Bästa tomatsoppan, eller andra bra förslag

Startat av Sofia, 2009-02-16 18:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Sofia

Jag och en kursare har träffat en jättetrevlig grekisk tjej på sjukhuset, och vi har länge tänkt att vi ska träffas och fika. Jag tänkte att jag skulle bjuda på semlor, eftersom det känns svenskt (grekiskan har inte varit i Sverige så länge, så jag tänkte att det kunde vara kul.) Vi har dock haft svårt att hitta en dag som passar alla, så nu blev det bestämt att vi ska ta det nån dag i veckan direkt efter "jobbet".

Hmm, tänker jag. Då räcker det ju inte med en semla, då måste man ju äta något innan. En varm god tomatsoppa kan ju passa bra såhär vintertid, och det går ganska snabbt att laga. Men den soppan jag gör är ingen direkt fantastisk smakupplevelse, om än god. Så nu undrar jag om det finns något smidigt trick för att höja den ett snäpp. En handfull soltorkade, en gnutta vispgrädde, nåt speciellt märke av krossade/passerade tomater? Tja vad som helst som funkar.

Märk väl, jag kommer inte ha en massa tid på mig, så jag hinner inte t ex skålla och skala ett kilo skala färska tomater... (Om man har någon annan fantastiskt idé till en lättlagad, snabb rätt som passar före en semla är jag såklart öppen för sådana förslag också.)

roffekock

Om du nu ändå ska göra tomatsoppa kan du enkelt göra den lite matigare hackad lök potatisskivor och lite köttfärs och så kummin så har du en habrovinkel på gulaschsoppa jag tor att det skulle passa bra till din grekiska väninna

/rolf
Matforum är bäst

ivanl


Sofia

ivanl: låter ju mycket enkelt och bra! Jag misstänker att det är tomatfonden som är nyckeln till framgång, stämmer det? I så fall; kan man få tag på den på vanligt Ica?

ivanl

Japp, i alla fall på Ica Maxi och Coop Forum här i Göteborg. Finns på flaska bredvid pastasås och tomatpuré. Har provat både Barilla och andra märken.

Hasse

Tomatfond har jag aldrig hört talas om förut. Vad är det? Påminner det om tomatjuice?

ivanl

"Ardita Tomatfonder är inga vanliga krossade tomater. Tomatfonderna är ångreducerade så att tomatkoncentrationen blir dubbelt så stor som i färska tomater - precis lagom hög för att bäst lyfta fram tomatens rika, naturliga smak."

http://www.zeta.nu/templates/product.aspx?page_id=234

Finns även andra sorter men konceptet är samma.

Kari

Vad är det för skillnad på tomatfond och tomatpuré? Arditas tomatpuré är ju bästa av dem på tub tycker jag.

annamaria

Jag skulle göra en god soppa som smakar allra bäst om den görs dagen innan. Då behöver du inte stressa när du kommer hem från jobbet (det kan ju bli en patient som får ett blodtrycksfall precis när du ska gå hem  ;) ;D)

Den här soppan - som bara har fått namnet "Soppa på en spik" är kalasgod.

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2007/10/soppa-p-en-spik-och-lite-till.html

Sofia

annamaria: det var ju en jättesmart idé! Och soppan såg god ut också.  :) Ända problemet är att jag ska gå på kvällsjour kvällen innan...

Men det är ett bra recept att komma ihåg, det kommer ju fler gånger då det är bra med färdig mat.

dePaul

Min variant är som följer:

Tomatsoppa (6 portioner)

Ingredienser:
•   1 burk hela, skalade tomater
•   2 msk tomatpuré
•   250 g palsternacka i tärningar på ca 1,5 cm
•   250 g rotselleri i lika stora bitar
•   80 g purjolök i samma bitar
•   2 morötter i samma format
•   1 oxbuljongtärning (helst skall det vara äkta buljong. Dock inser jag att de flesta inte har denna hemma)
•   250 g riven ost. Inte så noga vilken sort. Huvudsaken är att den smälter lätt
•   2 dl vitt vin
•   2 dl gräddmjölk
•   Bulgur eller någon annan typ av gryn med liknande storlek och konsistens
•   2,2 l vatten
•   1 dl färsk, grovhackad persilja
•   Vitpeppar
•   Salt
•   Cayennepeppar eller liknande
•   En skvätt syrlig grädde eller vanlig grädde

Arbetsgång:
Koka rotsakerna i buljongvattnet tills de är mjuka. Ställ åt sidan och låt svalna till arbetstemperatur. Kör under tiden burktomaterna noga med en stavmixer. Passera smeten (inga kärnor skall finnas kvar). Tillsätt tomatpurén och jobba ihop tillsammans med burksmeten så att det blandar sig ordentligt.

Kör rotsakerna med stavmixer till en slät kräm. Passera också denna.

Blanda ihop tomatsmeten med rotsakssmeten, ställ på spisen och värm sakta (!). Häll i vinet. När soppan sjuder så tillsätter man den rivna osten tills den smälter. Rör oavbrutet.

Lägg i grynen och fortsätt sjuda i ca 3 minuter. Häll därefter i gräddmjölken och smaka av. Sjud upp igen. Salta, peppra och krydda ev. med cayennepeppar om önskas. Avslutningsvis toppar man med syrlig grädde/vanlig grädde och den färska persiljan.

Servera soppan tillsammans med ett gott bröd eller ugnsvarm vitlöksbaguette.

Obs, om soppan skulle vara för tjock så får man späda med vatten.

~Paul~

annamaria

Funkar kalasbra att göra på morgonen...dagen innan om du är lite ledig då.

Mickan

Tomat och aprikossoppa. Ska göra den imorgon tror jag.

[url]http://www.dn.se/mat-dryck/recept/tomat-och-aprikossoppa-1.798424/url]

Video meliora proboque deteriora sequor

Sofia

Oj vad många recept-förslag! De ser jättegoda ut allihopa.

Sen har jag ju också fått ett mycket bra tips om att använda tomatfond för mer smak. Någon annan som har nåt liknande tips? Hur man kan "piffa upp" en "vanlig" tomatsoppa? Någon hemlig ingrediens eller ritual?  ;)

Hasse

Tomatsoppa är inte min grej. Men rent allmänt tycker jag att tomat och basilika går bra ihop.

Sofia

Hmm, ja det är sant. Färsk basilika har jag hemma, så jag kan ju slänga i det, det piffar kanske upp det hela...

ivanl

Lägg i basilikan alldeles innan du serverar så får du bäst effekt. Den ska inte koka.

annamaria

Lätt creme fraiche med färsk basilika i - som läggs i soppan när du serverar är kalasgott.

Mickan

Citat från: Mickan skrivet 2009-02-17 19:16
Tomat och aprikossoppa. Ska göra den imorgon tror jag.

[url]http://www.dn.se/mat-dryck/recept/tomat-och-aprikossoppa-1.798424/url]




Soppan blev jättegod! Härlig, lätt sötma av aprikoserna. Hade en klick grekisk yoghurt där jag hade förstärkt aprikossmaken med uppblötta och mixade aprikoser. Lite finhackad basilika gjorde susen.
Video meliora proboque deteriora sequor

smakakarin

Den här tomatsoppan gjorde jag i förra veckan. Suveränt god och matig!

Het tomatsoppa med färsk tortellini
http://smakakarin.blogspot.com/2009/03/het-tomatsoppa-med-tortellini.html

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal