Uppvärmning av stek i skivor

Startat av Hasse, 2007-08-11 22:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Men sen huruvida köttet måste värmas till bakteriedödartemperatur är väl en bedömningsfråga.

Råder oklarhet över hur köttet hanterats eller om det stått framme i rumstemperatur ett längre tag, ja då är det självklart så att det måste värmas till en temperatur där alla tillväxta bakterier dör.

Om man däremot vet att hygienen varit god och att köttet kylts snabbt efter tillagning för att sedan förvarats kallt begränsad tid, finns inte samma krav på att uppnå någon viss temperatur vid uppvärmning. En förutsättning är att köttet inte skall varmhållas utan bara snabbt värmas och ätas direkt. Eventuella rester måste slängas.

Den som är det allra minsta osäker bör alltid värma ordentligt. Matförgiftning är ingen lek och kan i värsta fall leda till döden!
Den som inte frågar får inga svar.

Skogis

Frågeställningen från början var om man kunde värma kött utan att tappa den fina färgen. Nä, det går inte, inte utan att värma i syrefritt utrymme. Om inte så sker det en oxidation, köttet rostar, blir grått och smakar faktiskt järn om man inte döljer det med sås.

Sen att köttet ska värmas till si och så varmt är väl också en smakkänsla. Det känns fel att äta kött som håller runt 40°, oavsett om det är bakteriefritt eller ej.

Hasse

Jag äter gärna en blodig biff och råbiff är mums! Faktum är, att jag har svårt för att låta bli att nalla på den råa köttfärsen.

Men det gäller ju, som Andreas skrev, att kökshygienen är god och att köttet inte är kontaminerat med någon otrevlig bakterie.

Sedan är det nog så, att steken är bäst när den är nystekt. Den går naturligtvis att värma, men förlorar då i kvalitet. Om man har stek över kan man ju spara den i kylen och äta den kall, skuren i tunna skivor i stället. Antingen som smörgåsmat eller till en sallad.

Och därmed har jag svarat mig själv på ett nästan sju år gammalt inlägg. Tiden går...   :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal