Att länka till sin blogg eller liknande

Startat av Kari, 2009-03-24 13:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Hur ska vi länka, enkelt eller snyggt?

Länk i klartext - långa länka
3 (37.5%)
Forumkod BBC - korta länkar
1 (12.5%)
Forumkod BBC - korta länkar med färg
3 (37.5%)
Inte alls
0 (0%)
Annat förslag - berätta hur
1 (12.5%)

Antal personer som röstat: 8

kjpil

Jäjä, jag ska inte hårddra ämnet med massa exempel på vad folk gör för att generera trafik till sina siter med olika syften som jag brukar. Tror jag förstår hur du ser på saken Hasse och har full respekt för det. Osäker på om du är med på hur jag betraktar ämnet, jag tror att jag betraktar det ganska likt som dig. Sak samma, jag tror jag vet vad som gäller i alla fall.

Andreas

[Anne, Hasse: intressant diskussion, spann vidare på den i den här tråden: Finns inga gränser för hur många recept man får stjäla?]

Citat från: kjpil skrivet 2009-05-09 18:12
dagens mat är väl både för att dela med sig inspiration och för länkar in mot bloggen = seo, annars antar jag att allt hade skrivits in? gäller samma taktik för övriga trådar ?


Nej. Att berätta om vad man lagat, bakat eller grillat osv. i dessa respektive trådar skall vara i syfte att inspirera, inte att hamna i sökmotorerna. Tanken är att folk ska skriva kort och lättsamt kring det det gäller, gärna med bild.

Publicering av hela recept i den här typen av trådar har aldrig varit syftet. Men vi vill gärna att man postar länk till receptet om man har så att folk direkt kan hitta det utan onödiga följdfrågor, om länken sen leder till den egna bloggen eller till Icas receptsajt saknar betydelse. (Att sen vettigt utformade länkar rent generellt gör att matbloggare har bättre chans att bli hittade på vettiga sökord är en annan historia.)
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

Citat från: Andreas skrivet 2009-05-10 19:17
i dessa respektive trådar skall vara i syfte att inspirera, inte att hamna i sökmotorerna.


Alla länkar jag lagt till min blogg till okända människor någonsin är för att generera trafik, det vill säga seo, en annan kanske bättre formulering är att jag hoppas att någon annan kan ha glädje/bli inspirerad av recept, text eller vad det nu handlat om - jag ser ingen skillnad mellan de olika formuleringarna. Några ekonomiska intressen finns inte. Oftast skriver jag iofs i diettrådar kring ämnen jag också skrivit om på egna sidor - fast utan länkar för att det går att vara mer specifik och få mer givande diskussion på det sättet.

Ni kan inte gilla sidor lik relevansanalys.se ? (jag tycker att den är väldigt intressant)

Andreas

Hmm jag förstår inte vad det har med saken att göra?

Så vad är ditt huvudsyfte, att delta i intressanta diskussioner eller att posta länkar till dig själv?

Visst förstår jag att många använder Matforum för det sistnämda men då ska det skötas snyggt så att det åtminstone inte ser ut som att länken till den egna hemsidan är huvudsaken. Alltså inte "besök den här länken" utan "via den här länken kan ni hitta mer information om det jag just kortfattat berättade".

Hasse uttryckte det bra, målet bör vara att det du skriver är meningfullt och begripligt utan att man måste klicka på en länk, dvs. har du skrivit något bra på din blogg så får du gärna skriva en kort sammanfattning i relevant tråd tillammans med en länk på samma sätt som man även får posta länkar till tidningsartiklar, forskningsrapporter och liknande.
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

Citat från: Andreas skrivet 2009-05-12 11:17
Så vad är ditt huvudsyfte, att delta i intressanta diskussioner eller att posta länkar till dig själv?

Ja, vad tror du - det verkar ju som om du läst mycket av vad jag skrivit på forumet?
Med ett sådant huvudsyfte hade väl tid/effektivitet vägts in - svaret borde säga lite om min intelligenskvot :)

Andreas

Har inte läst ditt svar förän nu men det var mer en retorisk fråga ut i luften än specifikt till dig. ;)
Den som inte frågar får inga svar.


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal