Vad diskar du INTE i diskmaskinen och varför?

Startat av Andreas, 2009-10-29 17:20

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag skulle vilja höra om det finns något du inte brukar diska i diskmaskinen utan istället diskar för hand och varför du i så fall handdiskar just det istället för att köra det i maskinen?
Den som inte frågar får inga svar.

Tobias


annamaria

Mina knivar. De mår inte väl av det, blir slöa. Ej heller min stekpanna som också mår dåligt av denna behandling. Annars diskar jag nog det mesta. Särskilt filtret i fläkten - underbart bra!

helfgren

Diskar inte knivar,stekpanna och formen till bakmaskinen.
Knivarna blir slöa och stekpannan och formen är belagd med teflon. Mina gjutjärns pannor och grytor diskas inte heller i diskmaskin.

MVH// Henrik
Carpe diem

crlhrv

annamaria: att diska fläktfiltret har jag aldrig tänkt på! vilken smart idé.

jag försöker också att låta bli att diska knivarna. men ibland är det någon "annan" som kör igång disken med knivarna i..........
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Hasse

Aldrig: Knivar, gjutjärn, trä och plast om jag inte vet att plasten tåler det.

Alltid: Det mesta inklusive belagda pannor. Och fläktfiltret! Och disktrasan!

Ibland: Skärbrädor av plast.

Per-Erik

Min passör som är förtennad (synd att den inte är i rostfritt)
Knivarna, som tyvärr verkar bli slö fort som tusan ändå.
Min olivurkärnare, har inte hittat en i rostfritt än.
Riskokarinsatsen (på order av min fru)
Min bamix som man bara sköljer av.
ALLT annat går in diskmaskinen.

Hankki

Hej,

Jag diskar inte aluminiumprodukter och dylikt som får ful färg av det.

Övriga produkter ska klara av diskmaskin om de ska in i mitt kök  :) Man är ju lite lat...
Det finns ju vissa dyra plastprodukter som inte ska maskindiskas men dom får hålla så länge de håller, eller så får någon annan diska dom

Angående knivar. Varför blir de slöa i diskmaskin och blir de verkligen slöa?
Jag har en Bosch som har spår att sätta knivarna i så de inte rör varandra lika lätt, fick två bosch knivar med maskinen och de har inte ändrat nämnvärt på dessa snart 7 år, skar upp en älgstek, tillagad i ugn, nyligen utan problem.
Har också Fiskars knivar och de ska vässas med jämna mellanrum.

Hasse

Enligt vad jag har hört, kan det finnas slipmedel i maskindiskmedlet och att det sliter på kniveggen.

Andreas

Jag har svårt att tro att eggen skulle försämras märkbart av att diskas i maskin. Däremot är det ju inte bra för knivar med trähandtag eller om man lägger in kniven i knivkorgen med eggen nedåt så att den skaver mot underlaget under disk.

Citat från: annamaria skrivet 2009-10-29 18:20
Ej heller min stekpanna som också mår dåligt av denna behandling.


Vad är det för slags stekpanna?

Citat från: helfgren skrivet 2009-10-29 18:26
Diskar inte knivar,stekpanna och formen till bakmaskinen.
Knivarna blir slöa och stekpannan och formen är belagd med teflon.


Jag kör då mina teflonpannor i maskinen, vad kan hända?

Citat från: Hasse skrivet 2009-10-29 18:40
Och disktrasan!


Det var nåt nytt, jag skulle ha trott att just disktrasan absorberar massa maskindiskmedel som sen inte sköljs bort?

Citat från: Hankki skrivet 2009-11-01 17:50
Det finns ju vissa dyra plastprodukter som inte ska maskindiskas men dom får hålla så länge de håller, eller så får någon annan diska dom


Vad tänker du på då?
Den som inte frågar får inga svar.

Hankki

Vissa produkter från tupperware tål väl inte diskmaskin, eller så är det endast äldre burkar.

annamaria

Min gjutjärnspanna kör jag inte i maskinen. Faktiskt inte heller min teflonvariant. Jag gjorde det tidigare och har avverkat en mängd sådana pannor, de blir konstiga i formen och släpper beläggningen snabbare. Nuvarande teflonpanna har betydligt längre liv än dem andra som jag kört i maskinen. Det står dock på alla att det går att köra dem.

Hasse

2009-11-02 20:47 #12 Last Edit: 2009-11-02 20:53 by Hasse
Citat från: Andreas skrivet 2009-11-02 19:13
Jag har svårt att tro att eggen skulle försämras märkbart av att diskas i maskin.


Inte vet jag, men på flera siter rekommenderas att inte diska knivarna i maskin. Jag väljer att citera en i högen.[1]

"Diska aldrig en skarp kniv i maskin. Maskindiskmedlet utsätter kniven för våtblästring som slöar den."

Citat från: Andreas skrivet 2009-11-02 19:13
Det var nåt nytt, jag skulle ha trott att just disktrasan absorberar massa maskindiskmedel som sen inte sköljs bort?


Jo, men det är en baggis att skölja trasan i rinnande vatten efter "disken". Den blir lite fräschare efter en omgång i diskmaskinen, men som ny efter en runda i tvättmaskinen tillsammans med vittvätt. Fast en disktrasa kostar bara några kronor, så man behöver väl inte gå till överdrift i spariver.



[1] http://www.sundqvist.se/engines/page___1577.aspx#25


crlhrv

mina nyslipade globalknivar blir slöa som smörknivar (nästan i alla fall) om jag kör dem ett par gånger i diskmaskinen, så visst sliter maskindiskning på kniveggen.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

kjpil

En disktrasa borde man väl köra upp i över 100 grader en stund för att gardera sig att bakterier försvinner?
Maskindisk kör man väl oftast 55-65 grader?

Hasse

2009-11-03 17:44 #15 Last Edit: 2009-11-03 18:20 by Hasse
Visst är det så. Det går utmärkt att koka disktrasan om man har lust. Vi har för övrigt en tråd om disktrasor:

http://matforum.nu/index.php?topic=1284.0

Andreas

Citat från: annamaria skrivet 2009-11-02 19:54
Faktiskt inte heller min teflonvariant. Jag gjorde det tidigare och har avverkat en mängd sådana pannor, de blir konstiga i formen och släpper beläggningen snabbare. Nuvarande teflonpanna har betydligt längre liv än dem andra som jag kört i maskinen. Det står dock på alla att det går att köra dem.


Fast är det verkligen exakt samma årsmodell och fabrikat av teflonpanna som håller längre när du inte kör den i maskin? Och har du behandlat dem exakt lika? Som jag förstått är det stora skillnader i hållbarhet mellan olika fabrikat och vad som främst tar knäcken på dem är om man råkar köra dem för varma på spisen, sen jag blivit mycket försiktigare med att hetta upp mina teflonpannor för mycket upplever jag att de håller bättre.

Citat från: kjpil skrivet 2009-11-02 22:21
En disktrasa borde man väl köra upp i över 100 grader en stund för att gardera sig att bakterier försvinner?
Maskindisk kör man väl oftast 55-65 grader?


Kan bakterier överleva maskindiskmedel?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Citat från: Hasse skrivet 2009-11-02 20:47
Inte vet jag, men på flera siter rekommenderas att inte diska knivarna i maskin. Jag väljer att citera en i högen.[1]


Jo fast det är mycket som står på många ställen som inte alls är sant. :)

Citat från: crlhrv skrivet 2009-11-02 21:01
mina nyslipade globalknivar blir slöa som smörknivar (nästan i alla fall) om jag kör dem ett par gånger i diskmaskinen, så visst sliter maskindiskning på kniveggen.


Ja då kanske det ligger något i det, men du har väl knappast bara diskat dem utan också använt dem, vem vet om du också skar något olämpligt? Det hade varit intressant med experiment med en helt nyslipad kniv som utan att användas fick ligga i diskmaskinen låt säga 5-10 diskar för att sen undersöka skärpan.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Citat från: Andreas skrivet 2009-11-06 09:21
Fast är det verkligen exakt samma årsmodell och fabrikat av teflonpanna som håller längre när du inte kör den i maskin? Och har du behandlat dem exakt lika? Som jag förstått är det stora skillnader i hållbarhet mellan olika fabrikat och vad som främst tar knäcken på dem är om man råkar köra dem för varma på spisen, sen jag blivit mycket försiktigare med att hetta upp mina teflonpannor för mycket upplever jag att de håller bättre.

Kan bakterier överleva maskindiskmedel?


Har du samma märke på dina då  ;D? Jag har det inte. Sen låter det ju lite roligt att inte använda pannan på het platta  ;). Vad ska man då ha stekpannan till.

Jag skulle aldrig tvätta eller diska mina trasor. Jag köper nya, så himla dyra är dem inte.

Andreas

Jo faktiskt har jag samma märke men jag kan ju i och för sig inte veta att de är tillverkade på samma sätt. Och nja nu menade jag ju inte att man inte skall värma pannan alls ;) utan vad jag menar att de tar stryk av är att köras RIKTIGT HETA, har man tänkt sig såna övningar är det bättre att ta fram gjutjärnspannan.

Något jag själv inte diskar i maskin är grötgrytor och degbunkar, brukar ni andra göra det?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal