Frukost, lunch, middag...

Startat av kryddburken, 2007-05-14 14:46

Föregående ämne - Nästa ämne

kryddburken

Med tanke på våra varierande slag av middagar vi presenterar i tråden http://matforum.nu/index.php?topic=83.0
kan det vara intressant att höra hur resten av era dagar är upplagda med start av frukost!

Här hemma går maken & jag upp 05:00, kokar rågflingegröt och gör varsin grov smörgås med skivat grönt på, till det mjölk & en frukt, gäller barnen också!

Till lunch har vi alltid salladslådor med oss till jobbet, barnen äter på dagis! lunch & mellanmål. 

Vissa dagar börjar jag inte jobbet tidigt på morgonen utan jobbar sen eftermiddag/kväll, men då förbereder jag alltid mat på dagen så den är klar när de kommer hem!

Framåt 17:30/18:00 äter vi kvällsmat. Jag gör alltid lite bastantare mat till just kvällsmiddan. Mannen har ett tungt & fysiskt krävande arbete och uppskattar mycket kolhydrater därav ganska mkt pasta & ris i just veckorna!

Efter kvällsmiddan blir det en frukt & naturell yoghurt till barnen, mannen & jag äter inget därefter.

Till kvällsmiddag serverar jag alltid en fräsch sallad eller andra grönsaker & naturligtvis ett knäckebröd! ;-)
Så ser våra mat-dagar ut!

Fler varianter?

crlhrv

2007-05-14 15:17 #1 Last Edit: 2007-05-14 15:19 by crlhrv
Mycket olika när jag vaknar och äter frukost, men en vanlig vardag går jag upp runt 7 och äter frukost bestående av två koppar kaffe, havregrynsgröt (med MYCKET lättmjölk och helt utan socker eller sylt) och ett glas proviva.

Lunchtiden varierar också beroende på hur mycket som måste göras i skolan men brukar ofta bli runt 13-14 och brukar vara rätt torftig, t.ex. en liten sallad, en fylld baguette (i göteborg får man en stor fylld baguette och dricka för 25:- på vartenda ställe), keso och banan eller som i dag, en wasa sandwich med en cola light.

Middagen någonstans mellan 18-20 är lite bastantare och den lagar jag i 95% av fallen från scratch, halvfabrikat eller färdigrätter endast i yttersta nödfall. Typ av middagsmat varierar helt beroende på humör, ork och tid. Inte sällan fungerar också matlagningen som lugnande efter en stressad dag, men gud nåde den som stör mig då ;). Äter mycket kött och tyvärr alldeles för lite grönsaker.

Allt som allt äter jag inte speciellt mycket under en vardag, dock brukar det bli rätt annorlunda på helger och vid ledighet. När jag är på landet brukar käften gå i ett och då är det främst godis och onyttigheter som slinker ned. Är man ledig så är man.
Jag skulle önska att jag hade mer pengar och tid att äta en näringsriktig lunch då jag vet hur den direkt påverkar mitt eftermiddagshumör och min effektivitet. Men skolan är ofta stressig och man får äta på stående fot mellan två föreläsningar eller när man är på väg någonstans.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Kul trådintiativ kryddburken!

Här blir det alltid ett par smörgåsar till frukost och ett stort glas juice oftast apelsin. Gärna färskpressad men det blir tyvärr inte så ofta. Jag är petig med bröd så det måste vara färskt eller nytinat och helst hembakt. Pålägget är oftast skinka, ost eller korv (pepparsalami är en favorit). Lite paprika eller gurka piffar upp mackorna men det hinns inte alltid med. Har svårt att äta mycket på mornarna även om det säkert hade varit bra med en redig tallrik fullkornsgröt då.

Lunch intas mellan 12-13. Jag är nästan aldrig hungrig innan lunch av någon anledning. Ibland äter jag ute, ibland rester eller nylagat och ibland den där (ibland hemska) färdigmaten jag skriver om lite beroende på hur mycket tid jag har.

På eftermiddagarna blir vissa dar nån macka, sällan fikabröd och nästan alltid ett par frukter från fruktfatet.

Middagen äts oftast någon gång efter 18 och den består nästan alltid av redig hemlagad mat. Blandar rätter i största möjliga utsträckning - kött - fisk - fågel - vegetariskt - potatis - pasta - ris - och äter ganska mycket grönsaker. Försöker skära ner på mejeriprodukter typ grädde och creme fraiche så mycket som möjligt, är lite småarg på att mejerierna tar alla möjliga grepp för att få oss att äta mer mjölkprodukter, vi svenskar måste väl ha världsrekord i att äta rätter där sånt ingår?

På kvällarna slinker det ner en och annan frukt och ibland fika.

Fredagar och lördagar brukar ha lite lyxigare prägel och då blir det alltid en god efterrätt också.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Frukosten är ett nödvändigt ont för mig.. Kliver upp 06:00 på vardagarna och har ingen större aptit egentligen..
Helst skulle jag endast dricka 2 koppar kaffe om jag kunde.
Men eftersom jag har ett fysiskt krävande arbete så måste jag äta.. Annars orkar jag inte långt innan Lunch.
Så till frukost blir det inget finlir helt enkelt!. Antingen så lagar jag microgröt med russin i, eller så äter jag en stor tallrik Corn Flakes med mjölk. Avslutar frukosten med 2 muggar kaffe.
Middagarna på veckorna ser så olika ut så jag vet knappt vad jag ska skriva..
Ibland kan jag lyxa på en en 4 rätters thaibuffe, och ibland blir det bara korv och makaroner..
Hur det blir beror på hur trött jag är efter dagens arbete.
Äter gärna frukt till en film innan sänggåendet.. Just nu så har det blivit mycket vindruvor  :)
På helgerna blir det alltid nånting bättre.. Då lägger jag gärna ner mycket tid på matlagningen och provar ofta på nånting nytt.. När jag handlar låter jag fantasin leka runt lite bland div. mat och tillbehör, och bestämmer ofta då vad vi ska äta.
Är köttälskare uti fingertopparna så det blir mycket sånt på helgen i olika former.
Frukosten på helgerna brukar jag äta senare.. Runt 10-11 snåret nån gång, och min favoritfrukost är thaiomelett, stekt bacon och en tallrik yoghurt.

justrom

Så här ser min standarddag ut.

Frukost: Kliver upp när jag vaknar vilket vanligtvis är kl 7. Som tur är så är jag alltid hungrig! På vintern blir en typisk frukost havregrynsgröt med lingonsylt, en apelsin, två smörgåsar med diverse pålägg och en kopp svart te. På helgen blir det även en kopp kaffe. Ingen stress för mig iaf.

Lunch är oftast en lunchlåda eller så äter jag på något lunchställe. På helgerna lagar jag något hyffsat snabblagat.

Middag är väldigt varierat. Jag brukar ju posta i "Vad blir det för middag" så där ser ni ungefär vad jag äter.

Sweber

Frukost 6.45, två mackor och mycket kaffe. Lunch, oftast kl 11, mat på lunchhak, kväll mackor igen eller enklare mat, oftast mella 18 och 19.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kari

2007-11-08 10:11 #6 Last Edit: 2007-11-09 12:14 by elka
Vi kanske kan hjälpas åt att få en bättre frukost och lunch kultur och tipsa varandra? Det är dagens viktigaste måltid enligt många. Trevligt och gott dessutom.

Hur ser Din frukost ut? Nyttig, alltid samma eller inte alls? Kopp kaffe och en cigg?

Brukar det bli någon lunch? Lagat eller lagat på lunchställe? Djupfryst på affären?

Middagar är ju en annan tråd...  ;D

Anne

Frukost är nästan alltid ett glas c-vitamin-brus och ett par mackor. Ibland te, om vi har tid. Ibland en frukt om det finns någon god hemma. Inte världens allra bästa rutiner, som ni hör, och oftast är det j-igt bråttom.

Helgerna är lugnare, och då blir det ALLTID kokt ägg. Hyfsat ofta brunch, kanske med bake-up bröd, eller bröd från närmaste bageri, eller ibland äggröra, pannkakor eller något annat lite roligare. Det beror lite på hur dagsplanerna ser ut :)
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Suck; tre muggar kaffe med ekologisk mellanmjölk :-[
Dock inga cigaretter längre :D

Kari

2007-11-08 10:35 #9 Last Edit: 2007-11-09 12:21 by elka
Helger är gott. Frukost med Hjärtat. Gröt eller yoggi, smörgåsar, ägg, juice, kaffe med kaka och melodikrysset. Ljusen tända och knaster från brasan. Det är våran goda vana!

I veckan blir det lite si och så med frukosten, som sämst en banan och juice.

Jo, gröt.. Havregrynsgröt är inte dumt har vi upptäckt, lite äppelmos och mjölk till så blir det en (5/5) faktiskt.
Russin som extra topping gör gröten lite roligare att se innan den värmer gott i magen.

Visst, gröt känns lite "old time" men varför inte? Finns det fler som gillar gröt?

ttt


--------------------------------------

Lunch fuskas det med i veckan, det erkänner jag.

Men helger och lediga dagar är det skogsmat http://matforum.nu/index.php?topic=871.0 eller McD men helst Sushi om man inte är ute i båten eller urskogen.

agnetasch

Du har rätt, havregrynsgröt är jättegott. Men det måste vara lingonsylt till :o

justrom

Ni kan ju kolla in denna tråd också:
http://matforum.nu/index.php?topic=146.0

Där finns min standardfrukost.

kryddburken

startade en liknande tråd för en tid sen, det går kanske att pussla in den här i frukostklubben! :-) Andreas??
http://matforum.nu/index.php?topic=146.0

Andreas

Vem kan bli gramse på dig Elka? :) Nu är det hopklistrat enligt önskemål.

Ni som bara skrivit in frukost får gärna gå in och klicka "ändra" på era egna inlägg och komplettera med era luncher och middagar och övriga måltider också. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Groo

Frukost.
Alltid havregrynsgröt, oftast med egen äppelmos + juice. Ostmackan tar jag med till morgonkaffet på jobbet.

Lunch, numera nästan jämt på en superb lunchresturang med bra varmrätter och ett fantastiskt buffebord. Det bästa är att man betalar för tallriken sen får man ta hur mycket och vad man vill. Kan dock bli lite konstiga kombinationer...

Middag beroende på tid, familje middagar inte så ofta numera på vardagar, men vi försöker laga mat och ha ett minimum av halvfabrikat..

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal