Röka ett rådjurslår?

Startat av Skogis, 2014-10-16 00:18

Föregående ämne - Nästa ämne

Skogis

Fick förfrågan om att röka ett rådjurslår idag. Mitt svar blev att man saltar alltid när man kallröker men just ett rådjurslår visste jag inte om det var lämpligt för kallrökning eller varmrökning.

Mina erfarenheter gällande vilt och rökning är en vildsvinstek som jag varmrökte för några år sedan med i mitt tycke mindre lyckat resultat.

Någon som har lite tips och råd gällande just rådjurslår?

Han som frågade var inte intresserad av att lufttorka låret, det tog för lång tid enligt honom, annars hade ju det varit ett alternativ.

agnetasch

2014-10-17 06:47 #1 Last Edit: 2014-10-17 16:33 by agnetasch
För det första; är det ett ungt djur så ska det inte rökas, köttet blir liksom smörjigt o smakar lever. Då är det bättre att steka låret ev. lättröka o grilla.
Annars funkar varmrökning bra. 10%-ig saltlösning 2 dygn + gärna lite sprutning. Torka 1 dygn o rök i 75°C ca 7 timmar eller tills innertemperaturen är 70°C

Skogis

Jag tackar.

Ska snacka med lårinnehavaren och se vad han vill med läckerbiten.

hans niklasson

sprutsalta låret m 10 %saltlake låt ligga några dagar kör det i ugnen 100-125 grader tills du tycker innertemperaturen är ok jag vill ha ca 53-55 grader.därefter röker jag i ca 70 grader i några timmar beroende hur mycket röksmak jag vill ha.rök någon timma först med öppen dörr så
att köttet är torrt innan rökningen börjar

Per Gärdt

Jag har rökt rådjurslår i min bradley i ca 5 år nu. Min erfarenhet är att låren ska värmas till 62-64 grader innertemp. Låter man det gå uppåt 68-70 ökar risken betydligt att köttet blir smörjigt, filtigt.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal