Klorbadad kyckling

Startat av kurt, 2008-05-03 04:37

Föregående ämne - Nästa ämne

kurt

EU:s experter har kommit fram till att användningen inte hotar människor eller miljö, därför kan man tvingas släppa in Amerikansk kloroppad kyckling i EU. I USA är det sedan länge tillåtet att doppa slaktade kycklingar i klordioxid för att bli av med bakterier som salmonella och campylobacter. EU har däremot förbjudit sådana kemiska duschar och reningsbad vilket retat upp USA som anser att förbudet hindrar den fria världshandeln.


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1205315.svd

Nu borde ju det här också vara relevant för en del andra metoder för att behandla mat. Strålning av mat kan ju knappast anses hota människor eller miljö. Därmed skulle vi kunna få köttfärs som förvaras i rumstemperatur med mycket lång hållbarhet, endast den kemiska härskningen av fett begränsar hållbarheten!

agnetasch

Europeiska kycklingar kanske också skulle behöva sig ett klorbad mot salmonella:
"Var fjärde kyckling inom EU har salmonella. Det slår EFSA, den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, fast. Siffran skiljer sig dock stort mellan EU-länderna. Värst är Ungern med 68 procent smittade höns, Polen 58 och Portugal 44 procent. Sverige var bäst i EU med noll procent"
Så vad du än gör; välj svensk kyckling!

Rookie-T

Mjo om du vill vara mesig! Living on the edge. Dock så har jag hört att fransmännen har den bästee kycklingen i smaksynpunkt. Free ranged and all.
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Andreas

Är det alltså helt ofarligt att få i sig klordioxid?

Finns det annan mat som tvättas på det här viset?

"amerikansk lågpriskyckling" står det - kan de verkligen föda upp kyckling såpass mycket billigare att det är lönt att frakta hit den därifrån?

Agneta: det här med salmonella, är det ett så stort problem egentligen? För när man lagar kyckling är man hur som helst noga med hygienen samt att man äter den ju inte rå.

Rookie-T: Vad kan det i så fall vara som gör att fransmännens kycklingar är godare, har de nån speciell kycklingras eller får de nån speciell sorts foder?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

2008-05-03 14:45 #4 Last Edit: 2008-05-03 17:32 by Hasse
Om köttet är så dåligt att det måste desinficeras innan det säljs, så betackar jag mig. Även om klordioxid inte är skadligt. Det enda rimliga är producera bra kött som inte behöver "fräschas upp" på konstgjord väg.

Frågan om bestrålning för att förlänga hållbarheten är lite knepigare. Å ena sidan känns det onaturligt att bestråla mat, men å andra sidan har jag inga betänkligheter mot klassiska burkkonserver. Enda skillnaden är egentligen på vilket sätt man tar kål på bakterierna, med strålning eller värme.

När man talar om strålning är det lätt att tankarna glider mot Tjernobylkatastrofen. Strålning uppfattas som obehagligt och farligt. Det syns inte, luktar inte men kan döda. Det debatteras hej vilt om huruvida mikrovågsugnen är skadlig. Jag respekterar oron hos folk, men blir lite irriterad på dem som inte accepterar sakliga argument. Jag vet att bestrålad mat inte själv strålar. Den blir alltså inte radioaktiv. Det står naturligtvis var och en fritt att välja bort bestrålad mat och mikrovärmd mat. Men det finns inga fysikaliska skäl att göra så.

EDIT: Måste förtydliga vad jag menar med "fysikaliska skäl". Jag menar att det finns inte några "rester" av strålning kvar i den bestrålade maten. Men maten i sig kan förändras som ett resultat av strålningen. Det går genom kemisk analys att avgöra om ett livsmedel är bestrålat eller ej.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-05-03 14:09
Det här med salmonella, är det ett så stort problem egentligen?

Nej, salmonella är inget stort problem om man tillagar kycklingen korrekt.
Mitt inlägg var egentligen en känga till EU; man ska inte kasta sten när man sitter i glashus. EU skriker för att USA löser salmonellaproblemet på sitt (äckliga) sätt medan de själva inte verkar intresserade av att lösa några problem.
Jag älskar kyckling o äter det varhelst jag kommer i världen (dödslängtan?) o tycker att Grekland, Portugal o Spanien har urgoda kycklingar. De är ofta lite större o fetare än svenska fåglar. De gårdsungtuppar jag köpt på senaste tiden är också lite större o smakar lite bättre än affärernas viktväktarkycklingar. Men det är väl av ekonomiska skäl man knipsar kycklingarna så unga o smaklösa. Då kan vi ju föreställa oss hur USA-kycklingarna smakar (+en doft Klorin)

Andreas

Klippte ut fortsatt diskussion i ämnet "Är det nån skillnad på kyckling och kyckling? Är utländsk kyckling godare?" till egna tråden http://matforum.nu/index.php?topic=1643.0 och så försöker vi hålla oss till klorbad och liknande i denna tråd.

Hasse: Men desinficeras köttet för att det är speciellt dåligt? Handlar det inte "bara" om att man just vill öka hållbarheten precis som det du är inne på med bestrålning?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Nja, jag tycker nog att det är skillnad. Om köttet är smittat med salmonellabakterier, så tycker jag att det är ett dåligt kött. Även om det är ätbart efter att bakterierna dödats på något sätt. Jag har läst att ett friskt kött är sterilt, men att det så småningom förorenas av bakterier i omgivningen.

Magkänslan säger att jag inte heller vill ha bestrålad mat. Men om det är ett effektivt sätt att sterilisera mat utan att använda kemikalier eller värme, så kan jag heller inte se något fel med det.    ???

Andreas

Sant Hasse, det där är en knepig fråga, kanske är det mest rationella att stråla maten men ofta kolliderar det rationella med vad som känns bra och etiskt.

EU har i alla fall nu sagt fortsatt nej till amerikanska kycklingar men frågan ska utredas vidare, EU:s organ för livsmedelssäkerhet ska ta reda på om klordoppning är farligt. Vår jordbruksminister "Eskil Erlandsson anser att risken att man med klormetoden odlar fram resistenta bakterier som det inte finns behandling emot är allt för stor." http://www.atl.nu/Article.jsp?article=46814
Den som inte frågar får inga svar.

Rookie-T

Känns det inte lite som att om man godkänner klorbadad kyckling så "öppnar man portarna" för fler "modifieringar" på maten? Känns ju lite sådär. Samt  om klorbadad kyckling håller sig bättre resulterar i att de kycklingarna blir billigare så måste ju de andra producenterna göra liknande mumbojumbo grejjer för att pressa sina priser vilket leder till att SJYST kyckling blir både svårare att få tag på och ökar i pris.

Även detta gäller ju strålad mat i alla dess former. Vanlig mat får lida.


Jag tycker vi männsikor i I-land som sverige ska visa hänsyn till råvarorna! Det spelar ju ingen roll hur bra kock du är eller vilken utrustning du har för du kommer aldrig få ett riktigt bra resultar om du inte kör på bra råvaror.
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

agnetasch


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal