Om du bara fick göra 1 rätt till jul...

Startat av Nilsson, 2008-11-26 11:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Nilsson

Julbord i all ära, men alla har vi väl en favorit, en familjetradition eller liknande som ni inte kan vara utan.
Posta den här!

Personligen kan jag inte vara utan tjocka revbensspjäll, brynta i pannan och stekta i ugnen kryddade med ingefära.  :D
Älgfilé tillagas gott och enkelt genom att man slår på spisen, ställer dit pannan och visar pannan för filén innan den tunnskivas och äts.

Tommy

Som sprungen ur den bohuslänska genbanken kan jag inte klara en jul utan spickemakrill.

Har är rubbad tänker ni men jag vet bättre.

Spickemakrill är saltad höstmakrill som vi i min familj skivar i 10 mm tjocka skivor och äter som man äter ål.
Vitt bröd med smör till samt Apotekarnes julmust..........då e de jul!

/Tommy

PerG

2008-11-26 15:20 #2 Last Edit: 2008-11-26 15:26 by PerG
Det kan omöjligtvis bli jul med endast en maträtt!.. ;)

Dock är svampomelett en jättefavorit som jag inte skulle vara utan!

ena

Jansons frestelse kan jag inte fira jul utan :) helst med både ansjovis o kalles kaviar i...och mkt grädde o lök....

men håller med PerG...det blir inte riktig jul med bara Janson ;)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Hasse

Ett julbord med bara en rätt skulle onekligen se lite märkligt ut. Men en rätt som måste finnas på julbordet är skinka. Egentligen uppskattar jag t.ex. den inlagda sillen mer, men skinkan bara måste finnas där.

Så jag säger skinka.

AnnaE

Det var ju väldigt svårt :-\ Lax eller havrekex!

Det får nog bli gravad lax.. Såå gott ;D

MiGa

Jag frågade familjen och det blev många rätter givetvis ;D men kom fram till:storebror tyckte skinka,lillebror tykte brune kartofller(små kokta potatisar som man vänder i socker och smör i en stekpanna) frugan har danskt påbrå så valet från hennes sida var ju inte svårt fläskesteg såklart,jag själv tycker janson är givet. Men det är tur att man inte måste välja en rätt till jul för där finns mycket man inte vill missa :P

agnetasch

JULSKINKA!

Tommy, spickemakrill har blivit en internationell delikatess. En vän med bohuslänska rötter har fått en fransman i släkten. Vid diskussion om julfirande beslöts det: "Inga julklappar utom en spickemakrill till fransmannen" Antagligen skulle han inte komma om han inte fick denna nyupptäckta favorit ;D

Filippa

Oh hu ! Jag har verkligen inte många traditioner för julen men 3 saker vill jag inte vara utan: pappas Branteviks-sill, skinkan och Janssons frestelse. Måste jag välja så blir det den alldeles nyfixade skinkan, fortfarande varm på en julvörtsmacka.

Maskros

Det har tagit mig ungefär 30 år att efterapa och fullända morfars hemliga köttbullsrecept, så det vore det sista som försvann från mitt julbord. Nu ska jag ägna dom följande 30 åren till att fullända brunkålen.
Skilled professional since 1979

agnetasch

Man skulle inte kunna få se hur långt du kommit i brunkålsfinslipningen, förslagsvis i tråden Julmat-recept? Det är min favorit nr två, efter skinkan :D

Marie

Den frågan är svår men det måste nog bli tjocka revbensspjäll endast kryddade men ingefära och salt, mums ;D

macce

Tja spontant säger jag utan vidare skinka - men vad vore julskinkan utan kålrotslådan. Ja och sen skall det vara rysk saltgurka (äkta vara, inte Felix imitation).
Grillsäsongen tar aldrig slut!

annamaria

Skinkknäcke (delikatessknäcke, skinka, sötstark senap)

syntetica

julskinkan eller pappas rökta lax! det är ett måste. och leverlåda såklart :D

kardemummagumma

Oj va svårt! Men skulle nog säga stekta älgfilén eller laxen!

Igk

Utan grönkål och dopp i grytan blir det ingen jul..    :-\

Mickan

Svårt att välja mellan rödkål och brysselkål... Snälla ni som känner mig; bjud inte på fd frusen brysselkål! Tar nog rödkål!
Video meliora proboque deteriora sequor

MammaMia

Vad glad jag blir över att höra att PerG också har svampomelett på julbordet. Det är min absoluta favorit och det skulle inte bli någon jul utan den. Görs som en vanlig ugnsomelett och så en tjock och krämig svampstuvning till det. Mmmm....

Mickan

Svampomelett hos oss också. Likaså till påsk och midsommar.
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal