Potatismos, hur gör Du? (hjälp mig)

Startat av Kari, 2007-11-27 19:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Ok, lite med svansen mellan benen, jag gör i 9 fall av 10 pulvermos...  :-X

Men hur gör man ett gott mos själv? Fast eller mjölig potatis? Grädde? Ägg gula? Hur krydda? På nykokta pären eller igår dagens? Kan man frysa färdigt mos?

Tack på förhand!  ;D Då hade det kommit ut ur garderoben..  ;D

Hasse

Jag gör så här, helt utan krusiduller:

Ett halvt kg nykokt, mjölig potatis passeras genom en purépress. I detta vispas en deciliter varm mjölk och på slutet en klick smör, kanske en matsked. Sedan smakar jag av med salt, vitpeppar och lite muskot. Persilja är också gott att ha i, eller servera ovanpå. Detta räcker gott och väl till en riktigt hungrig Hasse, men kanske till två normalhungriga.

Jag har dåliga erfarenheter av att varmhålla potatismos. Det torkar gärna ut på ytan, så jag tror det kan bli svårt att värma fryst mos så att det blir aptitligt. Men det finns kanske något trick?

crlhrv

Jag gillar mitt mos med klumpar och mosar med gaffel istället. Grädde, smör, mjölk eller vad man känner för rörs ned tillsammans med vitpeppar och salt. Att hacka i ordentligt med basilika ger ett lite fräschare mos. Det är också gott att blanda i hackad bladspenat tillsammans med muskot. Det är svårt att misslyckas med potatismos men fryser man det blir det inte alls bra när man ska äta det, kornigt och dant. Rekommenderas inte. Inte heller att låta potatismos stå en tid, stärkelsen klistrar ihop moset till en hård och extremt kletig massa efter en stund. Moset ska göras på nykokt potatis, gärna mjölig, och serveras omgående.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

annamaria

Jag gör som Hasse fast utan muskot och tar istället lite aromat och lite socker i. Det viktigaste är att inte vispa för länge då blir det tapetklister. Snåla inte på salt och vitpeppar. Om moset ska gratineras i ugn så tar jag en äggula i - det blir vacker färg och frasig konsistens.

Gör nu eget mos - så fantastiskt gott!

Urban

2007-11-27 20:44 #4 Last Edit: 2007-11-27 20:47 by Urban
Som Hasse. Kryddar gör jag med riktigt smör, salt, vitpeppar och socker. Mjölk använder jag också för att tunna vid behov.

kryddburken

2007-11-27 22:28 #5 Last Edit: 2007-11-27 22:31 by kryddburken
Intressant! :-)

- Jag kokar potatis, (vilken sort som helst, året runt)
- Häller av vattnet
- Kör med elvisp & degkrokar
- Tillsätter mjölk & massa riktigt smör (aldrig grädde, de smakar konstigt)
- Salt & Vitpeppar & Lawry´s! :-)
- En liten gnutta strösocker... Bara för att!! Det förhöjer smakerna!

Mjölk & smör efter potatissort, man får smaka sig fram & vispa till önskad konsistens!
Liiiite småbitar av potatisen är bara gott!
Muskot har jag bara i stuvade makaroner! *S*

Värma upp i matlåda dan efter "DET GÅR INTE" enligt maken, men i en kastrull på spisen går fint, späd med lite mjölk & en klick smör så blir det som nygjort!

smaksätta kan man göra efter behov & beroende på vad man serverar till moset...
Kantareller, persilja, parmesan, pepparrot, vitlök etc etc..

ÄGGULA har jag bara i om jag ska göra duchess, eller spritsa "låda" i ugnen! supergott!

Andreas

Förvånande många som använder socker i sin mos!

Själv mosar jag potatisen med en potatisstöt, i med smör, mosa lite till, mosa sen i mjölk till rätt konsistens, krydda med salt och vitpeppar.

Det här med ägg och elvisp osv - är inte det potatispuré?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Enligt Menyse är potatismos o potatispuré samma sak, beror nog bara på hur många stjärnor restaurangen har där rätten serveras ;D
Mitt mos:
Mjölig potatis kokas o hälls av, mjölk hälles på o får koka upp (ger fluffigare mos) i med lite Bregott,salt o peppar. Kör med elvispen. Smaka av, avsluta med en liten, liten aning lökpulver.

Kari

Oj vad glad jag blir av alla tips!  ;D Tusen tack!

Men sluta inte nu, diskutera mera!

---

Kryddburken: Vilken sort som helst, året runt? Mjölig, fast, färsk å? *wow* Berätta mer om den färska, hur gör Du, hur blir den?

Alla andra: Mjölig verkar annars som favoriten, någon särskilld sort? Vill man verkligen ha klumpar i moset?  ???

Crlhrv skriver om stärkelsen, skulle man kunna motverka kletig massa? Skiva potatisen rå och skölja rikligt innan kokning?

Jo, socker är jag med på, det gör snusen på mycket annat å! Synd bara att Aromat är på no no listan nuförtiden..

annamaria

Ang. aromat: Jag har inte riktigt hängt med i media men jag antar att det är glutamat eller vad :-[? berätta gärna mer.

crlhrv

Just stärkelsen är väl anledningen till att det är mer eller mindre omöjligt att göra mos på färskpotatis? I teorin borde det dock fungera genom att blanda i lite mjöl eller pulverstärkelse.. får vänta till sommaren att prova!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Gilius

Prova att göra mos i 2 skålar, mos den ena försiktigt och kör den andra med en mixerstav, i övrigt samma. Den som körs med mixer slår i sönder stärkelsekornen och smakar j-t illa.

Enligt Heston Blumenthal skall man lågga den skalade potatisen (i tjocka skivor) i 62C vatten ett par timmar innan man försiktigt kokar den, sedan bara i med kokt mjölk, osaltat smör och röra ihopa detta, sedan salt och peppar. Har man rätt potatis till detta behövs nog inte så mycket mer smakämnen. Han använder en potatis som heter Yukon Gold, ingen aning om vad den heter i sverige, använder själv Amadine eller Charlotta som std. potatis till nästan allt, detta för att dessa har överlägsen smak tycker jag. Har även sett ett recept där han bakar potatisen och sedan bara gröper ur för att göra mos, detta handlar ocksp om att maximera stärkelsekornen och sedan att inte skada dessa vid tillagningen.

/gilius

agnetasch

Jag har alltid trott att det är värmen som har sönder stärkelsekornen, att det är den man ska vara försiktig med o inte bearbetningen (potatismjölsredning som inte får koka längre än till första bubblan osv) Vad är det för ämne i stärkelsekornen som gör att potatismoset skulle smaka så gräsligt illa om man bearbetar det maskinellt? Jag har provat alla varianter o det smakar ungefär likadant; smakar det illa är det nog fel val av potatis.
Heston Blumenthal må göra gött mos men särskilt realistisk är han inte; ska man gå hem på lunchrasten o lägga potatis i 62-gradigt vatten? Hur behåller man det gradtalet? Sen ska du ha osaltat smör hemma o slutligen stå o mosa härligheten med en gaffel medan ungarna ylar av hunger ;D
Vad är std. potatis?

Hasse


annamaria

Tack för infon tror jag....Stor suck helt enkelt. Ja det är inte mycket man kan äta nu. Jag tror personligen att det är större risk att jag dör i en trafikolycka än att jag dör av min glutamat i potatismoset.  ::)

Kari

Så var mosen gjord! Gott vart det! Finns bild i "vad blev det till middags tråden"!

Jag hade i två små morötter som färgklick!

Andreas

Agneta: Jo jag vet, orden är totalt hopblandade och så gör ju även jag, fast jag tycker ändå att orden mos och puré känns som två olika ord... man skulle haft tag i nån potatismoshistoriker. :)

Ingen som kokar potatisen i mjölk, kan man göra det? Tänkte jag fråga, men så hittade jag det här SRP1-Menu-receptet http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=950&Artikel=1714524 (som i sin tur kommer ur boken På Gästgivarns vis Av Stefan Johansson och Stefan Jarl - se kokbokstråden http://matforum.nu/index.php?topic=659.15)

"Potatispuré:
800 g potatis, helst mjölig och god
1 l mjölk
3 dl grädde
50 g smör
salt och vitpeppar

Koka potatisen i mjölk, grädde och smör tills den i stort sett kokar sönder. Fyll eventuellt på lite mjölk då och då om vätskan sjunker och det blir alltför stabbigt. Mixa med t.ex. en stavmixer till en slät och fin puré. Salta och peppra."

Visst låter det som rena drömmoset för oss som gillar mättat fett? :)
Den som inte frågar får inga svar.

Gilius

Agneta: Jag lagar mat för att det är min hobby, kan utan problem lägga 12-14 timmar på en rätt under en helg, när jag tipsar om saker eller recept handlar det inte om att föda en skrikande barnfamilj utan om mina utflykter med nya tekninker eller smaker.

Det som gör att smaken blir dålig handlar mest om att det kommer ut en massa stärkelse i mosen. Sedan handlade mitt inlägg om att göra en optimal mos enligt HB, han driver inte sin 3 stjärniga restaurang på middagsrasten. Att förstå en del av kemin i denna gel som en mos är kan kanske hjälpa att förstå hur man inte skall göra. Om du kör en mos i en matberedare (med knivar)  eller med mixerstav så smakar det illa, det finns inga undantag från detta.

Std potatis = den potatis som jag alltid har hemma och lagar det mesta med.

/gilius

Sweber

Gilius, att låta potatis ligga i 62-gradigt vatten, är det att "gela" den? Har hört om Heston och gelning men aldrig provat.

Vad gäller potatismos så delar jag ner potatisen i små bitar innan jag kokar den, det går mycket snabbare att få den genomkokt då. Salt i kokvattnet. Häller av och häller i mjölk och lägger i en smörklick. Detta får stå på låg värme, eller eftervärme på stenåldern då jag hade en spis med gjutjärnsplattor  ;D, så att smöret smälter och mjölken blir varm. Sedan mosar jag med elvisp eller mosstöt, beroende på hur dement/lat jag är för dagen. Smakar av med slt, vitpeppar och ev muskot.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Gilius:OK,OK, blev du trampad på tårna nu? Förlåt så mycket :) men jag håller inte med dig i alla fall. I 30 år har jag lagat (o sett bli tillagat) potatismos till 1-1000 port. Alla möjliga metoder o potatisar har använts. Tror du att man står o mosar potatisen med gaffel till 1000 port, nej, man använder en mycket stor mixerstav o moset blir JÄTTEGOTT. Jag förstår fortfarande inte vad du menar med att moset smakar illa för att det kommer ut en massa stärkelse i det?? Det betyder att potatismjöl skulle smaka illa o alla bär- o fruktkrämer smakar pest.
Jag tror fortfarande på att mosets kvalitet beror på valet av potatis, HB:s Yukon Gold (heter så i Sverige också) kan bli gott eftersom det är en bakpotatis men jag förstår att du misslyckas med dina Amandine o Charlotte, det är ju fasta sorter o inte lämpliga till mos.   

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal