Temperaturer - hur reglerar man värmen i grillen?

Startat av bryggens, 2008-03-30 16:39

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

Hoppas att detta inte är på någon annan tråd, men om  man har en vanlig typ klotgrill, då finns det spjäll på över och undersidan, hur reglerar man värmen bäst?

Andreas

Du tänkte om man i första hand ska reglera med spjället i översidan eller i undersidan? Bra fråga för elden borde ju bli lika strypt oavsett om man stryper frånluften eller tilluften så att säga.
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

spjällen på en grill är ett mycket viktigt detalj. Och det finns nog ingen som har en gemensam upfattning om hur det ska vara man får prova sig fram. Men en regel är att bottenspjället bör var fullt öppet när man startar upp och över bör vara så stängt så möjligt. Du strävar ju efter att få en glöd som är perfekt och inget annat initialt. Sedan när du fått upp rätt arbetstemp så stryper du spjällen tills du får rätt temp 95-110 grader när du sen lägger på spån öppnar du lite därför att spånet innehåller fukt och det ska ut efter ett litet tag så styper du över spjället igen. Dessa moment måste byggas in i ryggraden och kommer så småningom,träning ger färdighet. Hela midivippen är ett hantverk och ingen grill funkar lika men nu har du riktlinjerna lite grovt så får du mala på lite. Regel 1 är att du inte får konsumera mer än max 1 back per pass. Men det gäller bar dom första gångerna. ;)
Lycka till med spjället.

/rolf
Matforum är bäst

Andreas

Översta spjället så stängt som möjligt vid start - nu hänger jag inte med, bör man inte ha bägge spjäll på gasen i botten i början för att få igång en jämn glöd? Sen när man uppnått det ja då kan man väl börja tänka på att strypa lufttillförseln? ???

(Fast nu tänker jag på en mer normal klotgrill, du kanske pratar om nån större pjäs med så rejält bottenspjäll att luften så att säga räcker till.)
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

OK då översta spjället öppet och sen strypa. Det beror lite på vilken maskin man har.

/rolf
Matforum är bäst

Sweber

Citat från: Andreas skrivet 2008-04-02 08:35
Översta spjället så stängt som möjligt vid start - nu hänger jag inte med, bör man inte ha bägge spjäll på gasen i botten i början för att få igång en jämn glöd? Sen när man uppnått det ja då kan man väl börja tänka på att strypa lufttillförseln? ???

(Fast nu tänker jag på en mer normal klotgrill, du kanske pratar om nån större pjäs med så rejält bottenspjäll att luften så att säga räcker till.)


Jag reglerar värmen med det övre spjället och har alltid det undre helt öppet. Men det är skillnad på spjäll och spjäll, jag har ju one touch spjäll medan tex WSM har tre små spjäll i botten och i toppen för att kunna parera för tex blåst.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Men tror du då att det skulle göra nån skillnad om du skulle göra tvärsom när du reglerar - dvs. lämna det översta helt öppet och reglera med det undre istället?

Ang att parera för blåst - så långt har jag aldrig över huvud taget tänkt! Men nu när jag tänker på det så, finns det kanske t o m ibland skäl att rotera grillen så att lufthålen kommer ur vindriktningen?

Och stor skillnad på spjäll och spjäll, ja det är det sannerligen, jag har ibland upplevt att vissa grillar har så små spjäll att man var tvungen att lägga locket lite på glänt för att få tillräckligt med drag...
Den som inte frågar får inga svar.

Webper

Är nybliven ägare av en Weber klotgrill och funderar också på hur man reglerar temperaturen i grillen.
Har också en skorstenständare.

Vilka faktorer kan jag påverka för att reglera temperaturen?
Mängden briketter
Hur jag tänder briketterna
Bottenspjället
Lockspjället
Finns det fler ?

När jag provade skorstenständaren första gången brann det för länge så när jag började grilla var briketterna övertända!
Kan man reglera detta genom att ta dem ur skorstenen tidagare så att de inte är övertända??
Måste briketterna bli helt gråa eller kan jag ta dem tidigare för att jag vill att de ska alstra mindre värme?

Sedan funderar jag på spjällen. I kaminenera vi har i stugan har vi ett spjäll som reglerar frånluften och på kaminen finns spjäll för tilluften, ganska likt en weber.
Min gamle pappa har lärt mig några saker.
1. När vi vill ha en jämn men lite högre temperatur så stryper vi tilluften. (Tittar man in i kaminen så brinner det men långsammare)
2. Om vi haft en hög temperatur och vill att det ska minska långsamt, stryper vi även frånluften lite grann. (Brinnandet avtar sakta)
3. När vi ska lägga oss och vill att kaminen fortsätter i flera timmar till, lägger vi in stora vedträn och stryper nu frånluften rejält. De nya vedträna glöder sakta genom natten. Lägger vi oss vid 9 så kan kaminen vara ljummen vid 7-tiden morgonen efter. /De nya träna börjar aldrig brinna)

Kan man dra några jämförelser av detta med att tempreglera en weber?

mvh
Per




Nico

Citat från: Webper skrivet 2008-08-03 10:59När jag provade skorstenständaren första gången brann det för länge så när jag började grilla var briketterna övertända!


Vad menar du med övertändna? det ska bli ordentligt fyr i skorstenen så att alla briketter är tändna, hos mig står det en låga ur skorstenständaren när jag lägger ner briketterna


Citat från: Webper skrivet 2008-08-03 10:593. När vi ska lägga oss och vill att kaminen fortsätter i flera timmar till, lägger vi in stora vedträn och stryper nu frånluften rejält. De nya vedträna glöder sakta genom natten.


Är det inte risk för skorstensbrand när veden inte får brinna ordentligt? inte första gången men så småning om.
Lök? är det en rätt?

Webper

Hej,
Kanske ett dåligt val av ord men vad jag menar är att det kändes som att jag väntade för länge med att avsluta tändningen i skorstensgrillen.
I mitt fall räckte inte glöden så länge som den borde ha gjort om jag inte låtit briketterna ligga så länge i skortstenen.
I min beskrivning står det att man ska ta briketterna när briketterna är gråa på ytan. Men när jag provat skorstenen igen har jag mer gått på tiden 20-25 minuter och då har det stått en låga ur skorstenen men de översta briketterna har inte varit gråa. Sedan har jag väntat några minuter innan jag börjat grilla och då har det varit en fin och jämn glöd.


Nico

Citat från: Webper skrivet 2008-08-08 09:47
Men när jag provat skorstenen igen har jag mer gått på tiden 20-25 minuter och då har det stått en låga ur skorstenen men de översta briketterna har inte varit gråa.


Så gör jag också, när jag häller ur röret så hamnar dom översta i röret ändå underst i bädden, altså är dom tändna briketterna närmast gallret och dom otändna/deltändna tar ju ändå fyr senare.
Lök? är det en rätt?

Andreas

Den största faktorn för att reglera värmen i grillen är nog mängden briketter, ska man köra på låg temperatur räcker det med en handfull, det är överraskande hur få som krävs.

Sen gäller det förstås att finlira med spjällen så att det brinner lagom sakta.

Och en ytterligare faktor som vi ju tagit upp härovan är blåst och nu har jag själv noterat i praktiken att det gör väldigt stor skillnad - en blåsig dag (om grillen står utsatt för vind) kanske ventilerna är nästan helt strypta för samma effekt som när det är helt vindstilla och ventilerna är vidöppna. Enklast är förstås att placera grillen i lä.

Skorstenständare är faktiskt lite knepig just i det du beskriver att briketterna nästan är slut när man ska använda dem (speciellt med billiga briketter), det gäller att vara med. Dock är jag inte helt övertygad om det lämpliga i att börja grilla på briketter som inte är helt gråa. Men det finns ju inget som hindrar att man häller briketterna från skorstenständaren i grillen innan de är helt gråa, sen rör man om så att de mest gråa ligger underst och de som är mer svarta överst där det är varmast och låter även dem bli gråa innan man börjar grilla.

(Nico: Jag håller med om det där om skorstensbrand, att pyrelda i en kamin kan på sikt bygga upp brandfarliga beläggningar i skorstenen.)
Den som inte frågar får inga svar.

Nico

Citat från: Andreas skrivet 2008-08-21 09:58Skorstenständare är faktiskt lite knepig just i det du beskriver att briketterna nästan är slut när man ska använda dem (speciellt med billiga briketter), det gäller att vara med. Dock är jag inte helt övertygad om det lämpliga i att börja grilla på briketter som inte är helt gråa. Men det finns ju inget som hindrar att man häller briketterna från skorstenständaren i grillen innan de är helt gråa, sen rör man om så att de mest gråa ligger underst och de som är mer svarta överst där det är varmast och låter även dem bli gråa innan man börjar grilla.


Gör tvärtom, när jag häller ut briketterna så hamnar dom otändna underst, får brinna nedåt då, även om det är "fulbriketter" så tycker jag att det funkar bra.

Citat från: Andreas skrivet 2008-08-21 09:58(Nico: Jag håller med om det där om skorstensbrand, att pyrelda i en kamin kan på sikt bygga upp brandfarliga beläggningar i skorstenen.)


Finns ett bra sätt att komma ifrån pyreldning, öka den värmelagrande massan i kaminen, finns ingen genväg där.
Lök? är det en rätt?

Andreas

Jo jag såg att du gör tvärtom men jag resonerar som så att när de otända ligger överst så borde de ta eld snabbare eftersom värme stiger uppåt - det är ju det jag vill - att alla otända briketter ska komma igång så snart som möjligt.

(Ang. pyreldning, du menar att istället för att strypa spjällen och pyra så eldar man med full lufttillförsel och låter det brinna ordentligt och magasinerar väremen i stället i ex. täljsten eller acktank så att man får värmeavgivning efter det att brasan slocknat?)
Den som inte frågar får inga svar.

Nico

)
Citat från: Andreas skrivet 2008-08-23 12:47när de otända ligger överst så borde de ta eld snabbare eftersom värme stiger uppåt


Visst men, tror du det gör någon skillnad? Värmeutstrålningen är nog lika både uppåt som nedåt och jag använder oftast "fulbriketter" så att få lite längre brinntid när det ska indrektgrillas revben är bara välkommet ;)

Citat från: Andreas skrivet 2008-08-23 12:47(Ang. pyreldning, du menar att istället för att strypa spjällen och pyra så eldar man med full lufttillförsel och låter det brinna ordentligt och magasinerar väremen i stället i ex. täljsten eller acktank så att man får värmeavgivning efter det att brasan slocknat?)


( Du vet ju, men jag tror att det går med vilken sten som helst (jag har en täljstenskamin) men med en lätt järnkamin så borde det gå lika bra att bara bygga ett röse runt kaminen från närmaste plockstenar istället för att det bara måste vara täljsten, stor massa värmelagrande sten Is Da Shit 8) )
Lök? är det en rätt?

Andreas

Jo jag tror det gör skillnad. Och helt klart är röken från "kalla briketter" ohälsosammare än den från varma, men vad som sen riktigt händer med den när den som i ditt fall passerar den varma glödbädden ovanför ska jag låta vara osagt. Om röken så att säga efterförbränns på vägen kanske det är en riktigt bra metod. Och det kanske det är i vilket fall som helst lite beroende på hur brikettavgaser står sig mot övriga riskfaktorer när man grillar och för den delen hur mycket man över huvud taget bryr sig om att äta nyttigt. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Nico

Citat från: Andreas skrivet 2008-08-24 11:19Och helt klart är röken från "kalla briketter" ohälsosammare än den från varma,


Även en tänd brikett brinner "innåt", altså blir det rök från otändna briketter som kommer att pyra hela tiden tills briketten är slut, är det en temperaturfaktor på förbränningen eller spelar tändmetoden in? med tändvätska som inte har förbränts? jag vet inte men är intresserad.
Lök? är det en rätt?

Lindström

Jag har en omvänd fundering gällande temp på grillen. Jag har en Weber Performer med gaständning. Själva grillen är på 57cm. När jag har avslutat grillningen stänger jag ventilerna både på locket och i botten. Ändå håller sig värmen på ca 70C en bra tid framöver (timmar). Kan det vara så mycket syreläckage att glöden inte dör? Den har iof även ett hål för gasolröret som kan släppa in syre. Jag har precis införskaffat denna grill och har därför ingen längre erfarenhet från denna eller grillar i denna storleksklass. När jag tittar på briketterna dagen efter är de inte helt utbrända vilket tyder på att den sakta kvävts tillslut ändå. Min Go-Anywhere avstannar direkt när jag stänger ventiler och lock. Efter en middag är den kall och kan packas ihop. Helt annan formfaktor för visso, men samma tjocklek på godset. Vad har ni för erfarenheter av grillar i 57cm storleken?

BBQforever

Jag har en One-Touch Gold 57 cm och Performer 57 cm (utan gaständning).
Jag tycker nog att dom svalnar rätt så fort. Men det är sällan jag fyller upp hela ytan med bricketer/Kol. (jag använder sk.50/50 metoden)Kanske det kan vara skillnaden.
Vidare kan jag nog hålla med om att Go-anywhere (har en sådan med)är tätare och svalnar snabbare.

Lindström

Jag körde också 50/50 metoden. De båda korgarna var nedbrunna till hälften när jag ströp spjällen. Yttertempen var runt 0C vid 21 tiden när jag stängde spjällen. Vid 23 tiden var grillen fortfarande så pass varm (ca +75C) att jag inte ville lägga på överdraget. Jag märkte under grillningen att en viss rök smet ut från skarven mellan locket och botten av grillen vilket kanske kan tyda på en så kallad out-of-round som WSM användare kan ha problem med?!? Den enda skillnaden som jag kan tänka mig från din (BBQforever) Performer är att min har gasollågetillsattsen. Får prova nästa gång och se om det är något luftsug in i det röret.

När du säger att dina svalnar rätt fort, vad rör dig som om då? Någon timma eller? och är tempen i grillen närmare 0C då?


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal