Pasta lax & spenat - Ica (2/5) - laxfusk!

Startat av Andreas, 2007-08-02 12:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Tagilatelle med finskurna kuber av lax och lättstuvad bladspenat,

Först skall man värma 3,5 minuter, sedan röra om försiktigt och så in i mikron ytterligare 3 minuter. Det är därför det ser ut som det gör på den svarta tallriken med allt tydligt såsklet - rätt som skall röras om på svart tallrik är inte smart om det skall se snyggt ut.

Pastan var OK till en början ända tills jag hittade en stor hopkletad pastaklump (se bild) som inte alls var OK.

Laxen smakar bra. Men jag tyckte det såg ut att vara förskräckligt få laxbitar så jag grävde fram alla jag hittade och det var totalt 4 (fyra!) stycken... ska det vara på det här viset? I innehållsförteckningen står det 12% lax - rätten väger 340 gram vilket innebär 40.8 gram lax, väger mina 4 tärningar verkligen det? Fram med vågen! Nej det var väl det jag tänkte, 20 gram! Vilket fusk!

Såsen är god och välkryddad med fin spenatsmak och lite vinkaraktär, kanske aningen för pepprig dock.

¤ Utseende 2/5
¤ Konsistens 1/5
¤ Smak 4/5
¤ Helhetsbetyg 2/5

Nån annan som ätit denna rätt? Är jag för hård eller fick jag bara ett ovanligt dåligt exemplar?

(Starta gärna en ny tråd om du har provat någon annan rätt!)
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Vilken bra recension Andreas!. Jag gillade speciellt att du vägde laxen och fann viktfusket  ;D.

crlhrv

Nä jag tycker att du ska reklamera maten i den mån det är möjligt (få matcheckar) - den här gången var det verkligen befogat!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Tack Urban.

Jodå Calle jag ringde Ica samma dag som recensionen lades ut, sade att jag skrivit en recension av deras färdigmat på Matforum.nu och den glada damen jag talade med gick in här på sidan och sade att det här var en solklar reklamation och skulle skicka kompensation. Hon sade också att de haft problem med denna produkt förr - vad nu det kan betyda - har de haft problem med den förr borde väl problemen vara åtgärdade vid det här laget..?

Hur som helst, anledningen till att jag ringde Ica var inte att jag ville ha kompensation, vad jag ville var en kommentar till både valet av svart tallrik, pastaklumpen och laxfusket. Damen lovade vidarebefordra länken till produktansvarig, vi får väl hoppas att denne skriver en kommentar här.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Ica var verkligen rekordsnabba med denna reklamation, fick det vanliga standardbrevet igår där de berättar att de ser allvarligt på det hela jämte presentkort på 75 kronor. Dock inga svar.

Att laxen nämns före spenaten i rättens namn är förresten oavsett laxfusket vilseledande. Rätten borde kallas "Pasta spenat & lax" eftersom det enligt innehållsförteckningen skall vara större del spenat (16%) än lax (12%).
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal