Lammentrecote

Startat av agnetasch, 2008-04-26 12:53

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Igår grillade vi lammentrecote, det stod i alla fall så på paketet, inhandlat på Martin Olsson.Köttbitarna var små (ungefär som två tändsticksaskar lagda på längden) o trevligt marmorerade.
Jag googlade på lammentrecote (ska dom vara så små?) o hittar en försäljare som visar var entrecoten sitter på ett lamm.OK, det motsvarade storleken på mina bitar.
Men sen tittar jag på lite recept o då blev jag paff; här ska man ta 600-1000 g lammentrecote o helsteka den(mina bitar vägde kanske 60-100 g) o sedan skiva köttet i 2 cm tjocka skivor?? Är det entrecote man menar eller är det ytterfilé? Fast ytterfilén till en dovhjort väger bara 450 g (jag vägde söndagsmiddagen nyss) SÅ VAD ÄR EGENTLIGEN LAMMENTRECOTE?
Skulle det lilla röda märket på lammkroppen på bilden väga uppåt 1kg måtte lammet vara stort som en oxe!

annamaria

Jag grillade lammytterfilé förra helgen, den vägde nog runt 150g st. Ingen marmorering alls. Var den god?

agnetasch

Lammentrecot var faktiskt gott.Jag förhindrade den värsta koftsmaken med pressad citron o timjan,sen blev köttet riktigt mumsigt. Större än köttbullar blev dom dock inte ???

annamaria

Är det fettet som ger koftsmak menar du? Min filé smakade ingen kofta alls. Visserligen marinerad men ändå.

roffekock

annamaria jag tror agneta bara dribblar med oss HON HAR VÄL ALDRIG ÄTIT KOFTA. Om hon nu trots detta skulle ha gjort detta misstag får hon faktiskt skylla sig själv. ;D :D

/rolf numera kock
Matforum är bäst

agnetasch

Bäpp,bäpp...kofta kanske jag inte tuggat på men Lovikavantarna fick sig nog ett slickande då jag var yngre. Speciellt när det var fullt med små "snöpärlor" på dom ;D
Min koftfobi härstammar från barndomen när jag ofta blev serverad mammas älsklingsrätt; får i kål. Då pratar vi inte lammkött utan gammal fet tacka blandad med sönderkokt vitkål. Vem kan överleva en sån barndom utan men? :'(

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal