Smakbitar - en film om råvaror och lusten att äta god mat på SVT

Startat av roffekock, 2008-01-20 15:00

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

Glöm inte kvällens program om maten : TV 2 20.00 Smakbitar

/rolf
Matforum är bäst

roffekock

Ja nu har det hänt vad ska man säga,jag vill bara lyfta på hatten och tacka TV 2 Astrid Olsén för detta underbara program om våran mat.
Jag har inte hunnit smälta det än men vissa ord som satte sig på hjärnan som=

4-dagars kärlek egengjord fond
Prof. Fjällströms nuna när hon åt GULDKÖTT
Lamm som betat på öar
Pusjkin
Matkonstnären Videgård
Mat är hanterk
Vildfångade ostron
Rökhus
Renkött som bara är hur gott som helst men inte kan köpas i sydsverige eller mycket svårt.
Detta är lyx men f ....... så gott.
:D

/rolf
Matforum är bäst

kryddburken

Jag såg sista kvarten och... DEN VAR BRA!! :-) intessant & lyxigt, vällagat från grunden  & naturligt!

Shanta


annamaria

Jag säger som du Rolf...underbart! jag önskar så att jag vore rik och kunde köpa köttet för runt 1000-lappen kr/kg. Bara för att få smaka detta kött som hängt i 8 veckor. Visst är mat ett gedigert hantverk!! Ett otroligt roligt sådant också!

Hasse


roffekock

annamaria. Betänk nu att om du har 8 grader i ett utrymme så kan du göra ditt eget hängmörade kött. Om vi tittar på vad som hände med köttet som kostade 1000 kr  kg så måste vi vara ärliga och säga att 60 % a den ursprungliga vikten försvann på resan. Så är det om man ska ha kvalité. Det kostar att ligga på topp.
Det känns lite som när jag var i Frankrike och drack 100 årig cognac jag kan fortfarande känna allt från den stunden,håret reser sig på högkant och munnen liksom skrumpnar. Men det var det värt. ;)

/rolf

hasse här är länken  http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1026981
Matforum är bäst

annamaria

Det är kanske dags att inreda ett litet rum i källaren med 8 grader.... ;)

Andreas

Jag såg programmet igår då det sändes, där var många fina inslag men helheten kändes osammanhängande och jag hade kanske hoppats på lite mer resonemang.

Vad är det Jonas Thente egentligen säger där 5 minuter in i filmen? "Numera så är vi ju vana att tomater ska smaka som någonting... nilvatten.. vatten som har stått i en tunna i närheten av någon sorts... reningsverk eller någonting sånt där. Konsistensen är ju som sagt extremt hårda på ytan aldrig riktigt röda nån sån här fejkad röd färg, det är inte djuprött utan det är dunk dunk dunk såna här måste man koka eller steka eller gratinera eller någonting sånt där för det här är otjänligt som människoföda faktiskt."

Jovisst är tomater ofta smaklösa men "i närheten av reningsverk" - det låter ju som om de bokstavligen smakar skit. ??? Och mindre hårda brukar de ju bli om man låter dem ligga framme och bli mogna...

Och vad hade egentligen lyxrestaurangen i Ryssland där att göra mitt bland alla svenska råvaruinslag?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Tomater skrumpnar när dom får mogna i rumsärme det är min erfarenhet. Har du kanske glömt hur en riktigt jordodlad tomat ska smaka? När åt du en sån senast ?

Inslaget från ryssland passade ju inte in ok men för matnördarsom är intresserade av vad som händer var det juste.

Detta program var det mest positiva som hänt på mycket länge i matsvängen. Men detta kan ju bero på att man är .............

/rolf
Matforum är bäst

Hasse

Tack för länken, Rolf!

Programmet sådde många tankar om matkvalité och om hur mat bör produceras och beredas. Men jag känner en viss besk eftersmak.

Är det så att kvalitetsmat måste vara extremt dyr? Det nämndes i programmet att det kan bli, eller är, en klasskillnad mellan vem som har råd att köpa närproducerad mat kontra massproducerad. Hur ska konsumenterna kunna driva fram ett bättre utbud av kvalitetsråvaror, om prisskillnaderna är så enorma? Valet mellan guldkött för 1000 kr/kg kontra falukorv för 29,90 kr/kg är lätt för de flesta, skulle jag tro. Även om detta exempel är ett extremfall.

Jag tror i och för sig att programmet var lite grand upplagt för att föda dessa tankar. Kan tänka mig att det var därför inslaget från den ryska lyxkrogen fanns med, lagom på slutet. Men, hur ska kvalitetsråvaror kunna få ett genomslag, så länge det är så mycket dyrare än massproducerat skräp? Man kan köpa brun sås på pulver och uppenbarligen säljs detta, annars hade produkten inte funnits. Hur ska man bära sig åt, för att i en värld som är fullproppad av förvärvsarbete, dagishämtning och TV-tittande, få maten att ta en lite större del i människors liv?

Mina tankar kan kanske uppfattas som provocerande, och jag ber i så fall om ursäkt för detta. Men jag kände att jag ville skriva av mig lite bland likasinnade på Matforum. Här, där vi värnar om god mat även om alla inte har tid, eller råd, att ägna sig åt de exklusiviteter som visades i programmet.

roffekock

Jag upplever inte dina tankar som provocerande dom är intensivt väl valda i denna situation. Jag känner det som att det finns en rak linje i dina synpunkter men har svårt att argumentera det måste sjunka ner. Men naturligtvis kan bra råvara inte ha den prisbild som den har idag och inte det utbudet. Det säger sig själv att en korv som är designad för att kosta 29.90 inte kan vara av en hög kvalité som korv betraktat utan måste ha en massa billiga tillsatser i form av utfyllnad för att få det priset. Jag kan tänka mig att en riktig korv av detta slag skulle ha ett utpris på minst 100-150 kr/kg detta är vad korv kostar i europa med kvalité. Tror du att folk i Sverige skulle vara beredd att betala detta pris. Jag har ju sålt en del sådan men det är mycket få människor som köper den. Sen är då frågan vill jag köpa korv som är gjord av kött eller utfyll. Vänd på det med bilexemplet som är klassiskt. Det har invaggats i oss människor att mat ska inte kosta utan ska vara så billigt som möjligt och det är inte hållbart i längden om du tänker på alla subventioner som finns i alla led idag, så är det bara tillfälligt i perspektivet.

Att få människors focus på livets nödvändigheter är inte lätt därför att detta inte betyder lika för alla. Det är frågan om att prioritera hur man vill leva sitt liv med arbete,dagis och TV tittande.

Jag hoppas att fler på forumet vill lägga sina synpunkter för här ligger en hel de........

Kvasten måste kanske fram, vad vet jag men det är ju en mycket komplex tillställning. Jag undrar om det var det som var tanken bakom programmet.

/rolf
Matforum är bäst

Andreas

Jodå jag vet hur goda tomater smakar, både sådana som odlats med omsorg i trädgårdslandet och de där solvarma solmogna man hittar i sydeuropa. Jag tycker inte att de skrumpnar av att ligga i rumstemperatur, låter du dem kanske ligga för länge eller för varmt eller för nära äpplena?

Men vad jag vile säga var att Jonas Thente hade en poäng i att grönsaker ofta är urvattnade men ordvalet var så överdrivet så att det blev svammel och då överskuggar det  tyvärr budskapet.

Hasse: bra tankar. Som sagt tycker jag att programmets helhet var osammanhängande - å ena sidan mer eller mindre exklusiva lyxprodukter som ostron, rysk kaviar, souvas och guldkött.  Å andra sidan "vettigheter" som surdegsbakat småskaligt bröd och kravodlade morötter. Gott bröd kan man baka själv och det blir billigare än det köpta och kravodlade grönsaker behöver inte vara så dyrt. Sen hade de kunnat spinna vidare på goda högrevsgrytor och rätter på prisvärd fisk.

Vad gäller dålig falukorv för 29,90/kg - ja men hur stor del har producenten av den summan, under tian skulle jag tro. Ger man producenten ytterligare en tia behöver egentligen inte priset i konsumentled bli så hemskt mycket högre än momspåslaget.
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Ok då jag tar tillbaka det jag sa jag förhastade mej väl det var bara svammel och visst tomater skrumpnar inte dom är väl värda sitt pris (trots att det är en av dom mest misshandlade grönsaker som finns) bara att det blir ro. Sen får väl var och en ta det som han vill. Märkligt nog.........

/rolf
Matforum är bäst

agnetasch

Citat från: annamaria skrivet 2008-01-21 20:00Det är kanske dags att inreda ett litet rum i källaren med 8 grader.... ;)

Eller skaffa ett kylskåp o häng i, någon skänker bort ett på Tradera nu ;D

Andreas

Rolf: Läs om vad jag skrev en gång till - jag skrev varken att tomater generellt sett är bra eller att du svamlade, jag skrev att jag höll med Jonas Thente om att tomater är urvattnade men att han överdrev så mycket när han försökte säga det att det blev svammel.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag tyckte programmet var intressant, lite hoppigt o inkonsekvent, men klart intressant. Man borde kunna utveckla idéen: varför inte låta Bo Hagström göra en svensk (eller nordisk) kopia på Solens mat. Programmet kan ju heta Midnattssolens mat o Bo kuskar runt i Sverige o intervjuar matproducenter o provsmakar deras alster. Gissa om jag skulle sitta klistrad vid TV:n. Han får väl spela lite Wilhelm Pettersson-Berger o liknande för att få lite lokalfärg ;D

Andreas

Kanonidé Agneta! Fast tror det skulle bli bättre om det inte riktigt var som Solens mat utan med mer fakta och konkreta tips och mindre provsmakning och himlande med ögonen. ;)

Det bästa med smakbitar var just att man fick ta del av "hur det går till".
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Men Bo kanske både kan ta reda på "hur det går till" o provsmaka ::)

kurt

Problemet är ju att det sällan "går till" så speciellt bra eller intressant i Sverige! Eller att det i alla fall kan vara svårt att hitta någon som också kan beskriva hur "det går till".

agnetasch

Våra växter o djur är väl lika intressanta som utländska? Vari ligger skillnaden; att du är hemmablind?
Jag skulle med stort intresse titta på renar t.ex, hur man föder upp dom o tar tillvara på köttet på olika sätt. Löjrom, hur görs det? Messmör? Var plockar man hjortron, salmbär o åkerbär o vad gör man med dem? Hur föder man upp gäss o hur ser en riktig Mårten Gås-middag ut på Skanörs Gästgifvaregård? Hur odlar man äpplen o vad gör man med dom på t.ex Kiviks Musteri? Ett besök på Ulvön i ett surströmmingssalteri skulle jag gilla. Hur föder man upp lamm o struts? Vad gör man av dom? Ett besök på restauranghögskolan i Grythyttan skulle inte sitta fel.Vi har hur mycket som helst här i Sverige, varför är det så exotiskt att titta på BBC Food hur dom gör sylta i England?
Att hitta nån som beskriver "hur det går till" kan väl inte vara så svårt, någon brist på programledare på TV lär det inte vara de närmaste 500 åren att döma av ungdomars yrkesdrömmar ;)

hobbykocken

aj aj, detta klippet verkar vara borta från SVT. Ingen som vet var man kan få tag i det igen?
Jag har sett det en gång, men vill gärna se det fler gånger.

Andreas

Välkommen till Matforum Hobbykocken!

Ja länken har helt klart slutat fungera, jag frågade SVT och fick detta svar "De upphovsrättsavtal vi har att följa tillåter oss, med vissa undantag, att låta de program vi kan lägga ut för tittning via svt.se finnas där i högst 30 dagar efter ordinarie tv-sändning, sedan plockas filen bort från våra videoservrar." - så tyvärr går filmen inte längre att se.
Den som inte frågar får inga svar.

ginaw

Hei. Jeg så på en reprise av Smakbitar på norsk tv i dag, og jeg lurte på om noen visste navnet på den klassiske sangen som ble spilt på slutten av programmet? Den er veldig kjent, men jeg husker ikke navnet.

Hilsen Gina

Andreas

Hej Gina! Vad jag kan komma ihåg så är Musiken till slutbilderna i Smakbitar Sjostakovitj Svit för varietéorkester nr 1, sats 7, vals nr 7 (hämtad från soundtracket till Eyes wide shut skivnr 12-111.240). :)
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal