Tips på konserveringsmedel

Startat av Erika, 2008-06-02 11:08

Föregående ämne - Nästa ämne

Erika

Jag har nyligen gjort Rabarberdricka med natriumbensoat som konserveringsmedel. Är det någon som har något tips på vad man kan byta ut natriumbensoat mot? Nu är det visserligen försent, men till nästa år...

Andreas

Välkommen till Matforum Erika!

Jag tycker själv det är knepigt hålla isär alla de här olika konserveringsmedlena och tillsatserna som finns, men just natriumbensoat, finns inte det helt naturligt i exempelvis lingon, finns det egentligen nåt skäl att undvika det?
Den som inte frågar får inga svar.

Erika

Jo, det finns naturligt i lingon. Problemet när man tillsätter kemiskt natriumbensoat är att det blir i mycket högre dos. Sen kanske det är skillnad på kemiskt framställd och naturlig??? Även glutamat finns ju naturligt i mat. I vilket fall som helst så finns det de som hävdar att natriumbensoat kan vara skadligt för DNA och även framkalla diverse olika sjukdomar. Se tex:

http://www.epochtimes.se/articles/2007/06/16/12591.html
http://www.utbildningscenter.se/dokument/nyhetsbrev.3.2007.pdf

Vet inte om källorna är tillförlitliga.

Å andra sidan är kranvatten i för hög dos cancerframkallande också. Vet inte vad man ska tro på eller inte. Jag försöker iaf lära mig så mycket som möjligt. Under tiden njuter jag av min rabarberdricka som är riktigt god och läskande en varm sommardag som denna.

agnetasch

Kan du inte frysa rabarbern o koka dricka lite då o då vid behov? Då behöver du inte tillsätta något konserveringsmedel.
Kan vi få receptet på din goda rabarberdricka? :D

Erika

I receptet används rå rabarber, om man vill frysa rabarbern är det väl bäst att förvälla innan? Eller? Så jag tror inte det blir så bra. Rätta mig om jag har fel.
Enligt receptet så ska man frysa den färdiga drickan, så det gör jag redan. Man kanske bara ska strunta i natriumbensoatet?
Receptet finns på min blogg:
http://eksnak.blogspot.com/2008/06/rabarberdricka.html

agnetasch

2008-06-02 17:54 #5 Last Edit: 2008-06-03 09:51 by agnetasch
Du kan frysa rabarbern rå, du behöver inte förvälla den. Bara skär i skivor, lägg i plastpåsar o frys.
Om du fryser den färdiga drickan behöver du inget konserveringsmedel, det blir tårta på tårta.
Tack för receptet; drickan ser absolut ljuvligt god ut! :D

kurt

Om man fryser den färdiga saften så finns det ingen anledning att använda konserveringsmedel. Saft från just rabarber, fläder och äpple brukar annars behöva konserveringsmedel. Alternativt kan man autoklavera saften, men då bör man minska ordentligt på sockerhalten, annars blir det väldigt mörkt vid autoklaveringen.

Erika


Andreas

Som jag förstått det är autoklavering en brutal form av sterilisering med ånga varmare än kokpunkten (under övertryck) där man tar kål på alla organismer som kan orsaka mögel osv. Borde vara problematiskt att hantera mat på det viset eftersom smaker brukar påverkas av sån behandling. (Kurt menar förmodligen att sockret brunfärgas av värmen.)

Jag hade annars gissat just att rabarber som känns såpass syrligt inte skulle behöva konserveringsmedel. Vad är det egentligen för organismer som trivs i rabarbersaft och gör att man behöver konserveringsmedel (om man nu inte fryser den)?

På tal om syrligt, nåt som väl har konserverande effekt är citronsyra, det borde väl ändå vara helt harmlöst och fungera i rabarbersaft?
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

Problemet är nog just att man oftast tillsätter så mycket socker. Och även om det inte är farliga mikroorganismer som växer där, utan bara t ex mjölksyrabakterier eller någon jästsvamp. Så kan det ändå medföra att det påverkar lukt, smak och konsistens på produkten.

agnetasch

Har man tillgång till en gammal steriliseringsgryta har Handbok för vardagsekologi tips för hur man använder den :D
Här beskrivs även hur man gör vattenrabarber.
http://www.alternativ.nu/users/handbok/livsmedel/konservering.html

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal