Nya ideér kring giljera JULSKINKA

Startat av roffekock, 2007-12-10 21:07

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

2007-12-10 21:07 Last Edit: 2007-12-11 10:47 by roffekock
Finns det någon som har lite nya ideér hur man kan gratinerar sin julskinka i år?
Jag tycker att det borde finnas lite nytt på den fronten.
Pepparkakssmulor i stället för ströbröd?  :D
Matforum är bäst

agnetasch

Men snälla roffekock man griljerar julskinkan, gratinerar den gör man efter jul ihop med champinjoner, creme fraiche o lite fransk senap :P På Scans hemsida finns flera kul griljeringar, bl.a. en med pepparkakor. Dessutom finns det ett recept på en "torr" griljering med bara farinsocker. Jag gillar torra griljeringar; tycker att de "blöta" med ägg o senap bara halkar av (förr eller senare) Undrar om man skulle kunna blanda farinsocker o Colman´s senapspulver o klappa in skinkan med?

roffekock

Unskuld set blev for mange hold om flasken. Betyder HOF. :D
Tack PAPPA scan för att ni gör ett så stort jobb och tack agneta för din uppmärksamhet.
Matforum är bäst

Andreas

Snälla nån, nu blev det för mycket hund i griljera julskinketråden, flyttade allt hundsnack och alla hundbilder till hundtråden:  http://matforum.nu/index.php?topic=1129.msg10840#msg10840

Åter till ämnet: Agneta och Rolf - äter ni och folk i er omgivning då verkligen upp griljeringen? Griljeringen sätter man på fettet och fettet skär många bort...
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Jag skär bort det tjockaste lagret innan griljering - lämnar såklart lite kvar men bara så man står ut med att äta den och den goda griljeringen.

agnetasch

Så gör jag med!
Fettet ger jag till beageln Dacke, det tycker ha.........nej visst nej  ;D

Sweber

Du får skriva bageln Dacke så får det vara kvar i denna tråden. ;D
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

roffekock

Rolf gör på samma sätt som ni övriga,men har inte alltid gjort det,men med åren så känns det mer rätt. :)
Matforum är bäst

agnetasch

Hur har du gjort innan? Har du sagt A får du säga B ???

Kari

Några nya tips och råd? Ska ju som alla andra griljera...  ;)

helfgren

Har griljerat min skinka genom att ta bort senapen och ersätta denna med någon god bbq-sås, kan man äta skinka ofta utan att det blir samma smak hela tiden :)  . I övrigt så är det samma ingredienser som brukar vara på en grilljering.

MVH// Henrik
Carpe diem

Kari

Åh, jultråden har vaknat :)
På en pressträff hos Scan fick vi smaka julskinkor, en av dem var griljerad med en citronsmak, det passade mycket bra!
Ska leta reda på receptet och återkommer :)

Andreas

Citron på skinkan? Hmm varför kommer jag tänka på den där hemska Felixreklamen ketchup passar till allt. ;) Nä men visst, säkert kan citronskinka vara gott, låter lite knasigt bara. Hade Scan fler udda griljeringar på sina skinkor?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Japp, citron :) Annars var det mer traditionella grejer.

--

Citrusgriljering:

1 st Citron
1 st Apelsin
1 krm Svartpeppar, grovmald
1 msk Apelsinblomshonung
1 st Äggula
4 msk Senap
3 msk Ströbröd

Tvätta frukterna, riv skalet och blanda med resten av ingredienserna utom ströbrödet.
Pensla på skinkan, strö över ströbrödet och griljera 10-15 minuter i 225° C.
Svalna skinkan snabbt där efter.



Andreas

Aha så där ingår i alla fall normal senap, då låter det tryggare. Men vad är Apelsinblomshonung och var får man tag på sån?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari


agnetasch

Äntligen har jag snappat upp knepet hur man får senapsgeggan att sitta fast på skinkan vid griljeringen. Man pudrar skinkan med maizenamjöl! Då sitter geggan som berget ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal