Kan man använda yoghurtkultur till hemgjord ost?

Startat av Skogis, 2013-01-24 11:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Skogis

Jag har blivit väldigt sugen på att göra egen ost och efter lite efterforskningar på nätet har jag hittat att man ska syra mjölken innan man tillsätter löpen för att få bättre smak på slutprodukten.
Man ska kunna hälla i en skvätt filmjölk för att starta syrningen vilket verkar både enkelt och lätt men fungerar det?
Det går inte att använda högpastöriserad mjölk eftersom den är helt befriad från alla sorters bakterier, hur fungerar det då med filmjölken? Den är högpastöriserad med tillsatt filmjölkskultur.
Jag har tillgång till yoghurtkultur i pulverform så min tanke är att använda den istället.
Funkar det?

kurt

Yoghurtkultur består nästan uteslutande av Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus och Streptococcus thermophilus, dessa växer vid 42 grader dessa arter används aldrig vid kommersiell osttillverkning.

Oftast används olika stammar av Lactococcus lactis vid tillverkning av hårdostar, därför är det bättre att utgå från filmjölk som oftast har en syrningskultur som består av olika stammar av  Lactococcus lactis subsp. lactis och  Leuconostoc mesenteroides subsp. cremoris. Dessa har en optimal tillväxt vid ca 25 grader.

Skogis

När det blir dags för hårdost får det bli med fil som syrningskultur. Provade att göra Haloumi som ett litet övningsprojekt. Enkelt och gott  :)

agnetasch

Citat från: Skogis skrivet 2013-02-03 10:51Provade att göra Haloumi som ett litet övningsprojekt. Enkelt och gott  :)
Det där låter spännande. Hur gjorde du då?

Skogis

Min första tanke var att göra vanlig hårdost men den ska lagras och jag vill veta om jag lyckats nuuuu! Att valet föll på Haloumi kan jag skylla på priset för att köpa och mängden som jag konsumerar. Jag fick ut ca 2L Haloumi på 10L mjölk, rena klippet!
Receptet jag följde var
10L mjölk ohomogeniserad, lågpastöriserad värms till 32°. tillsätt 3-4ml löpe rör om så löpen fördelas. Låt stå i 1 timme. Skär ostmassan i 2cm kuber i grytan, värm till 42° under omröring, håll tempen i 20min och rör regelbundet. Häll ostmassan som nu har blivit lite gummiaktig i en sil eller silduk och forma till en ost. Kan göras i silduken eller ostform. Låt osten rinna av i 1timme. (Man kan ha tyngd på osten för att få ut lite mer vassle) Under tiden kokar man upp vasslen till 90°, tillsätter 3/4dl vinäger och rör runt lite. Sätt på locket och låt vasslen sätta sig. Nu har du ca 2dl Ricotta flytande runt i vasslen :) Sila bort Ricottan och värm upp vasslen igen till 90°. Stäng av plattan. Skär osten i portionsbitar och lägg dessa i den uppvärmda vasslen. Osten är klar när den flyter upp till ytan(45-90 minuter) Låt bitarna simma runt i 15 minuter. Fiska upp bitarna och lägg på en handduk som ligger på ett grillgaller, salta ytan och låt torka 30 minuter. Vänd bitarna då och då och salta andra sida också. Blanda 20° saltlake med lika stor del vassle och låt svalna. Lägg godbitarna i laken. Jag provade osten redan dagen efter och den var hur smaskig som helst.
Så länge den ligger under ytan på laken så kommer den att hålla i 2-3 månader.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal