Vilket mjöl och gryn, när och varför? En mjöl och grynskola!

Startat av Kari, 2009-03-24 12:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Jag är nyfiken på mjöl av alla slag.

Vetemjöl och havregryn har så många kompisar på butikshyllan men okunskapen håller mig på avstånd från dom främmande paketen.. :-[

När kan man använda just det mjölet och grynet?
Hur skall man använda det och varför?

Välkommen till Matforums mjöl och grynskola! Här möts frågor och påståenden som förhoppningsvis blir fin fin kunskap.. ;D

Kari

Först ut blir... Rågmjöl! :)

Grovt rågmjöl och vanligt fint(?). Vad är det för skillnad och när skall man ha det ena och det andra i sitt brödbak?
Kan man dosera grovt eller fint rågmjöl som vetemjöl? Eller suger det mer deg vätska?

Skulle man kunna ersätta vetemjöl helt i ett bröd med rågmjöl?


Kari

Varför finns det askorbinsyra i olika mjölsorter? Är det därför min vetesur misslyckades tro?


kjpil

Citat från: Kari skrivet 2009-03-24 12:28
Skulle man kunna ersätta vetemjöl helt i ett bröd med rågmjöl?


Inte i vanligt jäsbröd - råg kan inte bilda gluten så vetemjöl behövs för jäsningen :)

Kari

Tack Karl-Johan! Så därför blir rågbröd generellt lite plattare eftersom det är mindre vetemjöl..?
Å Glad påsk!! :)

kjpil

Yes troligen - för dålig knådning kan också vara anledning.

Glad påsk!

Kari

Nu blir det sandlådenivå på min fråga, men svaret finns inte på förpackningen.. Vaddå sikt? Rågsikt? Det ser ju ut som mjöl..

Missade visst den hemkunskapslektionen också :'(

Mickan

Hittade detta på recepthjälpen:

Beskrivning: Rågsikt är en blandning av siktat råg- och vetemjöl (siktat innebär att man silat bort grova skal etc). Rent rågmjöl är ett fullkorns-rågmjöl som är svårbakat om man inte blandar det med något finare mjöl, det är därför man i sverige säljer denna färdiga blandning av råg- och vetemjöl. Normalt brukar rågsikt innehålla ca 60% vetemjöl och 40% rågmjöl. Ibland ingår även rågvete i blandningen. Rågvete (eng. ryewheat) är ett sädesslag som man fått fram genom att korsa råg och vete, och inte detsamma som rågsikt.

Det vete katten vad jag lärde mig på hemkunskapen... Jo, att man ska ta 7-8 dl vatten per buljongtärning när man gör grönsakssoppa! Minns också att man ska ha 1 tsk margarin när man steker 4 fläskkotletter. Många fina ekonomiska tips  ;)
Video meliora proboque deteriora sequor

Kari

Citat från: kryddburken skrivet 2009-05-12 20:30
Kari! Har du provat baka pizzadegen med enbart durumvetemjöl? Om inte så prova! Det blir stor skillnad och väldigt mycket godare! :-D


Citat från: PerG skrivet 2009-05-12 22:29
Jag brukar köra en blandning på durumvete, siktat dinkelmjöl och vetemjöl special. Kanske ska prova enbart durumvete nästa gång... men det blir ju dyrt! ;)... Nån som vet någon som säljer större mängder durumvete än de där dyra pyttepaketen från kungsörnen?



Såg faktiskt igår durumvete har ett pris på mer än 25kr per kilo - det måste ju vara rena rama krutet att sätt in i ugnen?!

Någon som kan svara på frågan PerG har? Nyfiken jag å!

Groet

Bröd med hög andel rågmjöl kräver surdeg för att jäsa ordentligt, det är någon syra som behövs som finns i surdegen. En tumregel kan vara att bröd med mer än 1/4 rågmjöl kräver surdeg medan bröd med mindre råg kan bakas endast med jäst.

I recept så kan man gott byta ut en del av vetemjölet mot grahams eller rågmjöl, bara man inte går överstyr.

Morsan

Jag fick just Smaker från Saltå Kvarn i present.
Problemet är att jag inte är särskilt förtjust i dinkel alls. Hur byter man ut dinkel och dinkelsikt?
Annars ser boken mycket trevlig ut med många goda recept.

Per

Själv släpperj ag inte in Kungsörnenmjöl i huset utan använder ekologiskt kvalitetsmjöl. Är ingen ekologfanatiker men just när det gäller mjöl så är de ekologiska många gånger en, ur alla aspekter, bättre produkt. Särskilt för surdegsbagaren.

ena

Morsan.... byt dinkel rakt av mot vetemjöl o dinkelsikt mot rågsikt... dinkel är ju en form av vete.... :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Morsan

Citat från: ena skrivet 2009-06-15 23:15
Morsan.... byt dinkel rakt av mot vetemjöl o dinkelsikt mot rågsikt... dinkel är ju en form av vete.... :)


Ok, jag testar det. (F ö bakar jag uteslutande med surdeg och får fantastiskt bra resultat med fulmjöl och ingen knådning, bara french feloding.)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal