Sichuan

Startat av annamaria, 2010-02-23 20:40

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria

Vad smakar egentligen Sichuan? Jag hittade precis ett recept på Biff Sichuan - där oljan smaksätts med Sichuanpeppar. Vad är detta egenligen? Jag har också här på Matforum sett benämningen "Sichuanmat". Vad är då det? Använder ni Sichuanpeppar? Kan man byta ut det mot något annat? Det är dåligt med Sichuanpeppar här i byn. Får väl kanske beställa på nätet annars.

kryddburken

Jag har en sichuanolja som jag bl a. smaksätter spagettin med till köttfärsås! Eller droppa över en god sallad. Sichuanpeppar har jag även hel som jag stöter och använder som vanlig svartpeppar, smaken är mildare och lite syrlig med inslag av citrus. himla god iaf! Används mkt som krydda i asiatiska köket!

agnetasch

"Provinsen Sichuan i sydvästra Kina är känd för sin kryddstarka mat.Den brännande hettan från chilin får ofta sällskap av en annan smaksensation som mer liknar en bedövning eller domning av känseln i munnen och orsakas av det som kallas Sichuanpepparn - en krydda med säregen, blommig smak vagt påminnande om enbär. På kinesiska kallas den just blompeppar"
Detta skriver man på en tv4-sida där man också rekommenderar  boken "Kina,Matens Rike" som även avhandlar mat från Sichuan. Finns på Adlibris:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9157479402

Andreas

Jag har en påse (se bild nedan) sichuanpeppar hemma som jag köpte i en Kinabutik förra året när jag skulle laga kyckling kung pao (se http://matforum.nu/index.php?topic=2400.0). Det är en väldigt speciell smak som är svår att beskriva, möjligen jag kan ana en ton kardemumma men det har ändå väldigt lite att göra med kardemumma, det är liksom syrligt, blommigt och starkt fast inte starkt som chili. Om du vill kan jag skicka dig hälften av min peppar i ett kuvert AnnaMaria, det är väldigt drygt.
Den som inte frågar får inga svar.

Gotish

Sichuan är en pepparsort gjord på blommor från olika träd ur "pepparträdsläktet" "Zanthoxylum" (vilket för övrigt är samma släkte som bonsaiträd). På kinesiska kallas dem hu?ji?o vilket bokstavligen betyder "blom peppar". Sichuan peppar är en av de mest  markanta kännetecknen för vad som kallas det Sichuanska köket. Sichuan är alltså en provins i Kina med ett eget säkrskilt kök där just den här pepparn har en betydande roll. Sichuanska kökets andra kännetecken är att de använder mycket konserverade råvaror, inlagda, rökta, saltade, och torkade. Framträdande kryddor är ingefära, stjärnanis, vitlök och sichuan pepparn förstås. Det Sichuanska köket är det kinesiska köket som använder mest biff, förmodligen på grund av en lång tradition av boskapskötsel.

Nu har jag inte prövat pepparn själv. Men smaken brukar beskrivas som lätt citronaktig  som skapar en liten dövhet i munnen. Alltså inte stark. Den brukar oftast användas tillsammans med stjärnanis och ingefära. Tydligen skall den göra sig bra med tillsammans med chilipeppar i olika kryddblandningar. Självka kännetecknet är dock den dövheten som kryddan framkallar i munnen. Oftast skall de stekas lite lätt innan de krossas i morteln.



//Mattias, via engelska wikipedia.

annamaria

Men oj vad ni kan! Tack snälla ni för all info. Det låter i alla fall väldigt gott det ni beskriver. Även det recept på Biff Sichuan jag hittade låter så gott. Jag vann dessutom en fin superstor wok i en recepttävling som behöver invigas.

Andreas - jag vill hemskt gärna smaka Sichuanpeppar. Jag ska se vad jag har i skåpet...så kan vi kanske göra ett byte?

Linda: har du gjort oljan själv eller köpt den färdig? Till mitt recept jag hittade gör man en olja som man sen wokar i.

Så handen på hjärtat använder ni den krydda? Är det gott?

kryddburken

Annamaria!
Sichuanoljan har jag fått från Chilihouse, http://www.chilihouse.se/shop/ Den är riktigt god till pasta, sallader, och även som skaförhöjare till kalla såser!

Andreas

AnnaMaria: Jag har bara använt den i just kyckling kung pao, och det är riktigt gott, skulle aldrig kunna tänka mig att laga det utan sichuanpeppar eftersom den ger så speciell karaktär.

Inte behöver du byta med något, skicka mig ett PM med din adress så skickar jag peppar, det är alls inget stort besvär.
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Gotish skrivet 2010-02-24 14:23(vilket för övrigt är samma släkte som bonsaiträd).


Bonsai är inte ett släkte, det är ett sätt att odla och beskära träd och buskar (vilka som helst). Man kan således göra en bonsai av Zanthoxylum.
Bonsai betyder träd i kruka (eller växt i kruka).

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal