VacuVin Instant Marinator (tjänar man på att marinera i vakuum?)

Startat av Andreas, 2007-07-09 23:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Citat från: sebstr skrivet 2007-07-09 22:27
Jag tittade faktiskt på den på Duka idag. Men i stället gick man därifrån med en VacuVin instant marinator. :-\ http://frigidaire.stores.yahoo.net/vainma.html

Ett felköp verkar det som efter att ha läst denna tråd.
http://matforum.nu/index.php?topic=33.0

Den fick dock goda recensioner i Allt om mat.


Vad sa dom om den i allt om mat?

(Har du kvittot kvar borde det väl inte vara något problem att lämna tillbaka den?)
Den som inte frågar får inga svar.

sebstr

Citat från: Andreas skrivet 2007-07-09 23:07
Vad sa dom om den i allt om mat?
De hade testat på fläskfile. 24-timmars konventionell marinering vs några minuter i vakuumlådan. Vacuumvarianten blev lika smakrik men mycket saftigare. Saftighetsöverlägsenheten skulle tydligen bero på att saltet i marinaden drar ut vätskan ur köttet. Ju längre det ligger desto mer vätska dras ut.

Vakuumlådan kunde även användas för att "konservera" grönsaker och annat. Mindre syre gör att de håller sig längre.

Citera
(Har du kvittot kvar borde det väl inte vara något problem att lämna tillbaka den?)
Jepp, får ser hur jag gör.


EDIT: Idén med vakuummarinering är denna:
The reduced pressure opens up the pores and fibres of the food and allows marinade to penetrate evenly and quickly, locking in flavor.

Andreas

Citat från: sebstr skrivet 2007-07-09 23:23
24-timmars konventionell marinering vs några minuter i vakuumlådan. Vacuumvarianten blev lika smakrik men mycket saftigare. Saftighetsöverlägsenheten skulle tydligen bero på att saltet i marinaden drar ut vätskan ur köttet. Ju längre det ligger desto mer vätska dras ut.


Gjorde de något test där de såg hur långt marinaden faktiskt trängt in efter 24-timmars marinering respektive vakuummarinering?

För annars kan man ju ha invändningen att marinaden inte tränger in mer än nån tiondels mm i köttet hur man än gör...
Den som inte frågar får inga svar.

Sofi

Jag gjorde ett litet blindtest med vacumarinatorn. En bit fläskfilé och en kycklingfilé åkte ner i vacumarinatorn samtidigt som likadana köttbitar åkte ner i en plastpåse med marinad. En halvtimme senare lades allt på grillen och sedan jämfördes bitarna av vännerna som bjöds på middag. Samtilga (4 st) tyckte att vacumarinatorbitarna hade fått mer smak av marinaden och ett par tyckte också att vacumarinatorbitarna var klart saftigare.

Det var tredje gången jag använde vacumarinatorn och jag tycker den funkar finfint och att köttet får riktigt bra smak av marinaden. Ska jämför med att glaza också men än så länge leder marinatorn stort eftersom det verkligen blir en smakskillnad jämför med att "snabbmarinera" i påse. Att jag skulle lyckas komma ihåg att lägga kött i marinad redan dagen innan är helt uteslutet - så någon rapportering om hur vacumarinatorn fungerar jämfört med en "långmarinering" i påse kommer ni tyvärr inte få av mig.

Andreas

Spännande! Hur gjorde du för att hålla isär vilka bitar som var vakuummarinerade och inte när folk skulle äta?
Den som inte frågar får inga svar.

Sofi

Tandpetare. Sen fick tjejerna hålla isär dem själva på tallriken när tandpetarna var bortplockade. Eftersom det bara var fråga om två bitar fläskfilé (á 4 cm) och två halvor kycklingfile till varje person så gick det rätt bra. Dessutom var smakskillnaden så stor så även om man blandade ihop dem så var det lätt att veta vilken som var vilken.

För mig som kolgrillar i princip varje dag på sommaren (under parasoll när det regnar =)), och som också sätter en ära i att servera riktigt gott och perfekt stekt kött, så är marinatorn kanon och jag använder den verkligen 6 dagar av 7, men om man bara kör en grill då och då så är det en halvdyr investering och har man inget att jämföra med så duger det säkert lika bra med att krydda på köttet lite extra när man väl står där.

Själv tycker jag det är jobbigt att hålla på och glaza och krydda eftersom jag samtidigt som jag grillar brukar fixa tillbehör och duka bordet, så för mig funkar det alltså inte riktigt att stå och glo på köttet och dutta med det under själva grillningen.

Har någon annan några erfarenheter av vacummarinering? Någon som vågat sig på at prova TV-shops 9-minute marinator?

Urban

Sofi: Skulle du inte kunna ta lite före och efter bilder när du använder denna "VacuVin Instant Marinator" så vi får se hur det går till? :)

Sofi

Jag har en ganska gammal mobil och ingen digitalkamera så det där med bilder är lite knepigt. Förhoppningsvis så får jag besök av någon under sommaren som har en vettig kameramobil eller digitalkamera och som kan hjälpa mig att lägga in lite bilder här. 

Jag vet att Sebstr håller på med ett expriment med hur en halv avokado håller sig i vacuvinmarinatorn jämfört med att bara ligga i kyl. Det har gått en vecka nu och avokadon i marinatorn ser tydligen fortfarande helt okej ut, han har lovat att lägga ut lite bilder när exprimentet är färdigt.

mums

Hur mycket under atmosfärtryck går den?
Vad tror ni händer om man använder en riktig vacumpump som går ner till 0,1bar absolut tryck?

Hasse

Jag slölyssnade på vetenskapsradion Tekno,[1] där man förklarade att när man tryckimpregnerar virke, tillsätter man impregneringsvätskan i vakuum. När jag sedan, av en slump, ramlade över denna gamla tråd, kunde jag inte låta bli att koppla ihop tryckimpregnerat virke och marinerat kött.

Vakuummarinerat kött kan nog ha sina poänger.


[1] http://www.sr.se/Podradio/xml/p1_tekno.xml

Andreas

Tack för tipset Hasse, ganska exakt 5 minuter i inslaget sägs det "Först vakuumsätter man. Luften är alltså borta och då när ni för in det här medlet då sugs det in i träet. Ja då sätter vi tryck och då får vi det att det vandrar in bättre i virket." Men varför vandar det in bättre vid vakuum? Det framgår inte, såg inget hos träimpregningingsföretaget Setra http://www.setragroup.se som besöktes i inslaget heller.

Sen undrar jag om man kan jämföra kött med trä?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Jag tror att det fungerar så här. Det är ren spekulation från min sida, så ta det för vad det är värt.

Trä är lite poröst och i virket finns troligen(?) luft. Om man nu lägger virket i en vakuumkammare och pumpar ut luften, kommer den luft som finns i virket att tränga ut på grund av undertrycket i omgivningen. Kanske öppnas också porerna i träet? Nu tillför man impregneringsvätska och släpper sedan in luft i kammaren igen. Då kommer den omgivande luften att tryckas tillbaka in i virket och ta med sig en del av impregneringsvätskan in. Kanske...    :-\

Om kött är poröst och innehåller luft är just frågan. Jag vet inte, men blev sugen att testa handgripligen med en vakuumpump. Men nu är det semestertid och det får vänta tills vidare.     8)

Andreas

Ah men det tycker jag lät som en bra och trovärdig spekulation/funderation när det gäller trä.

Hur tänkte du testa med kött, jag menar hur avgör du hur köttet faktiskt reagerar på vakuumet?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Ha, ha, "funderation" var ett roligt ord!

Jag har ingen närmare plan på hur vakuumtestet ska gå till. Man kan ju tänka sig att man använder en färgad marinad så att man eventuellt kan bedöma om marinaden trängt in i köttet genom att studera en snittyta. En köttbit i vakuum och en i "det fria", och så jämför man dessa två.

Vi får väl se efter semestern när jag har tillgång till en vakuumpump. Det kanske blir ett riktigt fiasko! Men det måste undersökas, i den Sanna Matvetenskapens Namn.    :D

mums

Beroende på temp kan det ta ett dygn att få en droppe vatten att förgasas. En köttbit innehåller förmodligen mer än en droppe vatten. Innan objektet är torrt finns ingen möjlighet att uppnå vakum som nämndvärt kan inverka på objektets motaglighet. Skulle tro att det är lättare att istället låta köttbiten torka så att den därför kan suga åt sig av det man vill ha in i den. Men enklast är det säkert att låta biffen ligga i marinaden en längre tid och låta naturlagen göra jobbet. Möjligen kan man frysa biten först för att spränga cellerna. Att ett medelmåttigt undertryck skulle öppna cellerna tror jag inte på. Elak som jag är, utsatte jag en gång en fluga för ett tryck på 0,05 bar a. Det bekom honom inte det minsta, hade jag varit riktigt elak hade jag låtit honom dö av syrebrist men då hade jag å andra sidan inte fått veta att en fluga överlever i vakum.
Det är vad jag tror, skall bli spännande att se vad Hasses experiment visar.
Ha en fortsatt skön sommar ni alla. ;D

bman

Citat från: mums skrivet 2008-08-01 00:50
Beroende på temp kan det ta ett dygn att få en droppe vatten att förgasas. En köttbit innehåller förmodligen mer än en droppe vatten. Innan objektet är torrt finns ingen möjlighet att uppnå vakum som nämndvärt kan inverka på objektets motaglighet.


Jag är sugen på att köpa en "vakuumskål" för mina marinader nu i grilltider. Dina fysiska teser är säkert rätt men inte applicerbara när man förbereder grillkött. Exvis så smakar köttet inte lika mkt om du häller på marinad och sedan inte fördelar runt detta och vänder köttet. Sådana detaljer saknades i ditt resonemang.

Nu hade du marinerat en fluga i årskurs 9, men är det någon annan som har erfarenhet av vakuummaringering? Jag tycker det låter logiskt att kött marineras bättre vid undertryck (och utan att vara fysiker så ha jag lärt mig att återfrysa redan tinat nötkött för att möra [funkar inte lika på fläskkött IMHO]). Läser man folks recensioner på amazon.com så verkar folk få bättre resultat med en vakuumlåda?
(http://www.amazon.com/dp/B000H8BGTY?tag=vacuvin-20&camp=14573&creative=327641&linkCode=as1&creativeASIN=B000H8BGTY&adid=1DXC99MTANANQJDMWE76&;)

Fröken Dill

Hmmm, jag har hört lovord om marinatorn från min syster, men hon hade nog läst i Allt om mat. Någon mer som är nöjd eller missnöjd med sin?
OM den marinerar lika gott, eller godare som man uppnår i plastpåse på ett dygn låter det väldigt bra i mina öron. Jag är en typisk "spontangrillare".
Undringar från fröken Dill

webguide

Citat från: sebstr skrivet 2007-07-09 23:23
De hade testat på fläskfile. 24-timmars konventionell marinering vs några minuter i vakuumlådan. Vacuumvarianten blev lika smakrik men mycket saftigare. Saftighetsöverlägsenheten skulle tydligen bero på att saltet i marinaden drar ut vätskan ur köttet. Ju längre det ligger desto mer vätska dras ut.


Hmm men den processen vänder ju efter ca 45 minuter och då dras istället salt in i köttet. Jag brukar salta karré ett par timmar innan grillning/stekning och det ger en mycket jämn och fin saltsmak/saltyta.

phila54

Jag har testat i en annan vakuumlåda, tycker man uppnår ett bra resultat. Dock tror jag om man t.ex. har en sådan maskin för att vacca i påse så borde man kunna packa in revben i vakuum med kryddor och koka på låg temperatur för att sedan grilla för en sällan skådad smakupplevelse. Låter bra i alla fall i mitt huvud.

Såg en billig vakuum packare på Rusta, tänkte köpa den och testa. I manualen stod det att man kunde koka påsarna.

Per-Erik

Citat från: phila54 skrivet 2010-05-06 14:15
Såg en billig vakuum packare på Rusta, tänkte köpa den och testa. I manualen stod det att man kunde koka påsarna.

Tittade på den och den såg riktigt dålig ut :(
Undrar om den överhuvudtaget kan funka...
1 tunn svetstråd
2 skumt sätt att få vakuum i påsen, förstod aldrig hur man skulle få den att lyckas suga ut någon större mängd luft ur påsen. Inte alls som food-saver liknade typer.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal