Surdeg

Startat av Åsa, 2007-07-02 23:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Åsa

Har tagit fram min tyska surdegskultur ur kylen och ska friska på den över natten. I morgon ska här bakas!! Finns det fler surdegsfans här?

Anne

Härligt! Ja, surdeg är supergott! Jag gjorde en omgång rågsurdeg för ett tag sen och har kluttar i frysen - men det var ett tag sen jag sist bakade något med det.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Välkommen till forumet Åsa! Vad trevligt med en surdegstråd.

Åsa & Anne hur gör ni er surdeg?

Det blir inte så ofta, men själv har jag de sista åren några gånger använt ett recept från Jan Hedh som jag hittade i Icas tidning Buffé 1999: 1 dl rågmjöl rörs ihop med 9 dl 35 grader vatten i stor bunke som täcks med plastfilm och får stå i rumstemperatur i tre dagar. Man rör om en gång om dagen och sen på fjärde dagen i med 1 liter vatten och 1 kg rågmjöl och arbetar till en deg som får stå ytterligare ett dygn. Denna deg fryser man sen in i 100g-plastpåsar.
Den som inte frågar får inga svar.

Åsa

Ja...det går i vågor. Det kräver ju några dagars planering, men gott blir det! Har du provat att göra vetesurdeg? Lite trixigt men värt mödan.

Ojj...det var en rejäl surdeg! Själv brukar jag starta med någon dl vatten och någon dl mjöl. Men just nu är jag lycklig ägare av en tysk kultur jag har beställt från en surdegs"tillverkare". Mycket god smak och en fin syra. Måste ut i köket och titta till jäsningen!  :)

Anne

Jag skulle jättegärna vilja göra en vetesurdeg faktiskt, men jag har inget bra recept.. Jag har dock fått lite torkad kultur via ett ställe i USA, jag ska väcka den när jag har lite bättre tid :)
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Åsa: Nej det har jag inte provat, hur gör man en vetesurdeg? Och var beställde du den tyska kulturen?
Den som inte frågar får inga svar.

Åsa

Anne: Till vetesur brukar jag blanda lite 35-38 gradigt vatten med lite KRAV-mjöl och ett grovrivet äpple tills suren blir som en trögflytande välling. Därefter matar jag den vaje dag med vatten och mjöl tills den luktar surt och bubblar friskt. Det tar ca 4-5 dagar! Äpplet är med för att påskynda mjölksyrabildningen, vill man inte använda äpple kan man tillsätta lite honung istället.
Det låter mycket spännande med din pulversur. Är det vete...eller?

Andreas: Jag brukar beställa varuprover från Böcker. En tysk site för bagare. Jag brukar ljuga ihop något bra om varför jag måste få prova deras produkter....och det har fungerat hittills! ;)

Anne

åsa - japp, det är vete. Det är en jättegammal kultur som de hållt vid liv - från 1840:talet har jag för mig :)
Anne's Food - min matblogg

Åsa

Imponerande gammal! Tror jag ska beställa lite surdeg från US...fick lust att prova. Tror att jag sett någon sida där det går att beställa.....måste nog surfa lite :)

Andreas

Äpple eller honung för att påskynda... vad är det äpple och honung har gemensamt som kan påskynda mjölksyrabildning?

Lägg jättegärna in länkar i denna tråd om ni har/hittar någon webbsajt där man kan köpa spännande surdegskulturer!
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Va coolt med en kultur från 1840 talet!.. Det måste kännas lite extra speciellt att äta av det brödet.

Åsa

Andreas, jag kanske var "lite" för snabb när jag skrev att äpple och honung bildar mjölksyrabakterier. Enligt min guru Jan Hedh (och boken Bröd) skyndar äpple, honung, råriven potatis, obehandlade vindruvor och russin på och förbättrar jäsningen jämfört med om man bara sätter suren på vatten och mjöl.

Kika in på siten www.sourdo.com Där finns det mesta av surdegskulturer att köpa!

Andreas

Du såg ingenstans i boken vad det är i just de råvaror du räknade upp som påskyndar jäsningen? Socker/kolhydrater? I så fall borde man kunna använda väldigt många fler saker.

Kul sajt! Har du provat beställa därifrån? $10-15 i frakt var inte så farligt.

En annan fråga: om jag räknar rätt finns 16 olika surdegskulturer från 13 olika länder där på sajten. Är det verkligen så stor skillnad på kultur och kultur att man känner någon större skillnad på bröd bakat på olika kulturer?
Den som inte frågar får inga svar.

Åsa

Det måste vara socker. Jag har testat att ha i vassle. Inte alla dagar men har det på köksbänken kanske....men den är ju både söt och sur. Kan även användas för att starta upp surkålsjäsning.
Jag hittade siten för någon vecka sedan och har inte kunnat bestämma vilka jag vill/måste ha, men beställa ska jag!
Smakskillnaderna måste nog fortsätta att utredas. Nu fick jag plötsligt anledninga att beställa MÅNGA! :) Generellt tror jag man kan säga att kulturerna är syrligare ju längre österut man kommer. I Tyskland har man mycket mjölksyra och i Ryssland ättikssyra.

Andreas

Ger ättikssyra generellt surare brödsmak än mjölksyra menar du?

Jag blir också sugen på att beställa...

Sökte lite i Sverige och hittade den här länken:
http://www.mejeribolaget.se/index.php?red=bakamedsurdeg.php
19 kronor för 1 påse surdegskultur som räcker till 8-10 bröd (och ett abonnemang att hålla reda på) Nån som provat den?

"speciellt utvalda och renodlade hälsobakterier av arten Lactobacillus plantarum"
Den som inte frågar får inga svar.

Åsa

Ja, jag prenumererade ett tag för många år sedan. Hmmm...faktiskt för så länge sedan att jag inte kommer ihåg hur bröden smakade.  >:(  Men...kan inte du testa och meddela resultat?!  :)

Andreas

Jo det kan jag, fast vågar nog inte dra igång en sån där prenumeration under semestern ifall man åker iväg nån sväng, jag måste ju hinna avbeställa prenumerationen i tid så att jag inte blir dränkt i surdegskultur.

Berätta hemskt gärna vad du beställer om du kommer dig för att beställa från sourdo.com!
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Nu har jag äntligen beställt surdeg (och bok) från http://www.sourdo.com/!

1 st bok "Classic Sourdoughs"
1 st "Italian Culture" (två kulturer)
1 st "South African" (som tydligen ska klara fullkorn helt utan vetemjöl)
1 st "Egypt: The Red Sea culture"

Totalt $55
Frakt $20

Betalat med kreditkort. Totalt 517 svenska riksdaler. Får se hur fort det kommer...
Den som inte frågar får inga svar.

Åsa

Åhh vad jag blir avundsjuk nu Andreas. Ska bannemig beställa jag också....bara köket blir klart....å spisen på plats typ :) Har du hunnit testa någon av kulturerna än?

Andreas

Nej, de har inte kommit än, jag lovar att berätta i denna tråd när de kommer och vad jag får för pengarna. Om du sen köper, köp gärna några andra sorter än jag köpt - vore skoj att höra hur fler sorter smakar, dessutom går det väl att dela med sig av kulturer. ;)

Hur länge tar det innan köket ditt är klart?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal