Julbordet på väg bort? Vad försvinner och vad kommer?

Startat av Andreas, 2008-12-17 07:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

TT har i dagarna kablat ut en artikel med den skrämmande rubriken "Julbordet på väg bort". http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4258975

Bort? Ja enligt Richard Tellström, måltidsforskare vid Grythyttans restaurangskola. "- I takt med att vi skapar nya familjebildningar med bonusbarn och plastbarn funkar inte julbord, eftersom ett julbord förutsätter att man är fast på en plats och att man är ganska många. ... En festmåltid är ett bättre alternativ på julafton, menar Richard Tellström, och föreslår en start med skaldjur, ostron, champagne, en köttbit till varmrätt och ost och en festdessert som avslutning."

Skaldjur, köttbit och ostbricka? Det låter ju inte alls vidare juligt! Fast längre fram i artikeln så tror han ändå inte att julskinka, sill, snaps, köttbullar, prinskorv försvinner. Däremot står revbensspjäll, risgrynsgröt, grön- och rödkål, lutfisk, färdigköpta syltor och sillsallader på Tellströms julbordsdödslista. Ersättare förutspås bli vegetarisk och vegansk mat, sallader, lådor, gratänger, piggvar, sjötunga, klassiska plattfiskar, gås och kalkon samt mer färdigmat.

Undrar hur han kommit till de här slutsatserna?

Ligger det något i detta?
Den som inte frågar får inga svar.

ena

tror inte det ligger spec mkt i det. Hemmavid är folk traditionella! Vi har provat att minska ner på maten men det är alltid nån som vill ha det och nån annan nåt annat så i lsutändan vart det ingen minskning ändå ;)

Däremot vill många ha ett alternativ till julbordet när man ska äta ute för att "orka" med sitt eget på julafton. Både där jag jobbar nu och där jag jobbade tidigare har vi serverat "alternativ" julmat och det är mkt uppskattat, då ofta med kommentaren att nu är man ju inte trött på julmaten innan det verkligen är dags. :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch

Kanske själva sättet att äta julbord försvinner; att man sitter ner hela släkten o äter ett dignande smörgåsbord tillsammans. Men julmaten kommer nog att bestå. Rör inte min skinka!
Här hemma köper eller lagar vi våra julfavoriter o har i kylskåpet. Sen får man äta som man vill, plocka av vad man gillar o äta det ensam eller ihop med nån. Är vi konstiga?
Dom utrotningshotade rätterna revbensspjäll, lutfisk o julkorv med brunkål äts som middagsmat före o efter jul.
Konstig att inte lax nämns i artikeln. Nuförtiden består ju halva julbordet av lax; kall-o varmrökt, gravad, rimmad o kokt. Eller är det bara här på västkusten?

Andreas

Nä jag tycker det låter ganska normalt. :) Och jo sant med laxen, nog är det då bra mycket lax norröver också...

Citat från: ena skrivet 2008-12-17 09:47
Både där jag jobbar nu och där jag jobbade tidigare har vi serverat "alternativ" julmat och det är mkt uppskattat, då ofta med kommentaren att nu är man ju inte trött på julmaten innan det verkligen är dags. :)


Nu blev jag nyfiken, vad är det för slags alternativ julmat?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Jag åt ett julinspirerad buffé för några helger sedan - mycket gott och trevligt. Många konstigheter med juliga smaker. Mycket sallader, veg.Jansson med massor av kryddpeppar/nejlikor i. Bläckfisk - var inte gott med smak av kanel. Olika vegetariska patéer. Kalkonfile, ja massor av gott. Bröden var också super med mycket frukt i. osv osv

ena

Alternativ -tja...välj en sitttallrik till förrätt, eller varför inte en grönkålsoppa...sen till varmrätt väljer man tex senapspanerad lax med grönkålsfräs o julig äppelkompott, heta revben med kålrotskompott eller en vegetarisk jultallrik med lite småt o gott på (linsgryta med kanel, svamppaté, nötbollar mm) och efterrätten en konfekttallrik eller en osttallrik... så såg det ut där jag jobbade förut...
Där jag jobbar nu serverar vi en 5-rätters där vi blandat svenska o amerikanska influenser... :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Nilsson

Där min far arbetar har man internationella samarbeten med Tyskland sedan länge och av någon anledning har man kontinuerliga möten bara för att prata ihop sig två gånger om året. Dessa är förlagda så att tyskarna kommer till Sverige i December för att kunna äta julbord och Svenskarna åker till Tyskland när den vita sparrisen precis skördas och äter färsk sparris.
Kanske är julbordet på julafton på väg bort men julbordet som koncept är definitivt inte något som försvinner, snarare så att vi kanske exporterar konceptet med ett Svenskt Julbord till andra delar av världen.

När jag som yngre bodde som utbytesstudent i Kanada var det inte alls ett svårsålt koncept och så vitt jag vet äter de köttbullar och skinka där än idag... :)
Älgfilé tillagas gott och enkelt genom att man slår på spisen, ställer dit pannan och visar pannan för filén innan den tunnskivas och äts.

Mickan

Min morbror bjuder alltid på jullunchen på julafton och redan förra året skippade han julbordet. Detta var då inte uttalat innan men jag blev glad. Vi bjöds på en alldeles enastående 5-rätters med fantastiska viner till. Jag upplevde att alla uppskattade detta men förstod nyligen att det inte alls var så. När Peter avslöjade att det blir på samma sätt i år meddelade ett par att de inte kommer. Blir det inte julmat stannar de hemma.

För mig är sällskapet viktigast och vi äter julbord med jobbet en vecka innan, hemma kvällen före samt hos svärmor på juldagen. Det räcker bra för mig!
Video meliora proboque deteriora sequor

Fröken Dill

Lite kan man väl modernisera, med några nya inslag, men det känns ju inte som jul utan julbord. Grisfötter, revbensspjäll, lutfisk, grönkål och syltor har vi aldrig ätit. Ålen går bort numera av etiska skäl. Min systers julsallad med fänkål, apelsin, rucola och granatäppelkärnor har tillkommit. Likaså hemodlad NYUPPTAGEN potatis. Hoppas det lyckas i år igen!
Hälsar fröken Dill

Hasse

För mig är det egentligen bara sillen och skinkan som är "heliga" på julbordet. Sill för att jag tycker det är så gott, och skinkan för att det är tradition.

Fast jag håller med Mickan, inte är det ett måste att äta julbord på julafton. Hennes morbrors idé att servera femrätters på julafton tycker jag är lysande! (För övrigt tycker jag det är oförskämt att nobba en inbjudan för att maten inte passar.)

annamaria

Jag skulle bli uppriktigt ledsen om Svärmor skulle servera annan mat än hennes ljuvligt goda julbord på Julafton. Då blir det jul för mig när det är dags.

Mickan

Jag vill inte heller ha jul utan julmat men för mig spelar det inte någon roll vilken dag det blir. Många brukar det bli då maken är galen i julmat och många av julens rätter går inte att göra lite av och många blir extra goda vid stora satser.
Video meliora proboque deteriora sequor

hobbykocken

jag tror lite tvärtom jag. I alla fall om jag ser till människor i min närhet. Detta med "förnyelse" av julmaten verkar snarare vara påväg att försvinna, just här då.
Nu börjar folk vilja ha tillbaka äldre klassiker och många gör egen sill och andra inläggningar mm, som man gjorde förr. Det är roligt tycker jag :)

Filippa

hm, ja..julbord. Jag har rest så mycket över jularna att det inte är en nödvändighet men jag tycker det är gott och hör till med åtminstone ett minijulbord med mina egna favoriter om jag är hemma. Så skinka, sill, rödkål, gravad lax , janssons och åtminstone för pappas del en grisfot.

Däremot kan man väl liva upp det med mer grönsaker som vi numera har tillgång till året runt. Och lutfisken är given många andra dagar, men inte just på julafton

Lucy

Aj, nu kommer jag väl vara väldigt motvals men jag är faktiskt inte alls någon julbordsmänniska, tycker helt enkelt att det blir för mycket av allting, för mycket smaker och svårt att tycka att nåt blir gott när det är massor av allting. För mig räcker det med gravlax på julafton, eventuellt en sillbit men julbordet hoppar jag mer än gärna över.

dePaul

Jag tror att julbordet på sikt kommer att försvinna för att ersättas med halal-kött, harissa, kebab, baclava, tahini och kokt lamm med korianderfrön och russin  :-\.

~Paul~

Mickan

Idag ska jag äta julbord med jobbet. Blir på ett ställe som startade med enbart catering men som nu har lokaler för slutna sällskap. Jag har ätit deras cateringmat några gånger och det har inte varit helt lyckat. Tyvärr har de valt att servera vissa saker ljumna eller kalla som skulle passa bättre varma. Det brukar också vara många majjostinna röror.

Med andra ord vet jag nog på ett ungefär vad som väntar ikväll. Jag tror och hoppas att just dessa kletiga röror med majjo som man få på julbord försvinner. De tillhör väl de rätter som serveras på julbord på lokal men inte hemma.
Video meliora proboque deteriora sequor

Ia

Jag tror julborden kommer satsa mer och mer på vilt! Sen tror jag även att mammascans köttbullar och rödbetssallad på burk kommer försvinna. In med det klassiska, det goda! Bort med fusket :)
Ia´s Matblogg

Kari

Traditioner håller vi nog i hårt. I och för sig åt vi sushi förra julen...  :-X

Mickan

Citat från: Mickan skrivet 2009-12-15 09:52
Idag ska jag äta julbord med jobbet. Blir på ett ställe som startade med enbart catering men som nu har lokaler för slutna sällskap. Jag har ätit deras cateringmat några gånger och det har inte varit helt lyckat. Tyvärr har de valt att servera vissa saker ljumna eller kalla som skulle passa bättre varma. Det brukar också vara många majjostinna röror.

Med andra ord vet jag nog på ett ungefär vad som väntar ikväll. Jag tror och hoppas att just dessa kletiga röror med majjo som man få på julbord försvinner. De tillhör väl de rätter som serveras på julbord på lokal men inte hemma.


Usch, vad illa det var! Värre än jag kunnat föreställa mig. Lite, dåligt lagat, halvfabrikat, dålig påfyllning och allmänt konstig blandning.
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal