren kan kärva lite i början, det motverkas enkelt genom att man lyfter upp barren lite när man ställer in gradantalet. Orsaken är att barren glider längs rostfria skruvar och dessa har mycket vass skärning. Ta en bit slippapper om du har detta hemma och dra slippappret längs med skruvarna några gånger - eller skicka Löparen tillbaka till mig så skall jag slipa till dem så att de löper bättre. Lite "kärvning" kommer att finnas kvar eftersom hålen skruvarna löper igenom inte kan göras större än vad de är. Görs hålen större tappar man precision. Jag har alltså prioriterat precisionen framför "kärvningen".

Nej, D6CX är varken för stort eller för tungt för Chef. Styrpinnarna är 5 mm rostfritt stål av hög kvalité. Tyngden på D6CX är lagom för grov slipning (alltså brynets egen vikt)vilket innebär att man bara för brynet, utan att trycka på det, när man slipar (det vanligaste nybörjarfelet vid slipning är att man trycker för hårt på brynet vilket skadar brynet - och gör onödigt djupa repor i bladet som tar lång tid att slipa bort).  Det säger sig självt att när man trycker på ett bryne så trycker man rakt över eggen eftersom det är där trycket behövs - inte längre upp på styrpinnen...

Chef är mycket stabilt byggd. Övre skänkeln är av 12 X 50 mm aluminium = det behövs ca 50 kilos tryck för att böja den skänkeln. Ett bryne på 350 gram är alltså inga större problem. Chef har fått mycket beröm just för sin stabilitet - så jag blir lite förvånad när du tycker att Chef ger ett vekt intryck. Vad jämför du med?

Ayhan,
Du har rätt, det är exaktheten som kostar - alltså - exaktheten på eggarna - och att man vet vilket gradantal eggarna verkligen har. Jag skulle tro att du redan har märkt att inlärningskurvan är brant när man har en Chef och använder gradskalan, eller hur? När man vet vad man gör lär man sig snabbt!

Chef har alltid 28 cm mellan egg och slipögla. Detta innebär att det är omöjligt att INTE få en rak egg med Chef. Medföljande bryne DC4 ger en slät spegelblank egg. Två raka och släta ytor som möts i en låg vinkel = vasst.

Thomas

Thomas2

Andreas, du har nu använt din Chef under några månader och du bör ha hunnit skapat dig en uppfattning om hur Chef fungerar och hur resultatet blir på dina knivar, alltså hur vassa de blir och hur tåliga deras eggar blir - vilket du avgör med det antal grader du använder på deras skäregg.

Om du följt bruksanvisningen och slipat dina knivar en gång - och därefter bara underhållsslipat dem på Chef så bör du också nu ha en uppfattning om hur mycket, eller litet, metall du tar bort från dina knivar - samt - hur dina eggar förändrats - eller inte förändras - och hur du kan balansera eggen så att den passar just dig.

Du ansåg att styrpinnen var för klen och att den gav ett vekt intryck för det större diamantbrynet - har du samma uppfattning fortfarande? Har din styrpinne böjt sig?

Jag brukar då och då kontakta mina kunder för att höra hur det går för dem och ifall de är nöjda med den produkt de köpt av mig. Jag är nyfiken på just dina intryck och erfarenheter eftersom du i grunden inte tycker om att slipa knivar.

Thomas

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal