Mörk budgetchoklad

Startat av agnetasch, 2007-08-27 18:05

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Plöjde igenom veckans reklamlunta o hittade flera intressanta varor.Till att börja med;mörk choklad till budgetpris.Både Hemköp o Willys lockade med egna märken av 70-72%-ig choklad till det facila priset av 7.50(Hemköp) o 7.98(Willys) för en kaka på 100 g.Det gör ett kg-pris på c:a 75:-
Är det någon som smakat dessa chokladkakor?Smakar dom vedervärdigt eller kan dom ersätta en kaka med t.ex Maglio Santo Domingo 70%.I så fall har man ju gjort ett klipp eftersom den italienska chokladen har ett kg-pris på 580:-
Innan jag får i uppdrag att prova dessa budgetkakor vill jag föreslå att någon annan gör det,någon som kanske har en bit hemma av den svindyra chokladen att jämföra med ;)


agnetasch

Nähädå,själv är bäste dräng.Köpte en kaka mörk choklad på Willys idag.Deras eget märke,72%.Blää

Andreas

Jag tänkte faktiskt skriva i den här tråden häromdan men la det på att-göra-listan i huvudet istället. Och vad jag tänkte skriva var att jag har för mig att jag smakat just Willys choklad men att jag inte mindes hur den smakade och då kan den inte ha varit direkt dålig för det borde jag ha kommit ihåg... på vilket sätt blää? Bitter? Vass? Jolmig? Spretig? Härsken? Kletig?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag blev skrovlig i munnen när jag åt den o fettet la sig i gommen som ett lock.Den hade ingen lång,god eftersmak, den hade ingen eftersmak alls vill jag påstå.
Jag kanske hade för höga förväntningar,hur man nu kan ha det på en chokladkaka som kostar 7,98.Hur som helst så lägger jag nog till 6:- o får en Marabou Premium Dark,den är ju god men får väl ändå räknas till budgetchokladerna.

Andreas

Jag måste bestämt köpa in ett exemplar av Willys chokladkaka, det här med skrovlig mun och fettlock i gommen samt total avsaknad av eftersmak (höll nästan på att skriva eftersaknad av avsmak :)) måste undersökas! Kan jag minnas så fel eller kollade jag helt enkelt bara inte efter rätt saker..?

(Konstigt att ingen annan klivit fram och vittnat om lågprischoklad.)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Alla har väl så gott om pengar så dom köper inte sån sk-t ;)
Nu har jag testat Hemköps egna mörka choklad också. Plötsligt tyckte jag att jag kände igen den, samma mönster på kakan o samma smak som Willy´s! Kan det vara så? Samma choklad med olika förpackningar? Men är det inte olika kakaomängd? Jag får börja om från början >:(

Andreas

:)

Jag tycker det kan vara jättesvårt att prova choklad utan referens - det är som att smaksinnet blir tillvant när man äter en större mängd av samma - för att riktigt märka skillnader behöver man flera sorter på en gång, prova exempelvis köpa en willys, en marabou premium dark och en dyr typ Amedei (du kanske kan ta ett mobillån ;)) och växla om med bitar av varje.
Den som inte frågar får inga svar.

Fredrik Goldhahn

Alla verkar tro att en hög %-sats på chokladen är signifikativt med en god choklad av bra kvalitet. Tyvärr är det "trendigt" med choklad (se på alla festivaler som dyker upp) och alla vill rida på framgångsvågen. Så det resulterar i en djungel av olika choklader; somliga byter bara förpackning och lyckas med "Exklusivitet" locka till köp...nää, tänk efter före. De som av tradition "kan" det här med kvalitetschoklad är säkra kort...
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

agnetasch


Andreas

Nej men det är det där med att folk i allmänhet tror att hög procentsats skulle vara synonymt med god choklad börjar väl bli en lite väl gammal sanning, jag tror inte det är så hemskt många som lever i den villfarelsen i dessa dagar.

Jag tycker det är bra att vara fördomsfri och verkligen prova sig igenom choklad i alla prislägen. (Dessutom är det rätt kul att prova även sånt man inte gillar. ;))

Visserligen heter det att man får vad man betalar för men å andra sidan frågar jag mig vad tillverkningskostnaden och vinstmarginalen egentligen är för den dyraste märkeschokladen - är det inte faktiskt så att den absolut största delen av prislappen utgörs av själva märket?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag ville ge Willy´s billiga choklad en chanse till; i form av mörk choklad med päronsmak, kunde det vara spännande?Neeeej,chokladsmaken kan jag inte uttala mig om, den drunknar i den skarpa smaken av små finhackade pärontvålar(?) Är det någon som vill ha 9/10 av en chokladkaka?

Fredrik Goldhahn

Usch...nu kom jag på en riktigt äcklig kombination...så det ska nog postas i rätt tråd (O)Klockrena kombinationer, men päron och choklad lät riktigt illa!

Märkeschoklad i fina förpackningar = överpris; visst är det så! Amadei och Valrhona är rätt gott trots snygg förpackning iofs. När jag skrev "de som av tradition kan det här med märkeschoklad" menade jag sånna där choklader i stora block eller pellets som vi inom restaurang använder oss av från producenter som Valrhona, Weiss mfl mfl. Det finns riktigt schyssta choklader; olika bönor, odlingsområden, kakaohalter mm som gör dessa choklader fantastiskt användbara och goda...
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2007-09-16 11:55
Nu har jag testat Hemköps egna mörka choklad också. Plötsligt tyckte jag att jag kände igen den, samma mönster på kakan o samma smak som Willy´s! Kan det vara så? Samma choklad med olika förpackningar? Men är det inte olika kakaomängd? Jag får börja om från början >:(


Du har helt rätt, det är precis samma choklad. Titta på bild nummer tre, texterna är helt identiska.

Däremot håller jag inte med om att denna axfoodchoklad inte har nån eftersmak - jag får nämligen en lång efterhängsen besk och jolmig eftersmak av den. Och då menar jag bägge tolkningar. ;)

Första intrycket är att chokladen inte är så söt och drar åt det beska. Sen känns det precis som du är inne på - man får en läskig hinna i hela munnen och en fadd känsla av att själva chokladsmaken döljs av nåt liksom lite kemiskt. Sen har man en besk eftersmak ett bra tag.

Om Axfoods choklad säger jag kort och gott: Huvva!

(Ska det glada äldre paret på Hemköps kaka göra fattigpensionärer köpsugna på detta elände? Eller serveras kakan kanske till kaffet på våra äldreboenden?)
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Matforum är bäst

agnetasch

Duger väl åt brukarna;en kaka som julklapp från hemvården kanske ;D

Andreas

Axfood har faktiskt en ÄNNU billigare (minns tyvärr inte vad den kostar exakt) choklad under märket Eldorado, denna tillverkas i Tyskland och har en kakaohalt på 50%.

Den här chokladen har en helt annan karaktär än den märkt med Hemköp/Willys, istället för läskig hinna och besk eftersmak bjuds man här på sträv konsistens och en väldigt kraftig sötma. Alldeles för sött för mig, men ändå betydligt lättare att få ner!
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Tror den kostar 49:-/kg. Jag stod o tittade på den på Hemköp nyss, men tänkte att inte en äcklig chokladkaka till....;D 

Andreas

Du verkar ha bra koll på lågprissortimentet, vet du om det finns nån fler budgetchoklad hos exempelvis KF och Ica?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag handlar aldrig på KF, det finns ingen affär inom en mils omkrets, så där kan jag inte svara. ICA får jag kolla lite närmare; Euroshopper har ju ljus choklad, de kommer säkert med mörk snart. Lidl har ju massor av mörk/halvmörk i  olika kakaograd.

Lucy

Hej, jag älskar mörk choklad men den ska vara allra minst 75, helst över 80 och upp till 90% men jag kanske är lite knäpp, gillar bitterheten. Jag vet inte vad ni andra skulle tycka om den här chokladen men som någon nämnde så har ju lidl några olika sorter av choklad i olika procentsatser. Den här kakan är på 125 g och kostar 15.90, är ju inte jättebudget men helt ok ändå tycker jag. Den som är på bilden är 81% men de har som sagt andra. Nu får jag be om ursäkt för att bilden är i stort format, jag är URKASS på datorer och vet inte hur jag förminskar och sånt och har dessutom bara en liten ynka mobilkamera men man kan nog se hur chokladen ser ut i alla fall. (om nu bilden kommer med, ser så konstigt ut när jag försöker bifoga, annars heter den Arriba Superieur och är en mörkröd förpackning...)Jag tycker att den är god, fyllig och med en ganska lång eftersmak, viss sötma trots bitterheten. Ni får väl prova om ni har lust ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal