Hur kan jag förnya matjessillen på fredag?

Startat av One, 2007-06-18 07:25

Föregående ämne - Nästa ämne

One

Så närmar sig midsommarafton igen. Som vanligt ska jag och hustrun stå för sillunch, men det känns lite fantasilöst att servera matjes med färskpotatis, gräddfil och gräslök. Jag skulle vilja ha tips på nya spännande recept, men sillen måste absolut vara med för den älskar jag av födsel och ohejdad vana.
Det finns två sorters mat: sådan jag gillat och sådan jag ännu inte smakat.

Andreas

Bra initiativ, såna recept vill jag också ha. Tycker detta borde vara något som speciellt våra fantasifulla matbloggare Anne och Kryddburken har bra idéer om.

När vi ändå är inne på Matjesill, vilken brukar du köpa?

Här är ett test i Göteborgsposten där Abba Islandsmatjes tog hem det hela:
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=169725
Den som inte frågar får inga svar.

One

Jag köper gärna Islandsmatjes, eller så gäller det att ta fram kryddpeppar-, svartpeppar- och saltburkarna och smaksätta alla blaskiga billiga bitar. Jag föredrar att köpa hela filéeer i vakumpack istället för de som kommer i plåtkostym.

Ett gott recept jag har testat är att hacka rödlök, gräslök och vitlök i rikliga mängder, sedan lägga filéerna över och toppa med gräddfil eller god yoghurt Men nu skulle jag kunna tänka mig något mer revolutionerande; kanske någon som har ett bra recept på en matjestårta.
Det finns två sorters mat: sådan jag gillat och sådan jag ännu inte smakat.

Urban

Här får du ett recept på en välberprövad Silltårta som kommer från min Mor

Indgridienser:

Botten:250gr kavring
100gr smör
Sillröra:4 matjesfileer finhackas
1 Finhackad liten rödlök
3 msk hackad dill
3 msk finhackad gräslök
1 finhackat äpple
3 hårdkokta ägg hackade
5 blötlagda gelantinblad som smältes sakta i 2 tsk sillspad
3 dl gräddfil
250 gr Kesella gourmet
1 Dl majonäs

Beredning:

Finfördela kavringen i matberedare smält smöret och blanda ihop med brödet .Bred ut blandningen på botten av en form med löstagbar kant ,packa ihop med en sked.
Blanda gräddfil kesella majonäs .Blanda i hacket rör ner det smälta gelantinet.
Smaka sedan av med salt och peppar .
Häll allt samman i formen på brödbotten ,låt tårtan stå kallt i tre till fyra timmar garnera med hackad rödlök gräslök och rädisor .

Lycka till!

Anne

Jag äter inte sill alls, helst, så tyvärr - inga innovationer från mig :)
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Anne: ajdå. Men vad äter du då istället? Berätta gärna i en ny "Vad brukar du äta till midsommar?"-tråd!
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Andreas, ehhh.. jag är inte så otroligt traditionell alls att jag äter nåt särskilt just på midsommar. :) Men visst, menyplanerandet är i full gång, så nåt kul och somrigt ska vi väl hitta på :)
Anne's Food - min matblogg

Sweber

Matjes, färskpotatis, gräslök och gräddfil. Det är ett sånt där perfekt recept som inte kan förbättras. Dock brukar jag ha lingonsylt till oxå. Och kall öl och nubbe. Vill man variera rätten, får man helt enkelt variera drickat. Det andra är perfekt.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

One

Urban: Tack för ett läckert recept. Dock är det fler i famlijen som vill spika menyn; det blir som vanligt.

Sweber: Jag följer ditt råd , låter experimentlustan komma till uttryck i valet av dryck. Fast kanske kan jag smyga in lite lingon.., det lät spännande.

Anne: Hur kan man leva utan sill? En gång var jag på en tillställning i Helsingborg, där serverade stadens restauranger  60-talet sillsorter, fast jag orkade bara smaka på ungefär hälften ;-).

Det finns två sorters mat: sådan jag gillat och sådan jag ännu inte smakat.

Kari

Citat från: Sweber skrivet 2007-06-19 13:17
Matjes, färskpotatis, gräslök och gräddfil. Det är ett sånt där perfekt recept som inte kan förbättras. Dock brukar jag ha lingonsylt till oxå. Och kall öl och nubbe. Vill man variera rätten, får man helt enkelt variera drickat. Det andra är perfekt.


Lingonsylt? Wow, måste prova det till midsommar! Hemmagjord? Mer eller mindre söt?

Kari


agnetasch

Efter midsommar kan man göra en gudomligt god rätt som min mamma brukade ha ibland på sina syjuntor dvs KUNGASILL.Man tager vad man haver...Bottna en form med skivad kokt färskpotatis,lägg på matjessill o hårdstekt kall lök.Dränk allt i en blandning av gräddfil o majonnäs.Låt stå ett dygn o "mojna"Proportionerna lär man sig med tiden.Är du ogift o vill ha en karl;bjud på denna rätt o du är gift inom ett år ;)

Kari

Låter som godis i mina smaklökar, kall mat är ju särskillt gott av någon anledning!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal