Bäst slipmetod - vattensten, Tormek eller annat?

Startat av Rob, 2007-12-28 22:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Thomas2

Det finns två huvudtyper av eggar på knivar, rak egg och konvex egg (det finns även andra eggtyper men dessa två är de vanligaste).

Rak egg skär grönsaker mycket effektivt och konvex egg skär kött bättre än vad en rak egg gör - och håller sin skärpa dessutom längre..

Man kan inte slipa en rak egg för hand eftersom den då blir konvex. För att bibehålla eggen rak måste man ha ett slipstöd. Alltså, knivar som du använder till att skära grönsaker skall du lämna in för slipning hos ett proffs - eller, skaffa dig ett slipverktyg som ger dig det slipstöd för slipvinkeln som behövs för att slipa en rak egg.

Konvexa eggar kan slipas för hand eftersom dom inte är raka - men det innebär att varje gång du slipar en konvex egg förändras den konvexa kurvan och blir att mer konvex. I slutändan måste du lämna in kniven för slipning för att minska den konvexa kurvan - eller skaffa dig ett slipverktyg som kan slipa konvex egg med bibehållen konvex kurva.

Jämför med en skogsyxa, den har konvex egg. Om skogsyxans konvexa kurva är för flack blir yxan en kil som fastnar i trät. Om kurvan är som den skall vara går yxan djupt in i trät och studsar ut igen. Om den konvexa kurvan är för brant studsar yxan bara mot trät och går aldrig in i trät.

För normalstora knivar finns ett antal slipverktyg som man kan använda sig av för att slipa sina knivar, besök deras hemsidor och bilda dig en uppfattning om deras funktion:

Lansky, slipar rak egg, 4 fasta slipvinklar, http://www.lanskysharpeners.com/index.php

Gatco , slipar rak egg, 6 fasta slipvinklar, http://www.greatamericantool.com/ 

DMT, slipar rak egg, 8 fasta slipvinklar, http://www.dmtsharp.com/   

EdgePal, slipar rak och konvex egg, fri slipvinkel 0 -40 grader. www.edgepal.com

·   Maxlängden på knivbladet ligger på ca 12cm för slipverktygen ovan.

Behöver man slipa längre knivblad än så finns EdgePro som är en bänkmodell, med EdgePro kan man slipa sina köksknivar - men enbart knivar med rak egg.

·   Ovanstående slipverktyg drivs för hand och brynena styrs av en styrpinne och alla ger ett mycket bra slipresultat, även för nybörjare.

Vill man ha ett motordrivet vattenkylt slipverktyg finns det en hel del att välja på. Tormek till exempel. Tormek använder sig av olika hållare för de verktyg som skall slipas, t.ex knivbladet spänns fast i en hållare och genom ett anslag som bakre ändan vilar på ställs en slipvinkel in när eggen vilar mot slipstenen. Det medför att blöadet får samma slipvinkel längs hela sin egg. Att slipa buken (den svända delen av eggen) och spetsen kräver lite träning innan resultatet blir lika bra som eggens raka del.
Det finns andra märken än Tormek, en del postorderkataloger har slipverktyg i olika prisklasser. Slipstenen bör hålla minst 25 cm i diameter för ett bra slipresultat!

För proffs finns vattenkylda bandslipar eller tallriksslipar men då är vi uppe i ganska höga belopp så dom lämnar jag därhän.

Elektriska knivslipar, bordsmodeller:
Jag är motståndare till sådana eftersom temperaturen under slipningen riskerar att bli så hög att härdningen påverkas negativt - eller förstörs helt. Men, det finns ett ganska stort antal märken på marknaden. Läs deras hemsidor - jag kan ha fel uppfattning om dem.

Vill du bryna dina knivar på ett enkelt och ganska bra sätt finns Spydercos V-ställda stående slipstenar. Stenarna står i en fast vinkel, det du gör är att hålla knivbladet vågrätt och dra det i en täljande neråtgående rörelse mot slipstenarna. Spryderco är ett brynsystem, inte ett slipsystem - och raka eggar blir sakta konvexa eggar, men inte lika fort som dom blir vid frihandsslipning. För att hålla eggen vass lång tid genom försynt bryning av eggen är alltså Spyderco ett mycket bra slipverktyg.

Thomas

dePaul

Citat från: Thomas2 skrivet 2008-10-20 20:01
Det finns två huvudtyper av eggar på knivar, rak egg och konvex egg (det finns även andra eggtyper men dessa två är de vanligaste)...........................
Om vi bortser från en del felaktiga påståenden i ditt inlägg så är frågan varför du svarar på det här viset när tråden uppenbarligen handlar om att "man skall berätta om sina knivar?!"

~Paul~

Thomas2

Svaret är enkelt, det var många frågor om slipning. Jag trodde att jag kanske skulle kunna räta ut en del frågetecken om just slipning.

Då kommer vi till mina "felaktiga påståenden", redovisa dem gärna, här eller i annan tråd.

Thomas

dePaul

Citat från: Thomas2 skrivet 2008-10-21 03:49
Svaret är enkelt, det var många frågor om slipning. Jag trodde att jag kanske skulle kunna räta ut en del frågetecken om just slipning.

Då kommer vi till mina "felaktiga påståenden", redovisa dem gärna, här eller i annan tråd.

Thomas
Det finns ju hur många trådar som helst i den här sektionen som handlar om slipning. Du kunde helt enkelt ha svarat i någon av dem och hänvisat/länkat dit.

Så till din skepsis angående mitt påstående att du har gjort några felaktiga påståenden. Vill du verkligen gå där? Redan din första mening visar att du inte riktigt har kläm på det du säger. I den skriver du nämligen: "Det finns två huvudtyper av eggar på knivar, rak egg och konvex egg (det finns även andra eggtyper men dessa två är de vanligaste)."

Är du säker på att du inte har blandat ihop egg med slipfas? ;)

~Paul~

Thomas2

Paul,
Jag pratar med tusentals människor varje år om slipning och jag har gjort detta under väldigt många år. Min erfarenhet är att en överväldigande majoritet av dessa inte vet vad en slipfas är, inte heller sekundär- eller primär egg. Många vet inte ens vad en konvex egg är. Därför har jag valt att använda ord som de flesta människor faktiskt förstår.

Meningen med att kommunicera är ju att människor man kommunicerar med faktiskt begriper vad man säger och att dom sedan kan använda det dom lärt sig och få ett lyckat resultat.

Jag noterar att du anmärker på mitt ordval, inte på det jag säger.

Någon debatt om språkbruk är jag alltså inte intresserad av.

Thomas

dePaul

Hej Thomas. Det är inte enbart språbruket utan ganska många andra saker som jag tycker är tveksamma. Jag väljer härmed att svara på dessa stycken:

Rak egg skär grönsaker mycket effektivt och konvex egg skär kött bättre än vad en rak egg gör - och håller sin skärpa dessutom längre..

De flesta kockknivar är faktiskt svagt konvexa, fast det ibland kan vara svårt att se. Testa själv hemma genom att lägga bladet på en flat yta. Du kommer då att märka att kniven "gungar" fram och tillbaka när du trycker omväxlande på rygg-eggsidan.

Den svagt konvexa slipfasen är den mest effektiva i samband med grönsaker. Den fullt flatslipade är ganska ofta opraktisk eftersom materialet gärna vill fastna på bladet pga vacuumeffekten. Av denna anledning har många tillverkare dessutom börjat använda dimples/grantonslipning eller hål i bladet (t ex Satake NoVac - no vaccum).

En annan aspekt är att det faktiskt är bladgeometrin som är den viktigaste faktorn för hur väl en kniv skär. Dvs bladets höjd, tjocklek och slipfas tillsammans.

Vidare skriver du att en konvex egg (jag antar fortfarande att du menar slipfas) skär kött bättre. Varför är i så fall de allra flesta slaktknivar och köttknivar utrustade med flat slipfas, oftast med en liten primäregg?? Är man ute efter kontrollerade snitt i köttmaterial så är nämligen denna slipfas att föredra. Det är bara de allra grövsta slaktknivar som ibland (den gamla skolan) har konvex slipfas pga att man anser att dessa kan vara effektivare när man  skär runt leder och brosk.

Sedan antyder du att en konvex "egg" håller sin skärpa bättre. Det är också felaktigt och har återigen med bladgeometrin att göra. Själva eggen kan nämligen vara exakt lika i båda fallen eller t o m tunnare i grovlek på en konvexslipfas och därmed skörare (om stålet och värmebehandlingen är densamma). Jag bifogar några teckningar så du ser lite mer schematiskt vad jag menar. Teckningarna visar konvex, konkav samt flat slipfas:


"Man kan inte slipa en rak egg för hand eftersom den då blir konvex. För att bibehålla eggen rak måste man ha ett slipstöd. Alltså, knivar som du använder till att skära grönsaker skall du lämna in för slipning hos ett proffs - eller, skaffa dig ett slipverktyg som ger dig det slipstöd för slipvinkeln som behövs för att slipa en rak egg."

Visst kan man slipa en rak egg för hand. Det har med kunskap, skicklighet och träning att göra. Den behöver således inte bli konvex. "För hand" är samtidigt ett stort begrepp. Jag anser nämligen att det också innefattar sådana slipsystem som Spyderco TriAngle Sharpmaker och liknande. Det är ju trots allt inga maskiner som hjälper till ;). I den här videon demonstrerar en bekant till mig hur man slipar en rak egg på frihand. Kniven är en Busse Active Duty och stålet är INFI:

http://www.youtube.com/watch?v=5TscN9h-1xQ

http://www.youtube.com/watch?v=eeMxeRvXwhI

http://www.youtube.com/watch?v=DOp69BDvD8k

http://www.youtube.com/watch?v=9-t8emPn_JE

http://www.youtube.com/watch?v=jQB8rIrjDAY

http://www.youtube.com/watch?v=BUY66v87FEQ

http://www.youtube.com/watch?v=8PSWinDX0o8

http://www.youtube.com/watch?v=4zCsj0_8urM

http://www.youtube.com/watch?v=zsuOxwxwXBI

http://www.youtube.com/watch?v=KOz7fnIqBJU

http://www.youtube.com/watch?v=BlKsh005Osw

"Konvexa eggar kan slipas för hand eftersom dom inte är raka - men det innebär att varje gång du slipar en konvex egg förändras den konvexa kurvan och blir att mer konvex. I slutändan måste du lämna in kniven för slipning för att minska den konvexa kurvan - eller skaffa dig ett slipverktyg som kan slipa konvex egg med bibehållen konvex kurva."

Konvexa slipfaser kan vara lite knepigare att få till, dvs om man vill följa hela ursprungsfasens utseende. Hemligheten är ett mjukt fjädrande underlag, t ex en musmatta eller läder: http://www.bill-hay.com/Convex/Convex.htm

Kurvan behöver således inte alls bli mer och mer konvex. Du avgör själv. Den kan t o m bli mindre kupad om du så önskar. Tekniken är helt enkelt att lägga trycket på rätt ställe och använda olika hårdhetsgrader på underlaget.

"Elektriska knivslipar, bordsmodeller:
Jag är motståndare till sådana eftersom temperaturen under slipningen riskerar att bli så hög att härdningen påverkas negativt"


Här håller jag däremot med dig ;)

"Stenarna står i en fast vinkel, det du gör är att hålla knivbladet vågrätt"

Jag antar att du menar lodrätt (vertikalt)??

"Spryderco är ett brynsystem, inte ett slipsystem - och raka eggar blir sakta konvexa eggar"

Det finns mellangrova diamantstavar att köpa till Spyderco S-maker. Dessa tangerar därmed slipsystem. Och nej, raka eggar behöver inte alls bli sakta konvexa. Återigen så har det med teknik och övning att göra.

~Paul~

Thomas2

Oj Paul...

Du har valt att penetrera vad jag skrivit i detalj, stycke för stycke och lagt ned mycket arbete på detta, du har också varit provokativ när du frågat "vill du verkligen gå här" Jag kommenterade inte detta i mitt första svar, 1 gång är ingen gång. 2 gånger är 1 gång för mycket.
·   Du har alltså offentligt ifrågasatt min erfarenhet och kunskap.
·   Jag förutsätter att du tål den lek som du själv har startat.

Eftersom jag inte tror att detta forum är speciellt intresserade av en debatt mellan dig och mig så skall jag vara snäll och inte gå in på detaljer av vad du skriver.

Jag har slipat knivar i 50 år. Det innebär att jag har slipat tiotusentals knivar under mitt liv. Jag har också slipat alla andra typer av eggverktyg som finns.
Jag är knivanvändare. Jag är alltså van att hantera alla sorters knivar och alla sorters eggar. Utöver detta är jag knivmakare sedan ca 40 år tillbaka.
Jag vågar påstå att jag vet lite om knivar, eggar o.s.v. eftersom jag har en mycket lång praktisk erfarenhet.

Jag vet också att du är teoretiker. Du har inte slipat många knivar i ditt liv. 
Hur jag vet detta? Jag har läst lite av vad du har skrivit. Alla som kan slipa knivar förstår att du är en teoretiker efter att ha läst det du skriver.
Du är alltså en självutnämnd expert på slipning och eggar - utan erfarenhet av slipning eller användande av knivar.

Så visst kan vi debattera du och jag - en praktiker mot en teoretiker - men det känns ganska meningslöst uppriktigt sagt att slåss med ord - när det finns knivar!

Jag tycker att vi gör så här:

1.   Vi väljer ut en eller flera domare inom detta forum
2.   domaren/na väljer ut ett antal knivar med slö egg - och vi får hälften var
3.   vi slipar dessa knivar i det gradantal domaren bestämt med den eggtyp domaren har bestämt, (naturligtvis under kontrollerade former så att alla är säkra på att det är just du och jag som själva personligen utför slipningen).
4.   Domaren/na avgör sedan vilka knivar som bäst motsvarar kraven. Slipresultaten graderas på en skala 1-10.
5.   Resultatet publiceras på forumet.

Du var utmanaren - så jag väljer "vapen".

Jag förutsätter att du kan slipa ett bestämt gradtal ned till tiondelar av en grad och att du kan slipa fram en konvex egg med en förutbestämd kurva eftersom detta är ganska enkelt att utföra.

OK?

Thomas

dePaul

Citat från: Thomas2 skrivet 2008-10-23 15:58
Oj Paul...

Du har valt att penetrera vad jag skrivit i detalj, stycke för stycke och lagt ned mycket arbete på detta, du har också varit provokativ när du frågat "vill du verkligen gå här" Jag kommenterade inte detta i mitt första svar, 1 gång är ingen gång. 2 gånger är 1 gång för mycket.
·   Du har alltså offentligt ifrågasatt min erfarenhet och kunskap.
·   Jag förutsätter att du tål den lek som du själv har startat.

Eftersom jag inte tror att detta forum är speciellt intresserade av en debatt mellan dig och mig så skall jag vara snäll och inte gå in på detaljer av vad du skriver.

Jag har slipat knivar i 50 år. Det innebär att jag har slipat tiotusentals knivar under mitt liv. Jag har också slipat alla andra typer av eggverktyg som finns.
Jag är knivanvändare. Jag är alltså van att hantera alla sorters knivar och alla sorters eggar. Utöver detta är jag knivmakare sedan ca 40 år tillbaka.
Jag vågar påstå att jag vet lite om knivar, eggar o.s.v. eftersom jag har en mycket lång praktisk erfarenhet.

Jag vet också att du är teoretiker. Du har inte slipat många knivar i ditt liv. 
Hur jag vet detta? Jag har läst lite av vad du har skrivit. Alla som kan slipa knivar förstår att du är en teoretiker efter att ha läst det du skriver.
Du är alltså en självutnämnd expert på slipning och eggar - utan erfarenhet av slipning eller användande av knivar.

Så visst kan vi debattera du och jag - en praktiker mot en teoretiker - men det känns ganska meningslöst uppriktigt sagt att slåss med ord - när det finns knivar!

Jag tycker att vi gör så här:

1.   Vi väljer ut en eller flera domare inom detta forum
2.   domaren/na väljer ut ett antal knivar med slö egg - och vi får hälften var
3.   vi slipar dessa knivar i det gradantal domaren bestämt med den eggtyp domaren har bestämt, (naturligtvis under kontrollerade former så att alla är säkra på att det är just du och jag som själva personligen utför slipningen).
4.   Domaren/na avgör sedan vilka knivar som bäst motsvarar kraven. Slipresultaten graderas på en skala 1-10.
5.   Resultatet publiceras på forumet.

Du var utmanaren - så jag väljer "vapen".

Jag förutsätter att du kan slipa ett bestämt gradtal ned till tiondelar av en grad och att du kan slipa fram en konvex egg med en förutbestämd kurva eftersom detta är ganska enkelt att utföra.

OK?

Thomas

Skylll dig själv.

~Paul~

CII

Citat från: Thomas2 skrivet 2008-10-23 15:58
Oj Paul...


Varför måste ni bråka? Kan ni inte samarbeta istället och skapa den optimala knivguiden till oss som inte kan så mycket om knivar?

dePaul

Hej igen Thomas. Jag bemöter härmed ditt förra inlägg stycke för stycke eftersom jag inte hade tid med det igår.

"Du har valt att penetrera vad jag skrivit i detalj, stycke för stycke och lagt ned mycket arbete på detta, du har också varit provokativ när du frågat "vill du verkligen gå här" Jag kommenterade inte detta i mitt första svar, 1 gång är ingen gång. 2 gånger är 1 gång för mycket.
•   Du har alltså offentligt ifrågasatt min erfarenhet och kunskap.
•   Jag förutsätter att du tål den lek som du själv har startat."


Jag har inte behövt att penetrera något speciellt noga eftersom svaret var klart i mitt huvud i samma ögonblick som jag läste ditt första inlägg. Tro mig, det var färdigt på bara minuter. Du fortsätter här med att hota och låtsas ha varit tålmodig när det i själva verket varit tvärtom. Jag gav dig möjlighet att i stillhet dra dig ur det hela genom att fråga om du verkligen vill gå in där.

"Eftersom jag inte tror att detta forum är speciellt intresserade av en debatt mellan dig och mig så skall jag vara snäll och inte gå in på detaljer av vad du skriver."

Tvärtom, det måste ju vara av intresse för alla vad du har att komma med i bemötande till det inlägget som jag skrivit. Är själv mycket intresserad.

"Jag har slipat knivar i 50 år. Det innebär att jag har slipat tiotusentals knivar under mitt liv. Jag har också slipat alla andra typer av eggverktyg som finns.
Jag är knivanvändare. Jag är alltså van att hantera alla sorters knivar och alla sorters eggar. Utöver detta är jag knivmakare sedan ca 40 år tillbaka.
Jag vågar påstå att jag vet lite om knivar, eggar o.s.v. eftersom jag har en mycket lång praktisk erfarenhet."


Du fortsätter här i samma anda som tidigare, dvs i total avsaknad av självdistans. En självgod beskrivning av dig och dina förehavanden och tro på att du har patent på sanningen. Det faktum att du har slipat knivar i si och så många år säger ingenting om hur skicklig du faktiskt är eller om du under alla dessa år har utfört arbetet på ett korrekt sätt. En sak kan jag säga. Dina teoretiska kunskaper tyder på att så inte är fallet. Rätt ofta går nämligen teori och praktik hand i hand  ;).

"Jag vet också att du är teoretiker. Du har inte slipat många knivar i ditt liv. 
Hur jag vet detta? Jag har läst lite av vad du har skrivit. Alla som kan slipa knivar förstår att du är en teoretiker efter att ha läst det du skriver."


Haha, det här påståendet tar priset. Var är dina bevis? Peka på något konkret bevis i stället för att syssla med personangrepp!

"Du är alltså en självutnämnd expert på slipning och eggar - utan erfarenhet av slipning eller användande av knivar."

Återigen ett personangrepp. Om det är någon som är självutnämnd expert på slipning så är det du. Det är ju bara att läsa vad du har skrivit hittills.

Och så till resten av ditt förra inlägg. Visst skulle vi kunna gå en batalj i slipning, inga problem. Jag tror dock att medlemmarna på det här forumet är måttligt intresserade av en personlig vendetta mellan dig och mig som trots allt inte kommer resultera i något konkret resultat.

Jag tror också att du tror för mycket om dig själv i antagande av att folk kommer att ställa upp som domare, skicka knivar hit och dit och diskutera restulatatet i ett rökigt rum ;). Med andra ord så faller hela den biten på sin orimlighet. Dessutom tillåter inte min nuvarande boendesituation några större utsvävningar i slipningens värld  ;D.

~Paul~

dePaul

Citat från: CII skrivet 2008-10-24 09:31
Varför måste ni bråka? Kan ni inte samarbeta istället och skapa den optimala knivguiden till oss som inte kan så mycket om knivar?
Visst skulle jag vilja det men som det ser ut så är Thomas inte direkt intresserad av det teoretiska  ;).


Thomas2


dePaul

Citat från: Thomas2 skrivet 2008-10-24 16:36
Paul,

Du fick tänka bra länge.. ;)

Thomas
Nja, inte så farligt Thomas. Men jag är härmed villig att gräva ned stridsyxan. Tillsammans skulle vi faktiskt kunna bidra till någon typ av FAQ. Vad sägs om det?

~Paul~

agnetasch

Låter som en utomordentligt bra idé. Oj vad vi andra här på matforum skulle vinna på det!

crlhrv

många verkar tycka att det är världens enklaste grej att skärpa en egg. själv vågar jag mig inte i närheten av att försöka skärpa mina global-knivar (ja, jag har 4 stycken, och är rätt nöjd) på egen hand. och nu när jag läst att muhréns tabbat sig (bl.a. det som de paul skrivit om på andra forum) vet jag inte riktigt hur jag ska bete mig. jag har tidigare lämnat dem hos muhréns till ett för mig bra resultat - men nu är det alltså dags igen att skärpa. men hur? vågar jag köpa slipsten och göra det själv? är hiskeligt rädd för att förstöra knivarna för ever.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

dePaul

Citat från: crlhrv skrivet 2008-10-24 23:52
många verkar tycka att det är världens enklaste grej att skärpa en egg. själv vågar jag mig inte i närheten av att försöka skärpa mina global-knivar (ja, jag har 4 stycken, och är rätt nöjd) på egen hand. och nu när jag läst att muhréns tabbat sig (bl.a. det som de paul skrivit om på andra forum) vet jag inte riktigt hur jag ska bete mig. jag har tidigare lämnat dem hos muhréns till ett för mig bra resultat - men nu är det alltså dags igen att skärpa. men hur? vågar jag köpa slipsten och göra det själv? är hiskeligt rädd för att förstöra knivarna för ever.
Mitt råd är som alltid. Antingen tränar du mycket på skitknivar innan du ger dig på dina Globaler eller så köper du någon typ av "system", som t ex Spyderco TriAngle Sharpmaker, Norton, DMT, Lansky osv. Även då måste du dock träna lite innan du ger dig på dina bättre knivar.

I det aktuella fallet har Muhréns tagit tillbaka knivarna och försökt bättra på slipfasen, samt polisha upp hela bladet. Resultatet blev väl sådär. Man kan inte ersätta förlorad metall.

Problemet med just Globaler är ju att de har en zeroegg, dvs ingen primär eller sekundäregg. Bladet är jämnt avtaget ända ner till själva eggen (svagt konvex). Om du vill bibehålla denna slipfas så kan det bli jobbigt. Jag brukar strunta i det och lägger på en liten primäregg. Först när denna blivit för stor så återskapar jag ursprungsslipfasen.

CII

Citat från: dePaul skrivet 2008-10-24 16:55
Nja, inte så farligt Thomas. Men jag är härmed villig att gräva ned stridsyxan. Tillsammans skulle vi faktiskt kunna bidra till någon typ av FAQ. Vad sägs om det?

~Paul~

Låter bra Paul! Hur är det med dig Thomas? Är du med på att se till så att vi knivanalfabeter på forumet får möjlighet att lära oss mer?

dePaul

Verkar inte hända mycket på den fronten. Om någon är intresserad av enkla förklaringar på svenska så hör av. Ställ enkla frågor (inga frågor är för dumma!).

~Paul~

Markus138

2008-11-13 14:12 #38 Last Edit: 2008-11-13 16:13 by Markus138
Det verkar som det är i princip omöjligt att slipa sin kniv själv. Att helst ska det vara en japan som inte gjort något annat än slipat knivar. Är det ingen som tror på sig själv i denna tråd. Nu läste jag de två första sidorna och blev förbannad.

Jag slipar mina egna knivar och mina stämjärn. Jag vet att jag kan bli bättre om jag gör detta varje dag i en månads tid. Än så länge är jag nöjd med mina resultat. Misstag är till för att lära sig.
Vinklar och teorier har jag hämtat från böcker och diverse sidor på internet. Och det är ingen större vetenskap än att man bör vara noggrann och lite påläst. Men den största vinsten får man om man tror på sig själv och tror att man ska klara av jobbet.

Min favoritkniv är förörigt en Global  GS-5  Den passar min hand bra och den är vass.

dePaul

Hej Markus138! Håller med om allting förutom din smak när det gäller kockkniven!  ;D

Det kan ibland vara pita även för de som kan slipa. Men med diverse övningar och hjälpmedel så finns det ingen ursäkt för att behöva sända knivar till en slipfirma.

~Paul~

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal