Huskurer mot halsont

Startat av Fredrik Goldhahn, 2007-09-26 19:32

Föregående ämne - Nästa ämne

webguide

Man kan inte häva förkylningar med sprit, förkylning utlöses ju av virus och de bryr sej inte särskilt mycket om alkohol. Samma sak gäller ju för sprit mot magsjuka, om en organism överlever den minst sagt fientliga miljön i magen, lär inte alkohol ha någon verkan.

Tron förflyttar som bekant berg, så även förkylningar. :)

klara

varm mjölk med en sked honung hjälper en stund och är betydligt godare än vitlök du kan även häva i lite citron,ingefära eller vad man än tror på kanske till och med häva i en hals tablet och låta den smälta!:D

Charmglans

Om man har ont i halsen är ett bra tips att ta ett glas vatten med ca 2 teskedar salt i och sen gurglar *stavfel.. ?* man det  ;)

JanneG

Citat från: webguide skrivet 2008-10-23 17:04
Man kan inte häva förkylningar med sprit, förkylning utlöses ju av virus och de bryr sej inte särskilt mycket om alkohol.


Fast om det är halsonta (och även en del magsjukor), så är det nog troligt att det är bakterier som är skyldiga, och då borde ju sprit funka... Jag har själv testat några ggr, och jag tycker iaf det går snabbare över... om inte annat så är det ju definitivt roligare att vara sjuk... ;)

janders

Min huskur är en rejäl whisky, ett riktigt varmt bad och sedan hålla sig varm samt dricka mer whisky. Whisky kan med fördel även användas i preventivt syfte.  ;)

webguide

Citat från: JanneG skrivet 2011-08-07 20:45
Fast om det är halsonta (och även en del magsjukor), så är det nog troligt att det är bakterier som är skyldiga, och då borde ju sprit funka... Jag har själv testat några ggr, och jag tycker iaf det går snabbare över... om inte annat så är det ju definitivt roligare att vara sjuk... ;)


Om en bakterie överlever magsaft (som är något av det mest destruktiva som finns för levande organismer) så lär inte Alkohol ta kål på dem. :)

Däremot skall man inte underskatta placeboeffekten. Och du har förståss rätt i att det blir lite skojigare att vara sjuk med ett glas Whiskey eller två! :)

Kim Q

Det finns ju massa bra huskurer mot halsont. Grundtanken verkar vara att det man suger i sig ska vara varmt och innehålla honung och ingefära. Jag surfade runt lite och hittade en huskur som tydligen var populär att ge till barn förr (när de inte ville ta halstabletter); nämligen smällt halstablett i varm mjölk ( http://halsont.blogspot.se/2012/08/ont-i-halsen-en-huskur-mot-halsont-varm.html ).

Ni som är lite äldre (är själv bara strax över 25) - var detta vanligt förr; att blanda ut tabletter i varm mjölk? Jag hade aldrig hört talas om det tidigare! Kanske borde startat en ny tråd, men tyckte den passade in här eftersom det trots allt är en huskur mot halsont...

webguide

Citat från: Kim Q skrivet 2012-08-09 22:30
Det finns ju massa bra huskurer mot halsont. Grundtanken verkar vara att det man suger i sig ska vara varmt och innehålla honung och ingefära. Jag surfade runt lite och hittade en huskur som tydligen var populär att ge till barn förr (när de inte ville ta halstabletter); nämligen smällt halstablett i varm mjölk ( http://halsont.blogspot.se/2012/08/ont-i-halsen-en-huskur-mot-halsont-varm.html ).

Ni som är lite äldre (är själv bara strax över 25) - var detta vanligt förr; att blanda ut tabletter i varm mjölk? Jag hade aldrig hört talas om det tidigare! Kanske borde startat en ny tråd, men tyckte den passade in här eftersom det trots allt är en huskur mot halsont...


Äldre!!?? Vet hut unge man! ;)

Yes, min mamma brukade smälta halstabletter i varm mjölk.


agnetasch

Citat från: Kim Q skrivet 2012-08-09 22:30Ni som är lite äldre (är själv bara strax över 25) - var detta vanligt förr; att blanda ut tabletter i varm mjölk? Jag hade aldrig hört talas om det tidigare!
Jag fick halstabletter i varm mjölk när jag var liten. Men inte Vicks Blå (eftersom dom inte fanns på den tiden) utan antingen Emsertabletter (om man hade tur) eller Eucalyptustabletter (om man hade otur)

vilsjin

Kanolds halstabletter i mjölk var vad som gällde när jag var barn.

Andreas

Citat från: Psilander skrivet 2012-08-10 10:32
Vid minsta tendens, rensar bra så slipper man ont i halsen.

https://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=240919


Flux Klorhexidin alltså, men det är ju munskölj, brukar du gurgla halsen med det?  ???
Den som inte frågar får inga svar.

Psilander

Citat från: Andreas skrivet 2012-08-10 16:24
Flux Klorhexidin alltså, men det är ju munskölj, brukar du gurgla halsen med det?  ???


japp

Andreas

Ah. Tror du det är mer bakteriedödande än whisky? :)
Den som inte frågar får inga svar.

Psilander

Vet inte, jämförbart med en whiskey iaf men whiskey är bättre för magbesvär/ matförgiftning.

agnetasch

OT Mot magsjuka är gin oslagbart, ren gin. Visserligen åker den hiss en stund, men får man behålla den gör den underverk :D

Malena

När det kommer till alkohol så må det lena och kännas skönt i hals och kropp men egentligen är det inte alls bra för cellerna i kroppen och immunförsvaret då det blir slött.

Brukar dricka ljummet vatten, citron, riven ingefära och honung men när halsen är så ond att den är tradig så känns citronen som att strö salt i sår!

webguide

Organismer som överlever magsaft lär inte bry sig det minsta om alkohol, så nej, sprit har ingen inverkan på magsjuka. Magsaft är något av det mest destruktiva man kan utsätta levande organismer för.

vilsjin

Bara för att de klarar magsyra betyder det inte att de klarar alkohol. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23135829

Robert021

Min mormor gav mig kamomill-te när jag hade ont i halsen.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal