Mjölsikt

Startat av agnetasch, 2007-12-11 18:50

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Vad använder man en mjölsikt till? Ja,ja, sikta mjöl,men varför?

Tobias

Så att det inte blir klumpar, tror jag.

roffekock

2007-12-11 19:57 #2 Last Edit: 2007-12-12 07:52 by roffekock
Att sikta sitt vetemjöl är en god vana eftersom man får in luft i mjölet. Mjölet blir på något sätt ihopslaget vid transport. Jag har alltid siktat mitt vetemjöl och det har blivit en vana. Jag har genom åren dragit på mej ett antal, men en som jag  gillar mycket starkt är den lilla på bilden i mitten själva kragen är svept i ett stycke och duken är gjord av hästtagel synnerliggen trevlig men den är ju bara till för att pudra lite på degen och bakbordet den är ju så liten. Sen ser du den stora på nästa bild den är en ny modell med rostfritt nät och den passar väldgt bra till lite större mängder.
Framför sikten har jag ställt min sylt och skinkpress som jag sparat på otroligt effektiva och trevliga. Du ser även min kullagrade minst 100 år gammla rödbokskavel. ;)

/rolf


ttt
Matforum är bäst

Anne

Mjuka kakor blir oftast luftigare om man siktar mjölet. Det där är en hel vetenskap, i alla fall om man läser Rose Levy Berenbaums Cake Bible. (Och det gör ju jag gärna.) :)

(Fast sen om jag själv siktar? Ehhhh.. nu byter vi ämne.)
Anne's Food - min matblogg

crlhrv

(Tänk, jag trodde det stod mjölskit och undrade vad tusan det var frågan om nu).

Jag har bara siktat mjölet en gång, det var när jag gjorde cocacola-kakan, men å andra sidan bakar jag så sällan. Inte omöjligt att degen blir luftigare med siktat mjöl, det låter i alla fall logiskt.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal