Vad gjorde du för gott senast?

Startat av Anne, 2007-05-07 07:30

Föregående ämne - Nästa ämne

Anne

Jag bakade småkakor med jordnötter och mörk choklad.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Citat från: Anne skrivet 2007-05-07 07:30
Jag bakade småkakor med jordnötter och mörk choklad.


Det lät väldigt gott... skulle man kunna tigga till sig receptet?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Sist jag bakade var när jag försökte baka någon slags ananassmåkakor i mikron.Äckliga blev dom o förstörde plastskärbrädan gjorde jag ;den blev alldeles skev.Det receptet vill du väl inte ha?

Anne

Andreas, japp, finns på min blogg, här:

http://annesfood.blogspot.com/2007/05/team-cookies.html
(länk till svenskt recept längst ner på sidan, om du vill.)
Anne's Food - min matblogg

Andreas

2007-05-07 12:22 #4 Last Edit: 2007-05-07 13:00 by Andreas
agnetasch: nej tack! Men det hade varit kul med en bild. Jag tycker det är trevligt när vi delar med oss av misslyckanden som du gör nu och jag gjorde med bakmaskinen, alltid känns det bättre för någon. :)

Kan du inte berätta om det du bakade näst sist då?

Anne: tack, dom skall jag garanterat prova någon gång! (Såg att du inte skrev något om högre temperatur i vanlig ugn i den svenska versionen, men det kanske inte är så kinkigt.)

Edit: med "vaniljextrakt" menar du vaniljsocker, korrekt? Och hur förvarar du dem? Går de bra att frysa?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Andreas - nä, med vaniljextrakt menar jag just det, vaniljextrakt. Fast det går inte att köpa i Sverige,  tyvärr. (Jag tigger av alla som ska åka till USA, så jag har ett gott förråd. Även en del hemgjort, men det är inte lika starkt.) Ersätt med dubbelt så mycket vaniljsocker, ungefär. (Extrakt smakar mycket mer och mycket "renare".) Förvaras jättebra i frysen, ja!  :)

(Kan ta nån minut längre i vanlig ugn, men mest får man väl köra en plåt i taget. Bekvämt med varmluft, jag är sååå nöjd.)
Anne's Food - min matblogg

Urban

Anne: Var förbi Andreas i veckan och hade turen att bli bjuden på en "Annes Lagkaka".
Kakorna var helt enkelt supergoda!!!. Hoppas att det är fler medlemmar eller läsare här i forumet som testar på att baka dessa superkakor   :P

Anne

Urban, haha, vad roligt! Kul att du gillade dem! Jag måste göra en omgång och slänga in i frysen tror jag, det var alltför länge sen..
Anne's Food - min matblogg

Anne

Igår blev det småkakor med mandelmassa, apelsin och mörk choklad - hade mandelmassa över från kvällens dessert, en irish coffe-glasstårta, typ. Med mandelmassebotten.

Och nyss gjorde jag en omgång "buttermilk biscuits" - påminner om våra scones och är vardagsmat i amerikanska södern. Vi firar ju fjärde juli :)
Anne's Food - min matblogg

hang

Jag bakade smulpaj med rabarber, så lätt att göra och så otroligt gott :)

Tracey


Själv bakade jag Dumlekakor. Brukar egentligen av gammal vana bara göra dem till jul, men jag blev så himla sugen... *mumsa, mumsa*  ;D

hpson

Hej! Har just nu muffins i ugnen,Amerikanska chokladmuffins.
Receptet finns på baksidan av Kungsörnens Specialvetemjöl.
4dl mjöl
4tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker
½ tsk salt
2 dl socker
1 dl kakao
100 g grovhackad mörk choklad
1 dl hackade valnötter ( dom hoppar jag över)
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl neutral olja
*blanda alla torra ingr. vispa ägg,mjölk,olja i en annan skål. tillsätt sedan i det torra.
*fördela smeten i stora muffins formar eller smord muffin plåt.
*grädda i mitten av ugnen i ca 20-25 min.
Blir riktigt smaskiga "Cafémuffins"

Anne

Jag gjorde en krusbärsmarängpaj nu ikväll. Gott!

Anne's Food - min matblogg

Anne

Testade en omgång choklad-vanilj-kakor, som jag raskt bytte namn på till Kaffe Latte-Cookies. Stora, härliga kakor, alldeles platta. Den mörka biten har choklad och kaffe, den ljusare är vanilj och vit choklad.

Anne's Food - min matblogg

Urban

Efter att ha smakat dina Lagkakor så tvivlar inte en sekund att dessa är minst lika bra mmm.. :P

justrom

Vetebullar med kanel och testade även med mandelmassa i hälften av bullarna. Receptet är standardvarianten från Vår kokbok. Min favorit när jag var barn och den är fortfarande god.

Mandelmassa var dock inte lika gott som kanel.


Urban

Jag har bakat bullar med mandelmassa en gång, men då blandade jag i arrak i massan vilket blev jättegott.  :)


Anne

Nu ikväll blev det en supergod rabarber- och fläderpaj med smultäcke med vit choklad och pinjenötter. Riktigt, riktigt gott. :)
Anne's Food - min matblogg

Urban

Anne: Skulle man möjligtvis kunna få receptet på dina "choklad-vanilj-kakor"? :)

Anne

Urban, så fort jag lagt upp det på bloggen så kan jag lägga in det här med. :)
Anne's Food - min matblogg

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal