Hur får man tag i en riktigt bra köttbit?

Startat av Andreas, 2007-04-13 17:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Ibland känns det som rena lotteriet att få tag i bra kött. Har någon något knep för att få tag i en riktigt bra köttbit?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Det finns väl ingen universiell metod att hitta en perfekt köttbit. Men jag brukar iaf. titta på färg och fettinsprängning. kött som har en gul eller svagt gul hinna och har en hyfsad fettinsprängning "brukar" vara möra..
Fast det är juh ingen garanti för det.
Jag brukar klämma på köttet ifall att det är en helvac förpackning där man oftast inte ser hur köttet ser ut.
Om köttet känns slappt på insidan ratar jag det. Är det däremot lite stumt när man klämmer på den så vet man att det finns fett som är insprängt.
Det är nog en träningssak att hitta en bra köttbit.. Dock kan man ändå gå på en nit ibland  >:(.
Vill man vara säker på att få mört kött så kan man köpa kvalitetsmärkta köttbitar märkning "Extra mört och smakrikt"
Ica har denna stämpel ibland på en del köttbitar.
Lokalproducerat brukar generellt också vara bättre.. Bägge dessa alternativen kostar juh natrurligtvis mera..
Fast köper typ Entrecoté eller utskuren biff bara ibland så är det defentetivt värt pengarna.

crlhrv

Det viktigaste är väl nästan att man låter köttet möra till sig ordentligt innan man ska använda det. Jag kände en kötthandlare en gång som sa att så länge det inte luktar riktigt illa så är det ingen fara, det får gärna t.ex. vara lite grönt/melerande och affärernas bäst-före datum är bara att glömma.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Fast jag har för mig att kött har en mörningskurva som först har hyfsad lutning under nån vecka och sen planar ut så att det går väldigt sakta - i så fall lönar det sig inte att låta det ligga alltför länge.
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Jag får väl lägga mig i denna köttdebatt lite känner jag, har sedan barnsben varit uppväxt med hemslakat kött & köper enbart kött från köttbosättningar härikring gårdarna idag, nyslaktat och klart. I och med det så har jag varit med åtskilliga gånger både vid slakt, hängning och styckning och förmodligen snappat upp en hel del.

Kött som är GRÖNT efter hängning åker direkt till "svämm", GUL hinna tyder mer på att köttet mörat sig bra under hängningen och det är klart för att tas ner.
Och kött som hängt luktar faktsikt KONSTIGT vet nog alla som stått med på en styckning, särskilt nötkött, det luktar lite härsket och fränt så för en ovan som kommer in när man står o styckar blir det ramaskri om att köttet är surt... Så där går väl våra meningar isär lite.

Fräscht kött ska vara jämnt färgad & ha spänstig konsistens. Mörkrött kött betyder inte att köttet är mört eftersom man idag mörar kött på ett helt annat sätt än man gjorde förr. Idag spränger man in fett i köttet och det blir därmed ljusare men också mörare så förlita sig på att oxfilén som är riktigt blodröd är mör är inte helt sant! Och förlita sig på lukt ska man nog inte heller göra... Om det inte luktar surströmming!

crlhrv

2007-04-21 21:12 #5 Last Edit: 2007-04-22 09:53 by Urban
Kött har verkligen en speciell lukt, inte minst om man varit med vid slakt. Jag har fortfarande svårt att förlika (ordvits!) mig med lukten men så länge som köttet inte luktar riktigt illa så är man på det gröna. (Såg en dokumentär om lukt på SVT för ett tag sedan som var mycket intressant. Hur lukten hos människan skyddar oss mot potentiella livsfaror. Om man t.ex. blir magsjuk av att äta något speciellt så kan man efteråt inte ens känna lukten av samma sak utan att må illa eftersom kroppen försöker skydda oss från det som gjorde oss sjuka förra gången.
Personligen kan jag omöjligen äta vit fisk igen efter att jag och frugan blev magsjuka av kolja med smörsås  :-\)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Citat från: kryddburken skrivet 2007-04-21 14:10
Kött som är GRÖNT efter hängning åker direkt till "svämm", GUL hinna tyder mer på att köttet mörat sig bra under hängningen och det är klart för att tas ner.


"svämm"?

Vad kommer den gula respektive gröna färgen ifrån för slags reaktioner månne?

När du köper ditt kött, är det då färdigmörat eller blir det bättre av att ligga ytterligare?
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Svämm är dit allt skit åker, till svämmbrunnen utanför lagårn! *S*
Färgreaktionerna på köttet vet jag faktiskt inte men ska passa på att fråga nästa gång!
När jag köper kött så har det blivit hängmörat, hängt ute i slaktarbon 7-10 dar och ska bara styckas ner, packas och frysas på en gång!

Kocken

Det mesta köttet man köper i större butiker är under all kritik. Ett riktigt kött ska ha hängt länge 10-15 dagar tror jag att jag läst. Finns säkert att antal dygnsgrader det ska ha hänga för att vara så bra som möjligt. Vet inte hur många, kanske någon annan vet?
Kött tappar vikt när det hängs upp till 15%. Det ger ett högre pris på köttet men är klart värt de.
De stora slakterierna vill givetvis inte tappa så mycket vikt (läs pengar) av köttet, så de mörar på lite andra sätt än hängmörning och tar betalt som att de hade hängmörat.
Driver en webbutik med köksredskap

kryddburken

Hängningstiden på kött variera beroende på om det är gris, lamm eller nöt. och sen varierar det även på ÅLDERN av djuret! Det slakt jag brukar köpa är ung-nöt 12-16 månader, de hänger i regel 7 - 10 dar! Ju älde djur desto längre hängningstid!

Urban

Visst är det tråkigt när köttproducenter/affärer medvetet gör på detta vis.
Jamena.. Det borde väl rimligt vis finnas valfrihet!. Om jag vill betala 200-250 kr kilot för ett "riktigt" bra kött på affären så borde jag få göra det!.
Grrrrrrrrrrrr

rallysally

Lev gott

Andreas

Hehe det här blev snurrigt. Det var Urban jag menade skulle skriva det han skrev om att hitta en bra köttbit här och posta länken här på nytt... Men nu har jag både citerat och postat om en fungerande länk.

http://www.fallmanskott.se/fakta-om-kott/tillagning.htm

Citat från: Urban skrivet 2007-08-03 10:58
Det var intressant läsning på den där sidan. Man får ju lära sig hur man lättare hittar en bra köttbit på affären :).


Jovisst var det intressant.

Men det här med att fråga efter kön på djuret - kan verkligen min butik svara på det när det gäller färdigförpackat kött?

Och varför ska man undvika kött av ungtjur - lite mer precis på vilket sätt smakar det sämre?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Fredrik: Det vore intressant att veta hur en köttkännare som du gör för att hitta en bra köttbit på affären.
Har du kanske något knep att lära ut?.
Tittar du på något speciellt när du ska välja vilken köttbit som är bäst, exempelvis Entrecoté eller ryggbiff?.

roffekock

Knepet är att ta sig till Göteborg Johan i Hallen fråga efter Diamantkött Här mörar man genom att doppa hel biffstock inkl. rostbiffen i fett ett antal gånger tills man får en tjock fetkappa runt hela köttet. Sedan hänger det ett antal veckor i kyl varefter det hela detaljstyckas. Räkna med att detta kött kostar mer men det kostar att ligga på topp.
Eller?
Glömm inte att du ska ha med dom små ettiketterna rare.medium,well done dom hör liksom med.
NNNNJJJJUUUUUUUUUUUUUUUT
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal